3 år stadig ikke blefri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. oktober 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Jeg synes virkelig I skal vente.

Vi stod i lidt samme situation med vores dreng, han var fyldt tre et halvt, og var endnu ikke blefri. Der var et vist pres fra omgivelserne og os selv. Så vi tænkte, at nu skulle det være. 

I dag er han 6 år, og vi har fortsat problemer med afføringsinkontinens og han har brug for at få at vide, at han skal gå ud at tisse, for han mærker det ikke selv.

Jeg ved ikke 100% om der er en sammenhæng mellem, at vi tog bleen før han selv viste tegn på at være klar - men jeg kan ikke lade være med at tænke, at der er.

Jeg tror, han er blevet forstoppet, fordi han ikke har været klar til at mærke trangen og reagere rigtigt på den, men i stedet har holdt sig alt for længe. Og denne forstoppelse har i sidste ende ført til, at hans hjerne ikke har lært at tolke signalerne ordentligt. Det er selvfølgelig ikke det, der sker for alle børn, som bliver presset ud i at smide bleen - men altså, havde vi haft muligheden for at gøre det om, havde vi givet ham meget mere tid og ventet til han selv var klar - også selvom han var fyldt fire og fire et halvt.

Det er bestemt ikke sjovt at stå med et skolebarn, der jævnligt laver i bukserne! Så vent vent! Jeg ved godt, at den her historie er lidt ‘worst case scenario’. Men Hellere vente lidt længere end at komme ud i noget rod, synes jeg.

Pyt med hvad andre tænker, dit barn skal ikke presses til noget, det ikke er klar til, uden anden grund end at andre voksne synes det…

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Sødeste du. Hvis du og ikke mindst din dreng skal gå igennem livet og primært tage hensyn til, hvad I tror andre tænker og mener - fremfor at mærke hvem I selv er og hvad I har brug for, så spår jeg en virkelig vanskelig barndom for din søn. Skal han så også lære at cykle, når dine svigerforældre synes at han bør? Presses hvis han er den sidste til at lære at læse? Gå til sport fordi nogen mener det? Osv? Forestil dig samtalen med din søn i fremtiden, når han spørger hvorfor han skal noget bestemt - og du så skal svare ham, at det er fordi du konkurrerer med andre forældre eller fordi du vil please din svigerfamilie, fremfor at stå ved din søns behov.

Både du og din søn kunne måske bruge denne situation til at stå ved jer selv og hvem I er? Din søn giver udtryk for ikke at være klar til at smide bleen - og det gør du sådan set også når du inderst inde ikke orker kampen og giver ham ble på igen. Hvis du endelig er bekymret ift. børnehaven, så tag da en åben snak med dem - de er dine sparringspartnere omkring dit barn, ikke en kontrolindstans. Og jeg lover dig at de ikke tager spor på vej over en 3-årig med ble. Det har de set 117 gange før, og hvis de er dygtige pædagoger ved de, at det ikke er et stort problem.

Og se så sidst men ikke mindst ... for guds skyld og få det skvat af en far på banen og tage stilling til sit barn og sin familie. Det du beskriver om faderen er langt mere problematisk, end at din søn stadig bruger ble.

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Pb18

Min datter på 3 år og 2 måneder er heller ikke blefri. Vi var der næsten i sommer, hvor hun selv tog ble af om morgenen og gik på toilettet. Ud af det blå gik det dog i vasken og hun nægtede at tage ble af og gå på toilettet. Men hun er ved at være der igen, så nu prøver vi og ellers må det vente til foråret. 

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Perle1

Børn er forskellige  Synes I skal vente til han bliver mere klar, og viser interesse for det..

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Jeg er så enig i jeres svar som jeg er meget taknemmelig for. Det er dejligt at få bekræftet at jeg ikke er helt skævt på den. Min søn og jeg har et virkeligt godt samspil og jeg skal, som jeg altid har gjort, bruge min mavefornemmelse og lytte til hvad han prøver fortælle mig. 

Anmeld Citér

31. oktober 2021

aLOTofmother

Min søn er 3 år og 10 mdr, han er blefri bortset fra, når han skal lave afføring, hvor han ikke er klar til at gøre det andre steder end bleen endnu. Det er ok, han var også 3 år og 7 mdr, før han var klar til at tisse på WC. Vi har accepteret, at han er lidt længere om tingene og ved, at det nok skal komme, og vi arbejder med det løbende. Vi føler os ikke som dårlige forældre, tvært om glade for vi lytter til vores søn. Børnehaven er ikke bekymret

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Minime2018

Profilbillede for Minime2018

Det er så skørt at slår man ting op, læser man at barnet allerede burde være klar til det. Når man skriver her i den virkelige verden, ser tingene anderledes ud.

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte
Minime2018 skriver:

Det er så skørt at slår man ting op, læser man at barnet allerede burde være klar til det. Når man skriver her i den virkelige verden, ser tingene anderledes ud.

Ja, han burde fysiologisk set være klar til at styre tis og afføring, da det kræver at nerverne er udviklet til det. Men hovedet skal jo også være med før det fungerer. Tag det helt med ro, det er vel de færreste der lige er startet i børnehave der er helt blefri. Han skal i hvert fald ikke have nederlag med det. Så er det bedre at fjerne fokus helt i noget tid og så prøve igen. 

Og jeg er enig i at årstiden ikke er optimal. Min søn ville ikke gå med ble mere i februar hvor han var blevet 3 i december. Men fordi han ikke nåede at komme ind og af med alt overtøj inden det kom ud, havde vi seriøst lort i flyverdragten dagligt i en periode! Ikke sjovt for nogen parter. Vi endte med at aftale med pædagogerne at han fik ble på når de gik ud om eftermiddagen indtil det blev forår

Anmeld Citér

31. oktober 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Minime2018 skriver:

Børn har ikke lært at læse, hvordan skal de så vide hvad bøger og hjemmesider siger?

Det skrevne er en guideline, ikke en facitliste..

Alle er forskellige, vi udvikler os i vores eget tempo 

Anmeld Citér

31. oktober 2021

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Minime2018 skriver:

Min dreng er 3 år og 1 måned. Han er stadig ikke blefri. Vi har han kan godt komme på toilettet og lave pølle om aftenen. Og havde to dage her for nyligt hvor han nægtede at få ble på. Så greb vi chancen og tænkte at nu var det nu. Efter en del uheld om eftermiddagen blev han så ked af det og fik til sidst ble på. Han blev nærmest panisk og ville ikke ha underbukser på. Morgenen efter gav jeg han underbukser på og han var helt ulykkelig. Det skal jo ikke være en dårlig oplevelse. Så fik han ble på. Jeg er så meget i vildrede. Vi støtter ham, bagatelliserer uheld og roser ham. 

har læst om blefri på 3 dage, men kan sgu da ikke tvinge barnet til at ikke få ble på når han skriger og er ked af det. Og det er for koldt at gå med numsen bar. Det vil hans far i ihvertfald ikke have. Vi sov i timen denne sommer og burde have gjort det der  

Nogen der har prøvet samme situaiton hvor det ikke bare lige blev accepteret at erstatte ble med underbukser. 

Min søn er fra januar og vi prøvede at få ham blefri både sommeren før og efter hans 3 års fødselsdag, men det var stort set ikke andet end uheld hele tiden.

På hans 4 års fødselsdag fik han sin natble af, ville ikke have ny på og henover den næste uge havde han måske 3 uheld før han var blefri.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.