Anonym skriver:
Jeg har været igennem et forløb med svære celleforandringer to gange - og 2 keglesnit. For nyligt fik jeg nogle symptomer som min læge gerne ville tjekke med biopsi (på trods af fin celleprøve) og der fik jeg også besked på at de intet ville foretage sig i forhold til fertilitet før jeg var udredt hos gynækolog. Jeg valgte dog at stole på celleprøven og fortsætte med projekt baby og blev faktisk gravid lige inden jeg havde tid ved gynækolog. Gynækologen kunne så ikke rigtigt gøre så meget fordi jeg var gravid, men hun var overhovedet ikke nervøs for som hun sagde var der ikke påvist hpv i min celleprøve og dermed meget lille sandsynlighed for celleforandringer
Ved du om der var hpv i din prøve? Jeg synes det lyder lidt voldsomt at din læge beder jer om at sætte projekt baby på pause for blot at afvente ny celleprøve. Normalvis sendes man jo videre til biopsi hvis de er bekymrede. Jeg kender iøvrigt en som er blevet sendt videre til fertilitets behandling på trods af at hun er i samme opfølgningsforløb med celleprøver hos egen læge. Jeg vil tro at der i dit tilfælde er tale om fund af enten atypiske celler eller helt lette celleforandringer, som begge er den mildeste form. Som du selv er inde på kan man risikere lange forløb med tjek af lette celleforandringer da det er noget som ændrer sig langsomt over tid. Jeg ville nok insistere på enten biopsi eller grønt lys til projekt baby hvis ikke de er forsvundet ved næste celleprøve. Man kan jo ikke sætte hele sit liv på pause for et potentielt keglesnit
Jeg fik også et kæmpe chok første gang jeg fik konstateret celleforandringer. Heldigvis er der næsten 100 % sikkerhed for at blive helt helbredt for dem og selve forløbet var heller ikke så slemt
Krydser fingre for at alt er normalt ved din næste celleprøve 
Åh ja okay! Nej, som nævnt til en anden der spurgte, så tror jeg det er lette forandringer. Jeg tænker de ville nævne HPV hvis det var fundet. Der gik lang tid før jeg fik svar, og fik aldrig helt at vide hvor slemt det står til. I brevet stod der jeg skulle have ny celleskrab om 6 mdr., men fik det rykket frem ved egen læge.
Du skriver var gravid, nu ved jeg ikke om jeg rør et ømt emne, men er du stadig/gennemførte du graviditeten?
Tusind tak, det er rart at høre at det højst sandsynligt går i sig selv igen, og er glad for at høre det er gået godt for dig!
Anmeld
Citér