Hej.
Jeg er højgravid med 3.barn. Er på barsel og har en dreng der lige er startet i skole og en pige på knap 4 år.
Lige nu synes jeg, det er rigtig svært at være familie og mor. Vores børn, som ellers altid har haft det godt, trives ikke, og jeg er ret bekymret over, hvordan det skal gå, når den lille kommer.
Min mand er startet på et nyt job efter sommerferien og har ret travlt med det. Han er træt når han kommer hjem. Det påvirker os alle. Han er en virkelig god far og mand, men han er udkørt efter en lang periode, hvor meget af det praktiske har hængt på ham, fordi jeg har haft det skidt i en stor del af min graviditet.
Jeg er også udkørt, efter at have været gravid længe, og ikke haft overskud til ret meget. Jeg savner at være sammen med mine børn om aktive ting, en gåtur i skoven eller lignende, men jeg kan ikke rigtig holde til noget.
Oven i er det svært for vores dreng at starte i skole. Han er nok lidt umoden af sin alder, og lærerne indkaldte os til et møde om, hvordan de bedst kunne hjælpe ham. Det var især svært for ham at holde styr på sine ting og modtage kollektive beskeder. Lærerne er søde og rummelige og vi er ikke uvenner med skolen. Han er en meget distræt dreng. Men vi syntes, han var rigtig godt med fagligt, han kan læse små lydrette bøger og kan fortælle en masse om, hvad de laver. Så vi havde indtryk af, at det gik ok udover det vi snakkede om på mødet. Men nu har de så sendt elevplaner ud, og der står bare 100 ting, han ikke kan. Egentlig tænker jeg, at de tager fejl - det han ikke kan, er nok nærmere at koncentrere sig i klasserummet, end det er at han ikke kan skrive tal og bogstaver fx. Men det slog mig alligevel rigtig meget ud, fordi jeg tænkte, at vi havde snakket om hans udfordringer på vores møde, og det kunne jeg godt være i, men nu lyder det til, at det hele er galt.
Han har også problemer med inkontinens, og i går var der nogle piger i SFOen som tydeligt gav udtryk for, at det var da bare klamt. Jeg tog det roligt og sagde, at det er jo forskelligt, hvad man har svært ved, og det er lidt svært for ham, og så sagde jeg det til en af pædagogerne. Men kan slet ikke holde ud at tænke på, hvis han skal drilles med det. Det er jo ikke noget han gør med vilje, og virkelig noget vi arbejder med
Vores pige får nogle sindssyge flip for tiden. Det kan være over de mindste ting - en klassiker er, at hun ikke vil sidde i cyklen (ladcykel) på vej i børnehaven, eller hun ikke vil have strømper på. Og det er ofte noget, som kommer lige når vi er på vej ud af døren, og både min mand og jeg bliver så pressede. Hun er elstremt stædig, og vi rammer bare et sted, hvor vi ikke ved, hvad vi skal gøre, ud over at tvinge hende. Det er meget ubehageligt, men vi har jo deadlines i skolen og på jobbet. Det er ikke stille og roligt at vi kan tvinge vores vilje igennem, for hun løber sin vej og sparker os og skælder os ud. Tager tøjet af igen når vi giver hende det på osv. Vi er normalt rummelige og anerkendende forældre og ærligt: Det føles som om vi begår et overgreb på hende - men vi ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre. Hun kan få os helt op i det røde felt.
Resten af tiden er hun fræk, charmerende og kvik.
Så alt i alt gruer jeg for, hvordan det hele skal gå, når baby kommer. Jeg synes vi har så rigeligt, og havde vi vidst, vi ville stå her, havde vi ikke valgt at få et barn mere lige nu. Men det kan vi jo ikke gøre noget ved nu. Og det er selvfølgelig også velkomment, barnet.
Jeg ved, det er en voldsom lang smøre, men er der nogen, der har et godt råd? Eller som har erfaring med, at det hele nok skal gå, som kan komme med lidt opmuntring?