Min datter og mig er polsk født og vores dagligsprog er dansk.
Men når vi taler sammen, ubevist indplanter vi nogle mig ord, dvs.danske og polske.Fra mit barnebarns fødsel min svigersøn har krævet, at vi må ikke taler anden sprog mens baby er til stedet, da det er forvirrende for baby.
Er det virkelig skadelig for mit barnebarn, at jeg sige et par ord i mit modersprog?
Trines svar
Kære du
Hvor er jeg glad for at du skriver.
Der er intet skadeligt i at I taler polsk eller bruge polske ord sammen.
Tværtimod er det faktisk rigtig godt for dit barnebarn, hvis han/hun lærer sin mors modersprog også.
Børn med flere sprog klare sig meget bedre på dansk, hvis de også klare sig godt på deres modersprog.
Særlig hvis dit datter taler med accent. For så vil dit barnebarn lærer polsk korrekt og dansk korrekt( fra far).
Børns hjerner er utrolig fleksible og kan godt forstå 2 sprog hvis de er blevet talt fra fødsel.
Hvis I vil understøtte dit barnebarns sprogudvikling videre, kan I med fordel gentage de forskellige ord men på det modsatte sprog. Så hvis I siger mælk på polsk så gentage mælk på dansk.
Jeg håber det giver mening og så vis endelig dette svar til din svigersøn.
Hvis han har spørgsmål er han meget velkommen til at kontakte mig på kontakt@naturligopdragelse.dk .
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk
Anmeld
Citér