Hej med jer
Jeg var i tvivl om kategorien. Ja, jeg var i tvivl om overskriften og sågar også om selve indlægget. Giver det mening? Er jeg blevet sådan en “online-tosse”? Hvorfor snakker jeg ikke bare med en veninde? Eller min kæreste?
Men nu er jeg her ved tasterne. Og hvis du stadig hænger i, så find snacks og drikkevarer frem, for jeg har en idé om at det her kan vare lidt. Hvis du har et svar til det, så skriv det, hvis du tænker “hold kæft en tosse” så er det også ok. Men til tider skal tankerne ud, og det har de her altså bestemt sig for at de skal. Nu.
Det er ca. en måned siden jeg fik svaret for min celleskrab. En der rutinemæssigt laves hvert tredje år. Jeg er 26, snart 27 år gammel, og jeg går trofast til mine lægebesøg. Efter undersøgelsen fik jeg det akut skidt med kvalme, opkast og jeg blødte hele dagen. Jeg tænkte den søde læge havde været lige lovlig grundig, men jeg kom ovenpå igen.
Hele 7 uger gik der før mit svar tikkede ind. “Kære…. Der er desværre fundet forandringer i din celleprøve”.
Så for satan.
Vi, det er min kæreste og så mig, er i gang med at udvide familien. Troede vi. Det har vi været i lidt over et år, sådan alt i alt. Sammenlagt har vi ikke brugt prævention i 2,5 år. Noget jeg ikke lagde noget særligt i, før min mavefornemmelse og indre stemme begyndte at prikke mig lidt på skulderen. 2,5 år er længe uden “uheld”. 2,5 år..
Fra vi startede har jeg hele tiden haft den der tanke der gør så ondt hængende. Fornemmelsen for at noget er galt. At jeg ikke kan præstere på det punkt, som forventes at kvinden nu engang er udstyret til at præstere. At blive gravid, bære et barn og så lige sørge for at føde det også. Noget sagde mig, at min rejse dertil ikke ville gå sådan “svup” som en pakke Lurpak i de brunede kartofler juleaften. Min søde kæreste skubbede det væk; jeg var fjollet, pressede mig selv og skulle prøve at slappe af.
Jeg blev stædig. Gik til lægen med mavesmerter og fik lov til at blive undersøgt af en gynækolog. “Jeg ser ikke noget her, som bør forhindre dig i at blive gravid”. Jamen hurra og lettelse! Lige indtil jeg jo egentlig godt kunne mærke, at det ikke var nok. De havde ikke fundet “det”.
Okay, jeg havde jo advaret mod det kunne blive lidt langt, så vildt nok at du stadig er her. Nå, men, tilbage til det der pludselig er blevet til en mindre fortælling.
Celleprøven og svaret til netop denne, endte med at forløse en knude i min mave. Jeg græd. Hold nu op hvor jeg fyldte mine øjne, vores stue og hele min omgangskreds med gråd. Jeg blev bange. Tænk, hvis det er kræft? Tænk, hvis jeg er infertil? Tænk, hvis det her er alt jeg frygter? Jeg endte med at tilstå alt overfor min mor. Lettelse igen. Dog med en snert af skuffelse, da jeg ikke længere føler det bliver ligeså “hyggeligt” at forhåbentlig vise et scanningsbillede en dag. Ligemeget. Lettelse fremfor alt.
Nu går jeg og venter, og venter.. til februar. Efter at have talt med sød læge nr 3 fik jeg presset på og bliver smidt på briksen allerede i februar. “Det er nok bedst I venter med at forsøge, til vi har styr på celleprøven”. Jamen.. Jeg har ventet så længe på to dumme røde streger på en dum plastikpind, og nu beder du mig stoppe med at forsøge? Midlertidigt opgive håbet? Tårerne valgte jeg lige der at holde tilbage, hvertfald til jeg sad i min bil og der blev helt dugget og vådt.
Jeg tror ikke der er en pointe, jeg tror bare det er en lille bøn til hvem end der lytter. Nu mener jeg desværre ikke dig som læser, medmindre du kan have en direkte indvirken på mine (åbenbart) syge celler og elendige livmoder som lige nu føles mere som en dødmoder og herskeren over fortvivlelse, svigt og håbløshed.
Findes der håb der ude, så sig gerne til hvor. Jeg vil gerne gøre det der skal til. Min mor siger til tider ukurante men dog måske kloge ting. Noget hun har hørt andre sige, og derfor selv siger. Det slutter jeg lige af med:
”Hvis man ønsker noget skal ske, så skal man bare sende det ud i universet. Så kommer det tilbage til en. Man kan godt sende ting ud i universet for folk, og ellers må man bare selv gøre det. Send det ud i universet, så sker det.”