Anonym skriver:
Hej mødre herinde..
Inden jeg fik min dreng har jeg længe ønsker at blive gravid og få mit et barn, dvs måske 8 år, og blev det endelig efter 3 forsøg med IUI (1,5 års fertilitetsbehandling). Jeg elsker min dreng på 10 mdr overalt på jorden og han er så sjov, sød, nysgerrig, modig, kær og motorisk lille dreng.
Det har været svært at finde mig selv i moderrollen, på trods af jeg i mange mange år har glædet mig til at blive nogens mor. Jeg glædede mig til at fuldamme i 6 mdr, men det mislykkedes efter 2 uger. Det gav mig en dårlig start i moderrollen, fordi allerede der følte jeg mig mislykket som mor og kvinde. Og efter fødsel følte jeg ikke den der overlykke og forelskelse med det samme, som alle snakker om. Følte først den der kærlighed, da han blev 6 mdr. For nogen er han måske et nemt barn, men jeg synes det har været svært at være aktiv med ham hele dagen. Der er dage, hvor jeg bare glæder mig til at han skal tage sig en lur, så jeg kan få slappet af...
Er det unormalt at blive frustreret eller irriteret, når der er noget man ikke lykkes med? Kan blive så irriteret, når jeg ikke lykkes med at putte ham, selvom han udviser så meget træthedstegn, men ikke falder hen. Bliver meget ofte sur på mig selv og bebrejder mig selv som værende en dårlig mor, fordi jeg ikke kan det som alle andre mødre får til at se let ud. Eller at det ikke lykkes mig at skifte en ble, fordi han konstant forsøger at vende sig om og dreje rundt.
Frustrationen går tit ud over hans far ved at jeg skælder ud over noget så småt som "Hvad skal jeg klæde ham på i?". Jeg når ikke at sænke farten i min hjerne og tænke over, hvad jeg får sagt og hvordan jeg får det sagt. Og er så ked af at være så ond mod ham. For elsker min mand, ellers havde jeg ikke været sammen med ham så længe. 
Som sagt. Jeg elsker ham af hele mit hjerte og har villet være mor i så lang tid.. Men af en eller anden grund har det ikke været nemt at finde mig selv i moderrollen.. Er jeg forkert skruet sammen i hovedet? 

Jeg gør mit bedste, men alligevel tænker jeg nogle gange at han fortjener en endnu bedre mor end mig 

Åh, hvor ville jeg ønske, at der ikke var så meget pres på os mødre. Alt det vi skal huske at gøre, underholde vores børn, gå til aktiviteter, se mennesker, selv lave mos fra bunden osv. Jeg vil bare sige: Sænk dit ambitionsniveau. Det er ok, at baby ligger og leger på gulvet selv, hvis han gider. Sæt dig i sofaen med en kop kaffe og læs et blad. Få en bedsteforælder til at komme og trille en tur med ham, så du kan lægge dig og sove eller tage et dejligt langt, varmt bad.
Nyd din baby mens han er lille, og så må I hjæle hinanden med at holde hus og lave mad. Du er på arbejde, men der er ingen, der har fortalt dig, hvad specifikt dine arbejdsopgaver går ud - det skal du selv gætte dig til. Træk vejret og husk: Mor ved bedst. Tag tingene i dit eget tempo og sæt farten ned.
Hvis du gerne vil ud og mødes med nogle, så skriv til nogle veninder og tag din barnevogn med. Mange steder må man godt have barnevognen med ind, og de fleste steder er der gode skiftefaciliteter. Nyd din tid uden job - det går stærkt.
Jeg tror desværre også, at alle de fortællinger vi ser i bybilledet i dag om "perfekte" mødre, det giver os ubevidst noget at skulle leve op til. Og vi er alene om det. Det er ikke længere normalt, at der er flere generationer om at opdrage og passe på et barn. Der er så mange urealistiske forventninger til hvad vi som mødre kan, skal og bør. Håber du finder ud af, hvor din grænse går, og du får en dejlig tid med dit barn.