Nærkontakt og jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2021

drabo

Profilbillede for drabo
Frizzy skriver:

Er det på grund af julen folk panikker..? Omikron virker til at sikre, at vi stort set alle har haft corona når vi når februar/ marts..? Så det er lidt omsonst at forsøge at undgå det for enhver pris? 

Selvom alle måske ender med at få det, så behøver man jo ikke nødvendigvis opsøge det.

og selvom det er super træls med julen, så er man nød til at respektere folk har forskellige grænser/nervøsitet omkring at blive smittet. Måske har nogen planer om at besøge ældre eller syge familiemedlemmer i juledagene.

Der er stor forskel på at risikere smitte i sin dagligdag også udsætte sig for større risiko med vilje. Jeg havde nok sagt i gerne måtte komme, men igen folk har forskellige grænser. men det ville også komme lidt an på om det er bedste vennen eller et af de børn han sjældent leger med. Vi har lige været turen igennem og der var heldigvis ikke en positiv test selvom de havde leget ret tæt.

På den anden side viser testen sig at være positiv og der er nogen som så bliver smittet juleaften, så er det også træls at være barnet som smittede halvdelen af familien med corona, især hvis nogen blev meget syge.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2021

lineog4

Vi er jo alle forskellige, og vores grad af frygt er forskellig. 

Jeg vil dog sige  at der er så meget som er ulogisk, og at I ikke kan komme juleaften er for mig også ulogisk, for de samme mennesker har garanteret været nede i julehandlen, stået i alenlange køer, måske endda været en tur med bussen - smitten er så udbredt nu, så den kan man vist fange hvor son helst. 

Derudover er dit barn jo slet ikke nærkontakt med de nye retningslinjer, og muligheden for at skærme sig og stoppe smittekæder som var der tidligere er væk nu. De af os der skal på arbejde, i skole, i institution vil jo nok inden vinteren er omme være smittet. Ja det er da surt i juledagene, men det er da sørme også surt ikke at holde jul med dem man holder af alene pga frygt for en måske tester positiv. 

Jeg må hellere skynde mig at sige, at jeg dagligt passer på, gør det som der anbefales, vi tester, vi er vaccinerede hele bundtet. Men jeg ville ikke kunne fungere i hverdagen blandt 40 skønne børn på 9 år som slår sig, har brug for hjælp til matematik, kravler på skødet, skal have kram osv hvis jeg skulle lade en potentiel smittet vælte min dag. Og derfor er jeg nok lidt loose omkring det. 

Var det her hjemme, så var det min mor der bestemte - hun er den der er i risikogruppen, vi andre ja vi kan selvsagt få et hårdt forløb - jeg har lige fået et hårdt forløb med en anden virus uden navn, men vi kan ikke stoppe med at leve.

Anmeld Citér

23. december 2021

Soonmom

Men hvis han var nærkontakt i mandags skal han jo først testes torsdag og så I kan ikke bruge en strakstest til noget som helst, hvis han er smittet mandag, går der noget tid inden det kan vises i en test. Så selvfølgelig skal I ikke holde jul med en masse mennesker og jeg går da også udfra at I holder jer på egen matrikel ind til dag 4, ellers forstår jeg da godt det bliver spredt så hurtigt 

Og jeg er slet ikke bange for Corona, men hvis nogen af vores gæster var nærkontakt, så kommer de selvfølgelig heller ikke med til jul

Anmeld Citér

23. december 2021

Maximus4

Kære trådstarter. Jeg kan godt forstå din frustration. Folk er desværre i en massepsykose. Jeg føler med dig, det er så synd at et lille raskt barn skal afvises juleaften, jeg ved ikke hvad folk tænker på. Mit hjerte gør helt ondt ved tanken. Stakkels jer. Sender jer kærlighed og et stort julekram og håber i og jeres barn får en dejlig aften selvom jeres egen familie afviser et raskt barn. kærlighed til jer

Anmeld Citér

23. december 2021

fehår

Nu har SST jo lige ændret reglerne i mandags. Din søn er ikke nærkontakt, men øvrig kontakt. Han skal testes på 4. dagen, men det må godt være en hurtigtest eller en selvtest. Der er ikke noget krav om isolation, ligesom der er ved nærkontakt. 

Så jeg synes, din familie overreagerer. Og jeg er altså selv rimelig coronahys.

Læs selv her: https://www.sst.dk/da/corona/hvis-du-har-symptomer_-er-syg-eller-smittet/naere-kontakter

Hvis sidste kontakt med smittede er mandag, er 4. dagen fredag, altså juleaften. Jeg ville skrive ud i diverse grupper på Facebook og se, om du kan få fingre i en selvtest og teste ham på den måde juleaften. Hvis din familie ikke synes, det tæller - tja, så er det deres tab.

Anmeld Citér

23. december 2021

Savanna

Profilbillede for Savanna

Jeg har absolut ikke lyst til at få corona lige før termin. Andre er måske sårbare på en anden måde eller kan ikke undværes på deres arbejdsplads. Så jeg forstår godt din familie.

