SFO nødvendigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. november 2021

Anonym trådstarter

Carina:-) skriver:

Her bruger vi det pga det sociale. 

Giver så kun 700  pr måned - og juli betalingsfri. 

Men i vores øjne vigtigt pga leg og venskaber.

Hvorfor kun 700? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2021

lineog4

Anonym skriver:

Wow - Jeg betaler hellere for den pædagog der er det første år i vores søns BH

og det koster MERE end BH 

helt ærligt 

Forklaringen er sådan set meget simpel i forhold til betalingen. 

I børnehave og vuggestue på forældrebetalingen kun udgøre x antal procent af, hvad det koster at have et barn i børnehave. Mens i SFOen er der ingen øvre grænse for forældrebetalingen ønsker kommunen det, så kan der være 100% forældrebetaling (hvilket så ville være en del mere end 1700 kroner om måneden).

Derudover har de fleste kommuner indført 11 måneders betaling og juli måned gratis, fordi en del forældre meldte deres børn ud i ferien - man har nemlig ulig børnehave ret til at få sit barn meldt ind og ud hele tiden, og der er altid en plads til barnet i sfo. 

Når det er forklaret, så er der selvsagt forskel på SFOer. Mine børn har gået i en fantastisk en af slagsen, og selv om det var få timer om dagen  overvejede jeg aldrig de skulle stoppe, så jeg kunne spare de penge. Men det må hver familie jo gøre op med sig selv - det er et tilbud, ikke en tvang. 

Jeg er selv lærer i 3. Klasse, og de som ikke går i sfo vil for det meste gerne, men forældrene har valgt det fra af forskellige årsager. Fordi flertallet går i sfo, har de sjældent nogle at tage med hjem og lege hos eller med hjem til dem selv. Så de går som oftest alene hjem, og kan se de andre lege videre, lave julegaver, tage til hockeyturnering osv. 

Har også hørt om andre steder, hvor det ikke er flertallet som går i SFO, og der er mange der gpr hjem sammen, og så er det jo en anden historie. 

Pg en sidste ting; i min kommune stopper børnehaven 1.5. Og man starter i SFO, jeg bed faktisk ikke hvordan det er, hvis man fravælger SFO om man så kan blive I børnehaven til skolen starter i starten af august, men kan man ikke det så er det måske også værd at overveje 

Anmeld Citér

26. november 2021

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Hvad giver du så foreftermiddag? 

på din kommunes hjemmeside kan du se hvad prisen er

Anmeld Citér

26. november 2021

Carina:-)

Anonym skriver:

Hvorfor kun 700? 

Friskole - de bestemmer selv prisen .

Anmeld Citér

26. november 2021

Soonmom

Du har helt ret i at SFO ikke burde være dyre end børnehave, om kortere tid, væsentlig færre pædagoger og bare et ringere tilbud 

Men for mange en nødvendighed.

Her bliver eftermiddagsmodulet nødvendigt, morgen kan vi heldigvis lige nå at undværer, men jeg tænker desværre også rent socialt er sfo en nødvendighed det/de første par år.

SFO er selvfølgelig ikke gratis , det ville jo aldrig kunne gå

Anmeld Citér

29. november 2021

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Anonym skriver:

Wow - Jeg betaler hellere for den pædagog der er det første år i vores søns BH

og det koster MERE end BH 

helt ærligt 

Nej - normalt koster SFO mindre end børnehave. Børnene er der jo også i kortere tid, da det kun er før og efter skole. Og selvfølgelig skal man da betale for pasning af ens barn. Forstår ikke, du kan forvente andet. SFO er en ganske frivillig ordning at melde barnet til, ligesom børnehaven. 

Skoletiden er gratis. 

Hvis du har betalt mindre for børnehave, så er det fordi du har fået tilskud. 

Anmeld Citér

29. november 2021

Altea

Aalborgtøsen, det er kommunerne der individuelt sætter taksterne - så det er nødvendigvis ikke billigere. 
Her koster det det samme - eller sfo er vist 60kr billigere/mdr, men vi får ikke tilskud. De 60 kr gør desværre ingen nævneværdig forskel, kontra timer i brug.

Anmeld Citér

29. november 2021

Anonym trådstarter

Aalborgtøsen skriver:

Nej - normalt koster SFO mindre end børnehave. Børnene er der jo også i kortere tid, da det kun er før og efter skole. Og selvfølgelig skal man da betale for pasning af ens barn. Forstår ikke, du kan forvente andet. SFO er en ganske frivillig ordning at melde barnet til, ligesom børnehaven. 

Skoletiden er gratis. 

Mår jeg siger det koster mere så er det fordi det koster mere! 

derfor skriver jeg opslaget  

helt ærligt! 

Anmeld Citér

29. november 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Mår jeg siger det koster mere så er det fordi det koster mere! 

derfor skriver jeg opslaget  

helt ærligt! 

Nok afhængig af hvor du bor.

Helt ærligt

Anmeld Citér

29. november 2021

Mamman

Profilbillede for Mamman
Aalborgtøsen skriver:

Skoletiden er gratis. 

Det passer ikke helt at SFO’en er billigere alle steder. Vi gav 100-200 kr mere for sfo end børnehave. Og det var uden noget friplads

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.