En lille fortælling: celleforandringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Havde en elendig læge engang, som lige havde glemt at fortælle mig, at de havde konstateret celleforandringer i min rutine skrab. Jeg havde kun lægen et enkelt år, fordi hun var umulig at få fat på, så min næste læge spurgte, hvordan jeg blev fulgt ovenpå skraben. Jeg var i chok over at få besked på den måde. Men næste skrab viste sig, at det var gået i sig selv. Mirakler findes derude.

Puha.. sikke en måde Det er aldrig sjovt når det ikke bliver formidlet ordentligt! Dejligt alt er gået i sig selv igen, det er godt at høre!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. december 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg har været igennem et forløb med svære celleforandringer to gange - og 2 keglesnit. For nyligt fik jeg nogle symptomer som min læge gerne ville tjekke med biopsi (på trods af fin celleprøve) og der fik jeg også besked på at de intet ville foretage sig i forhold til fertilitet før jeg var udredt hos gynækolog. Jeg valgte dog at stole på celleprøven og fortsætte med projekt baby og blev faktisk gravid lige inden jeg havde tid ved gynækolog. Gynækologen kunne så ikke rigtigt gøre så meget fordi jeg var gravid, men hun var overhovedet ikke nervøs for som hun sagde var der ikke påvist hpv i min celleprøve og dermed meget lille sandsynlighed for celleforandringer

Ved du om der var hpv i din prøve? Jeg synes det lyder lidt voldsomt at din læge beder jer om at sætte projekt baby på pause for blot at afvente ny celleprøve. Normalvis sendes man jo videre til biopsi hvis de er bekymrede. Jeg kender iøvrigt en som er blevet sendt videre til fertilitets behandling på trods af at hun er i samme opfølgningsforløb med celleprøver hos egen læge. Jeg vil tro at der i dit tilfælde er tale om fund af enten atypiske celler eller helt lette celleforandringer, som begge er den mildeste form. Som du selv er inde på kan man risikere lange forløb med tjek af lette celleforandringer da det er noget som ændrer sig langsomt over tid. Jeg ville nok insistere på enten biopsi eller grønt lys til projekt baby hvis ikke de er forsvundet ved næste celleprøve. Man kan jo ikke sætte hele sit liv på pause for et potentielt keglesnit

Jeg fik også et kæmpe chok første gang jeg fik konstateret celleforandringer. Heldigvis er der næsten 100 % sikkerhed for at blive helt helbredt for dem og selve forløbet var heller ikke så slemt

Krydser fingre for at alt er normalt ved din næste celleprøve

Åh ja okay! Nej, som nævnt til en anden der spurgte, så tror jeg det er lette forandringer. Jeg tænker de ville nævne HPV hvis det var fundet. Der gik lang tid før jeg fik svar, og fik aldrig helt at vide hvor slemt det står til. I brevet stod der jeg skulle have ny celleskrab om 6 mdr., men fik det rykket frem ved egen læge. 

Du skriver var gravid, nu ved jeg ikke om jeg rør et ømt emne, men er du stadig/gennemførte du graviditeten? 

Tusind tak, det er rart at høre at det højst sandsynligt går i sig selv igen, og er glad for at høre det er gået godt for dig! 

Anmeld Citér

28. december 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du skal trække vejret dybt og tælle til 10 (sødt ment) celleforandringer er aldrig sjovt! Har selv været hele rumlen igennem og blev først “frigivet” i en alder af 31, i 8 år har jeg haft celleforandringer, milde og slemme, har haft nogen det gik i sig selv, har haft nogen det skulle fjernes med keglesnit (2 gange) og har endda været et smut i akut narkose pga blødninger forsaget af celleforandringer.
 trods alt det  er det stadig lykkedes mig at få to børn mellem alle biopsierne og skrabene

ofte er det helt harmløst og ved næste kontrol kan prøverne være fint negative igen. Skulle det mod formentlig vise sig at være der stadig, så klares det med et lille keglesnit. Det er heldigvis langt de færreste der ender ud i reel kræft. 

er du meget nervøs, og har en sundhedsforsikring, så benyt den, jeg fik sidste gang en tid indenfor 72 timer 

Mange tak for din besked, det er godt med flere historier om disse celleforandringer. Selvom jeg jo har fået taget prøven før, har jeg aldrig vidst hvad de betød. Så det er godt at høre, at forandringerne ikke er livsfarlige og nødvendigvis ødelægger fertiliteten. 

