Arv, og Pap børnebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2021

Lala

Profilbillede for Lala

Jeg ville ikke give mine (fiktive) papbørnebørn noget af min arv, og det synes jeg overhovedet heller ikke, at dine svigerforældre er forpligtede til. 

Din svoger lyder som en røv. Tænk sig at komme og kræve penge til børn, der ikke engang er hans egne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2021

Kontrast

Er det ikke en mulighed, at dine svigerforældre kan lave testamentet, som de hidtil havde tænkt, hvor det tilgodeser de biologiske børnebørn, sådan som de ønskede? Hvis så det bliver rigtigt seriøst med din svoger og kæresten kunne de vel med tiden indskrive hendes børn i testamentet? Jeg synes generelt, at man bare skal være glad for, at ens børn bliver betænkt af bedsteforældrene, men at begynde at kræve testamentet ændret fordi man har kendt en dame med børn i et par måneder lyder vildt. Jeg tænker, at dine svigerforældre er friske og raske og har mange år til at lave de ændringer, de føler for. 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er ikke advokat eller jurist, kun søster til et par stykker. Der kan derfor være undtagelser/tilføjelser, jeg ikke kender til. Uden at tage stilling til den moralske del, sætter loven altså nogle rammer for arv, pengegave og opsparing til børn og børnebørn.

1. Papbørnebørn/papbørn er ikke arveberettiget, med mindre din svoger adopterer børnene. 

2. Hvis der oprettes testamente og papbørnebørn er med i dette, skal de betale arveafgift, og mener den er højere når de ikke er i familie i lige linje. (Børn og børnebørn betaler en mindre arveafgift).

3. Dine svigerforældre kan opspare penge til papbørnebørn, og selv uddele en sum til dem, men den beskattes, hvis den overstiger et vist beløb. Pengegave til børn og børnebørn er skattefrie til omkring 65.000 kr om året (mener jeg beløbet er på) og noget mindre til ikke-familie eller fjernere slægtninge - og herunder også papbørn.

4. Falder svigerforældrene bort, arver din mand og svoger (og eventuelt andre søskende) som udgangspunkt (med mindre der er et testamente der fordeler anderledes) hver sin lige store del af kagen. Din svoger kan derefter vælge at distribuere hans del, som han ønsker. Han kan ikke kræve en større del, fordi der nu er 3 papbørn.

Så nej, din sviger kan ikke bare kræve, at papbørnebørn arver på lige fod. Og hvis svigerforældrene går med på at de skal have samme beløb, vil der automatisk være nogle lovmæssige teknikaliteter, der gør, at de ikke får lige så meget ud af beløbet. Med mindre han adopterer dem. Så er de hans børn og berettiget til præcis det samme, som jeres. 

Tak for dit svar  

Anmeld Citér

31. august 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria

Hvis processen er stoppet så synes jeg bare i skal støtte dem i det. Måske skulle de tage konfrontationen, men det er også meget at have en konflikt med sin søn. Det kan jeg godt forstå de vil undgå. I princippet har i ikke behov for at pengene bliver uddelt nu, det er fra en konto til en anden. Børnene, alt efter hvor gamle de er, forstår alligevel ikke helt hvad det betyder. Hvad med at opfordre dem til at lave noget sammen med børnene istedet. Det kan være en tur et sted en for nogle af pengene. 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er enig i det du skriver 

men vi har ikke lagt op til noget som helst de sagde de vilde give deres børnebørn arv på konto - det er vi selvfølge dybt taknemlig for

alt er på vej, men hov nu mener sviger hans nye kærestes unger skal arve, desværre er mine svigerforældre konflikt sky og istedet st sige til sønnen stopper bare alt!

der er en grund de er i gang med at tænke på arv

Fordi de vild ikke ha de pap unger får arv - det siger de selv men de har ikke energi til diskussion med svoger så istedet gære de intet og så ender det med børnene arver istedet børnebørn fik en sum penge direkte fra deres bedsteforældre de elsker meget højt 

Så er det stadig DERES valg, og ikke noget andre bør blande sig i efter min mening. 

Man er selv ansvarlig for sine (dårlige) beslutninger, og så må andre tænke sit, men ellers tænke pyt. 

Anmeld Citér

31. august 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Sandt men det har jeg sgu svært med at gøre st blande os i deres penge 

Flere herinde tror vi er nogen griske børn der vild ha vores penge!!!  Det er vi heldigvis ikke 

jeg synes bare det kunne være så dejligt at sige til vores børn dette har i fået fra jeres bedsteforældre da de SELV valgte det! 

I blander jer ikke, i hjælper dem, så dine svigerforældre ikke bliver uvenner med nogen. 

De følger en rækkefølge i arv, hvor børnebørn er på.

Og hvis de bliv er gift eller andet, at de får et forhold, hvor de har lyst til at hans nye papbørn skal Arve, så er det sådan.

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym

Jeg forstår din frustration. Men er svært at skulle argumentere for/imod når man ikke kender til hele familie konstellationen. hvis det var mig, ville jeg slå koldt vand i blodet, og se hvad tiden bringer. Måske ender han med at blive gift med hende og de 3 papbørn bliver en fast del af familien. Måske går de fra hinanden imorgen ? Ingen ved det. 
personligt ville jeg ikke gide at bruge tid og energi på det. Men derimod bare glædes over at familien “udvides” med 3 skønne børn. Penge kan man sku altid få, men familie hænger ikke på træerne

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Så er det stadig DERES valg, og ikke noget andre bør blande sig i efter min mening. 

Man er selv ansvarlig for sine (dårlige) beslutninger, og så må andre tænke sit, men ellers tænke pyt. 

Men vores sviger HAR blandt sig og DERFOR er det stoppet …..

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

BAE skriver:

I blander jer ikke, i hjælper dem, så dine svigerforældre ikke bliver uvenner med nogen. 

De følger en rækkefølge i arv, hvor børnebørn er på.

Og hvis de bliv er gift eller andet, at de får et forhold, hvor de har lyst til at hans nye papbørn skal Arve, så er det sådan.

Det er ikke arv - det er en opsparing konto de opretter mens de lever heldigvis /

Anmeld Citér

31. august 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Det er ikke arv - det er en opsparing konto de opretter mens de lever heldigvis /

Så er det 100% deres eget valg, hvem de laver konto til.

Han skal opfører sig som et voksent menneske og lade dem bestemme selv.

Hvad siger din mand? Kan han ikke stå ved siden af hans forældre og sørger for at de ikke bare lader ske? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.