Måske ender en del med at få det alligevel (måske!), men en af grundene til at passe på er, at vi i det mindste ikke alle bliver syge samtidig eller får ramt de sårbare. Det ville min arbejdsplads have svært ved at håndtere (og det samme med hospitalerne osv). 

Rigtig god jul trods alt

Anmeld Citér

23. december 2021

Frugten

Soonmom skriver:

Men hvis han var nærkontakt i mandags skal han jo først testes torsdag og så I kan ikke bruge en strakstest til noget som helst, hvis han er smittet mandag, går der noget tid inden det kan vises i en test. Så selvfølgelig skal I ikke holde jul med en masse mennesker og jeg går da også udfra at I holder jer på egen matrikel ind til dag 4, ellers forstår jeg da godt det bliver spredt så hurtigt 

Og jeg er slet ikke bange for Corona, men hvis nogen af vores gæster var nærkontakt, så kommer de selvfølgelig heller ikke med til jul

Hej

ifølge de ny retningslinjer skal man ikke være isoleret og må gøre som man plejer.

vi følger blot retningslinjerne

Anmeld Citér

23. december 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg synes, det er så utroligt svært at gøre sig til dommer over andres frygt i denne sammenhæng. Hvis folk er utrygge, er de utrygge - også selvom risikoen måske er begrænset, også selvom vi måske allesammen skal have Corona før eller siden, også selvom de - måske - har været i supermarkedet og udsat sig for smitte dér. 
Min holdning - som jeg bare har besluttet mig for at have for ikke at blive irriteret eller skuffet over mulige afbud og aflysninger igennem de to sidste år - er, at jeg må rumme og acceptere andres frygt. Jeg vil ikke have gæster, som sidder på nåle og ikke er glade og rolige. Jeg ville ikke komme som gæst, hvis det gjorde andre urolige. Jeg vil ikke tænke “hysteri” og “overreaktion”, men bare - frygt. 
Det er rigtigt, rigtigt synd for din søn og jer, og jeg ville ikke selv reagere som jeres familie, men omvendt: HVIS nu jeg vidste, at min familie var utryg ved at fejre jul med mig (/mit barn), ville jeg virkelig også være bange for at komme alligevel og så erfare få dage senere, at familien var smittet. Jeg ville føle, at alle fingre pegede på mig, fair eller ej. 

Jeg tænker, at vi er i undtagelsestilstand nu - nogle reagerer umiddelbart uforståeligt, men sådan er det lige nu. 

Anmeld Citér

23. december 2021

Frugten

Nu har SST jo lige ændret reglerne i mandags. Din søn er ikke nærkontakt, men øvrig kontakt. Han skal testes på 4. dagen, men det må godt være en hurtigtest eller en selvtest. Der er ikke noget krav om isolation, ligesom der er ved nærkontakt. 

Så jeg synes, din familie overreagerer. Og jeg er altså selv rimelig coronahys.

Læs selv her: https://www.sst.dk/da/corona/hvis-du-har-symptomer_-er-syg-eller-smittet/naere-kontakter

Hvis sidste kontakt med smittede er mandag, er 4. dagen fredag, altså juleaften. Jeg ville skrive ud i diverse grupper på Facebook og se, om du kan få fingre i en selvtest og teste ham på den måde juleaften. Hvis din familie ikke synes, det tæller - tja, så er det deres tab.

Tak - jeg synes også de er lidt hys og det er også derfor jeg blev paf ved deres svar.

vi følger jo retningslinjerne og skal ikke være isolerede.

men kan se fra svarene at der er meget blandede holdninger til det - og endda en enkelt som synes det er uforsvarligt hvis vi ikke isolerer os fuldstændig.

men nu føler vi os så lidt velkomne, at vi bliver hjemme og så må vi hygge os alene.

men ja det er super ærgerligt for min søn er selvfølgelig ked af det og det er ikke nemt at fortælle et symptomfrit barn med en negativ test ikke ønsker at se os juleaften, fordi vores raske vaccinerede familie er bange for den lille risiko der er for smitte - men sådan bliver det og så får vi det bedste ud af det.

Anmeld Citér

23. december 2021

lineog4

Soonmom skriver:

Det med at skulle holde sig på egen matrikel frem til 4. Dagens test - er vist en ret gammel historie. 

Smitten har raset på skolerne og ingen børn måtte sendes hjem med mindre de havde symptomer eller en positiv test. Har haft klasser hos os, hvor halvdelen var smittet og hverdagen fortsatte ufortrødent for de andre. 

På arbejde kan jeg heller ikke blive hjemme med begrundelsen, mit barn er i nærkontakt for svaret er: jamen han må gerne komme i skole. Så nej tænker de fleste ikke bliver hjemme på deres matrikel pg da slet ikke nu  hvor nærkontakt kunder de som man vir sammen med. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.