Anonym skriver:
Wow - Jeg betaler hellere for den pædagog der er det første år i vores søns BH 
og det koster MERE end BH
helt ærligt
Forklaringen er sådan set meget simpel i forhold til betalingen.
I børnehave og vuggestue på forældrebetalingen kun udgøre x antal procent af, hvad det koster at have et barn i børnehave. Mens i SFOen er der ingen øvre grænse for forældrebetalingen ønsker kommunen det, så kan der være 100% forældrebetaling (hvilket så ville være en del mere end 1700 kroner om måneden).
Derudover har de fleste kommuner indført 11 måneders betaling og juli måned gratis, fordi en del forældre meldte deres børn ud i ferien - man har nemlig ulig børnehave ret til at få sit barn meldt ind og ud hele tiden, og der er altid en plads til barnet i sfo.
Når det er forklaret, så er der selvsagt forskel på SFOer. Mine børn har gået i en fantastisk en af slagsen, og selv om det var få timer om dagen overvejede jeg aldrig de skulle stoppe, så jeg kunne spare de penge. Men det må hver familie jo gøre op med sig selv - det er et tilbud, ikke en tvang.
Jeg er selv lærer i 3. Klasse, og de som ikke går i sfo vil for det meste gerne, men forældrene har valgt det fra af forskellige årsager. Fordi flertallet går i sfo, har de sjældent nogle at tage med hjem og lege hos eller med hjem til dem selv. Så de går som oftest alene hjem, og kan se de andre lege videre, lave julegaver, tage til hockeyturnering osv.
Har også hørt om andre steder, hvor det ikke er flertallet som går i SFO, og der er mange der gpr hjem sammen, og så er det jo en anden historie.
Pg en sidste ting; i min kommune stopper børnehaven 1.5. Og man starter i SFO, jeg bed faktisk ikke hvordan det er, hvis man fravælger SFO om man så kan blive I børnehaven til skolen starter i starten af august, men kan man ikke det så er det måske også værd at overveje