Gæster til Jul

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2021

Anonym

1. Hvis der er noget, du kan lave, så er der også noget dine gæster kan lave .. De kan fx lege lidt med børnene eller hjælpe med maden.. 

2. Lad være med at lave alt på forhånd.. Dine gæster kan sagtens hjælpe med at lave mad, dække bord, folde servietter eller andet.. 

3. Inviter dem senere, så de bare kun kommer til maden.. 

4. Eller som min kæreste siger: snak med dem og spørg, om der er en årsag til, at de lægger sig.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2021

Anonym

BAE skriver:

Det kan de da sagtens, Jeg har da snakket med folk, der faldt i søvn.

Forstår? Tager du tit lure hos dine venner når du er inviteret til noget?

Hun laver maden. 

TS skriver ikke, om det er venner eller familie.. Og familie kunne jeg sagtens lige tage en lur hos - også min svigerfamilie.. 

Og ellers hvis hun og manden nu fx lader gæsterne være alene i 2 timer, så forstår jeg godt, at gæsterne føler sig overset og gør hvad de vil.. Det ville jeg også gøre.. Og især hvis jeg ikke kunne hjælpe med noget heller.. Så ja det forstår jeg egentlig godt.. Nu er det så ikke tilfældet her, skriver TS.. Men det skrev hun jo ikke noget om i starten.. 

Og hvis hun skal lave mad, så kan hun jo bede gæsterne hjælpe til

Anmeld Citér

7. november 2021

Kantar123

Tak, min mand siger bare det er dejligt de er så “trygge” hos os

- Jeg har planlagt tage alle tæpper og puder væk -

og de kan ikke hjælp til da jeg laver alt i forvejen 

Hader at se dem ligge på sofaen sådan - de gøre det næsten altid 

Jeg kan godt forstå dig, men omvendt er det da enormt barnligt af dig at fjerne puder og tæpper. Det lyder da ikke særlig hyggeligt at komme hos jer?

Hvis jeg var dig, så ville jeg invitere til kl 15 og sige, at det kunne være hyggeligt at gå en tur i skoven og spille nogle spil eller lign.

Er der ikke andet gæsterne kan hjælpe med, så lad dem da hygge sig og glæd dig over at de har det godt hos jer.

Anmeld Citér

7. november 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

TS skriver ikke, om det er venner eller familie.. Og familie kunne jeg sagtens lige tage en lur hos - også min svigerfamilie.. 

Og ellers hvis hun og manden nu fx lader gæsterne være alene i 2 timer, så forstår jeg godt, at gæsterne føler sig overset og gør hvad de vil.. Det ville jeg også gøre.. Og især hvis jeg ikke kunne hjælpe med noget heller.. Så ja det forstår jeg egentlig godt.. Nu er det så ikke tilfældet her, skriver TS.. Men det skrev hun jo ikke noget om i starten.. 

Og hvis hun skal lave mad, så kan hun jo bede gæsterne hjælpe til

Men det virker ikke til at det er første gang. De ved at de ikke får 100% opmærksomhed.. men de kan jo også lege med børnene, snakke med hende eller ham, eller tage en lur før de kommer.  De ved jo at de ikke kan hjælpe til, men kommer alligevel i god tid.. hvorfor ikke sove og så komme? 

Anmeld Citér

7. november 2021

Anonym

Her mødes vi med nogen gode venner, sidste år hos dem og i år hos os. 

vi mødes der omkring 12-13 tiden. Og så bruger vi eftermiddagen på at spise ris ala mande og lege pakkeleg. 

and og flæskesteg bliver sat over når tid er, og når resten skal laves så hjælpes vi ad. 
Mig og min venindes mand går i gang med maden sammen, mens min veninde og min mand så står for tjansen om borddækning og klargøring. 

når maden er spist hjælpes vi alle sammen om at rydde af, vaske op osv. 

når roen er faldet på, og man lige har fået siddet ned lidt efter oprydning, så er det juletræs dans og gaveoppakning. 

og ellers bare afslapning og hygge sammen.

Her synes jeg vi alle er gode til at hjælpe hinanden, og der er ikke nogen der bare sidder og laver ingenting. 

Anmeld Citér

7. november 2021

Soonmom

Vi plejer at mødes omkring kl 16.

Så pakker vi gaver op.

Derefter spiser vi.

Ungerne leger med deres gaver. 

Får lidt risalamande.

Og i seng.

Det lyder utroligt afslappende, det er det ikke. Børnene er helt oppe og køre. Farmor kommer med 27 gaver pr barn, de ikke kan overskue eller ej har ønsket sig og som kun har nyhedsværdi. Farfar pakker det hele op så det ikke kan byttes og tingene flyder over det hele/bliver væk/ryger ud i en pose med gavepapir.

Puha jeg gruer for julen i år med en baby på måske mindre end en uge

Anmeld Citér

7. november 2021

AnoMor

Jeg er skilsmissebarn og holder jul 3 forskellige steder på skift år for år. 

men fælles er at det altid er ved 15:30 tiden vi mødes. Også sidder alle gæster bare og hygge snakker, tilbyder hjælp med madlavning, borddækning eller hvad der ellers kunne være. Også leger vi ellers bare med ungerne. 

ingen i min familie ville nogensinde tillade nogen lægge sig til at sove på sofaen juleaften. Hvis nogen gjorde det ville de blive sat til at lufte hunden eller noget i retning. Der er altid et eller andet man kan hjælpe med 

Anmeld Citér

7. november 2021

drabo

Profilbillede for drabo

Folk har forskellige forhold til gæster. Vi har en del gæster som sagtens kunne tage en lur, hvis vi alligevel rendte rundt og gjorde andre ting.

er det ældre mennesker har de jo også tit brug for en middagslur, der er en grund til det hedder en morfar.

men tag da snakken, for det lyder til i har forskellige forventninger, men ingen er jo tankelæsere og det lyder til det kun er dig og ikke din mand, som det irriterer. Men ønsker du at de er sociale med dig i køkkenet så sig det, måske vil de ikke forstyrre dig i din madlavning fordi det ville de selv hade.

vi har generelt en meget uformel måde at være sociale på i min familie og omgangskreds, og der bliver helt sikkert taget en lur på sofaen indimellem, men kan høre det ikke er sådan hos alle, så snak sammen istedet for barnlige julelege med at gemme puder og tæpper.

Anmeld Citér

7. november 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Han hjælper mig lidt jeg står for maden , holder øje med børnene og er hos dem - men selvfølge når Luna råber fra wc hun skal tørres gøre han det 

MMen han er hos gæsterne primært og jeg er der også 

Det er svært at se situationen for sig, når man ikke ved mere.
Hvor mange gange er det sket? Hvem er de? - familie? Venner? Er det unge mennesker, ældre mennesker, folk, der har børn med? Hvor mange er de? Taler I med dem? 

Hvis det skete hos os en enkelt gang, ville jeg slå det hen og tænke, at de åbenbart trængte til en lur den dag. Skete det flere gange - altså hver jul - ville jeg ændre på rutinen og involvere dem i borddækning, lægge op til, at vi spillede et spil eller på anden måde vise dem, at der ikke var “time out”, men at vi opfattede tiden mellem kaffe og middag som en del af det fælles samvær. Det kan jo være, de rent faktisk føler sig “til overs” og ikke vil være i vejen. - og så er det altså heller ikke let, når værten synes, det er helt fint, mens værtinden er i køkkenet og skjuler sin vrede. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.