Jeg fik min læge til at rykke tiden frem til februar fremfor april, så langt så godt! Dejligt at høre det er gået godt for dig, og fantastisk med et par børn der midt i alt det��

Anmeld Citér

29. december 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Mange tak for din besked, det er godt med flere historier om disse celleforandringer. Selvom jeg jo har fået taget prøven før, har jeg aldrig vidst hvad de betød. Så det er godt at høre, at forandringerne ikke er livsfarlige og nødvendigvis ødelægger fertiliteten. 

Jeg fik min læge til at rykke tiden frem til februar fremfor april, så langt så godt! Dejligt at høre det er gået godt for dig, og fantastisk med et par børn der midt i alt det��

Jeg er lidt i tvivl, om dine ord skal tages for pålydende, eller om du  bevidst leger med sproget. Men du har forhåbentlig ikke indtil nu haft indtryk af, at celleforandringerne var livsfarlige og/eller nødvendigvis ødelæggende for fertiliteten? Hvis det reelt er din frygt, kan jeg ikke kraftigt nok opfordre dig til at undersøge tingene grundigere. Læs fx her: https://www.cancer.dk/hjaelp-viden/kraeftformer/forstadier-til-kraeft-svaer-dysplasi-carcinoma-in-situ-cis/celleforandringer-livmoderhalsen/spoergsmaal-svar-celleforandringer-hpv/

Og så undskylder jeg på forhånd, hvis jeg har misforstået. 

Anmeld Citér

29. december 2021

Anonym

Anonym skriver:

Åh ja okay! Nej, som nævnt til en anden der spurgte, så tror jeg det er lette forandringer. Jeg tænker de ville nævne HPV hvis det var fundet. Der gik lang tid før jeg fik svar, og fik aldrig helt at vide hvor slemt det står til. I brevet stod der jeg skulle have ny celleskrab om 6 mdr., men fik det rykket frem ved egen læge. 

Du skriver var gravid, nu ved jeg ikke om jeg rør et ømt emne, men er du stadig/gennemførte du graviditeten? 

Tusind tak, det er rart at høre at det højst sandsynligt går i sig selv igen, og er glad for at høre det er gået godt for dig! 

Hm ja og ellers burde du kunne se det på sundhed.dk (eller hvor det nu er man ser prøvesvar)

Jeg er stadig gravid

Anmeld Citér

9. januar 2022

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg er lidt i tvivl, om dine ord skal tages for pålydende, eller om du  bevidst leger med sproget. Men du har forhåbentlig ikke indtil nu haft indtryk af, at celleforandringerne var livsfarlige og/eller nødvendigvis ødelæggende for fertiliteten? Hvis det reelt er din frygt, kan jeg ikke kraftigt nok opfordre dig til at undersøge tingene grundigere. Læs fx her: https://www.cancer.dk/hjaelp-viden/kraeftformer/forstadier-til-kraeft-svaer-dysplasi-carcinoma-in-situ-cis/celleforandringer-livmoderhalsen/spoergsmaal-svar-celleforandringer-hpv/

Og så undskylder jeg på forhånd, hvis jeg har misforstået. 

Jeg vil da indrømme at jeg aldrig har fået at vide hvad præcis der ses efter og jeg har længe troet at forandringer er lig kræft. Det kan jeg forstå nu, at det er det ikke. Det ærger mig lidt, at jeg i så mange år har været så uvidende omkring emnet. Det rammer jo klart hårdere, når der så pludselig er forandringer og lægesekræteren beder en vente på skriftligt svar fra lægen, da hun ikke må sige hvad svaret betyder. Efterfølgende har jeg været nervøs for om det påvirker min fertilitet, i og med min læge frarådede mig at blive gravid før mine celler var “normale”. 

men her i tråden kan jeg se, at svarene jo er vidt forskellige hvad sidstnævnte angår..

Anmeld Citér

9. januar 2022

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hm ja og ellers burde du kunne se det på sundhed.dk (eller hvor det nu er man ser prøvesvar)

Jeg er stadig gravid

Alle svar fra min nye læge (har været der 1 års tid) er endnu ikke på sundhed.dk Så måske det også skal nævnes for dem, nu når min næste celleskrab så småt nærmer sig! 

Hvor dejligt at høre, stort tillykke med det!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.