Arv, og Pap børnebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2021

Tami

Profilbillede for Tami

Én ting er at ifølge arveloven vil papbørnebørn (eller for den sags skyld “rigtige” børnebørn) aldrig være arvinger, med mindre de er skrevet ind i testamentet eller de “rigtige” børnebørns mor/far er død og de så træder i stedet for mor/far der er oprindelig arving. 
Noget andet er pengegaver, som de kan give til hvem end de ønsker. 
Jeg synes du har en meget forkælet holdning og skal da bare være glad for at dine børn får noget. Bedsteforældrene kunne lige så godt bruge pengene på rejser mv til sig selv, som de er i deres gode ret til. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ærligt så synes jeg kun, at de skal arve, hvis dine svigerforældre selv vil skrive dem ind i testamentet.. Ikke fordi din svoger siger det, og egentlig heller ikke, selv hvis de bliver gift.. Normalt går jeg ind for, at man behandler alle ens, men lige på det her punkt, så er det biologisk fremfor noget andet.. MEDMINDRE at din svoger adopterer børnene, så han egentlig står som forælder til dem.. 

Min farmor blev for mange år siden gift med en sød mand - før jeg blev født faktisk.. Jeg har altid set ham som en bedsteforælder, og kalder ham også oldefar til mine børn (han vil ikke kaldes farfar eller bedstefar af os, da han ikke ville have, at vi glemte/han overtog vores farfars plads).. Nå men han har ikke selv børn, så ingen til at arve udover hans søster og nye kæreste efter min farmors død.. Jeg forventer overhovedet ikke, at hverken jeg eller nogen andre i vores familie arver noget fra ham, selvom han ser os som sin familie og vi har kendt ham hele livet.. Men det er jo netop ikke juridisk, så jeg forventer overhovedet ingenting .. 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Tami skriver:

Én ting er at ifølge arveloven vil papbørnebørn (eller for den sags skyld “rigtige” børnebørn) aldrig være arvinger, med mindre de er skrevet ind i testamentet eller de “rigtige” børnebørns mor/far er død og de så træder i stedet for mor/far der er oprindelig arving. 
Noget andet er pengegaver, som de kan give til hvem end de ønsker. 
Jeg synes du har en meget forkælet holdning og skal da bare være glad for at dine børn får noget. Bedsteforældrene kunne lige så godt bruge pengene på rejser mv til sig selv, som de er i deres gode ret til. 

Jeg er 100% enig! 

Derfor blev jeg også meget overrasket da de sagde de vilde give børnebørn arv!

Jeg er ikke en af dem der står og siger det er Vores penge det er i DEN GRAD deres penge! Og som de vilde til Australien på luksus ferie skal de det!

Problemet er de vilde IKKE give pap børnene det, DERFOR er alt stoppet de vild ikke, men min svoger laver problemer til han får hvad han vild 

Jeg er irriteret at nu skal deres BIOLoGISKE børnebørn dele med tre andre de bedsteforældre har intet forhold, KUN fordi vores svoger skal bestemme 

alt er stoppet pga. fordi min svoger vild ha hand nye kæreste børn arver 

-

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym

A hva'?

Sidder der virkelig voksne mennesker på et forum om babyer og børn og fordømmer andre voksne mennesker for, hvordan DE vil fordele DERES eventuelle arv?

Og argumentet er simpelthen PAP vs. BIOLOGISKE, og hvad hvem bør have ret til? Det bestemmer dine svigerforældre, uanset om de har gode grunde eller ej. 

Om dine svigerforældre har lyst til at donere det hele til Kattens Værn eller deres reviser er simpelthen deres eget ansvar. Selvom de var i gang med at lave en opsparing, så har hverken du eller dine børn krav på de penge, før de står på kontoen. Indtil da kan og må de skifte mening alt det, de har lyst.

Jeg bliver sgu harm over, at folk har en mening om, hvem der bør eller ikke bør arve. De lever endnu, så tag dialogen eller sig tak for det, der evt. kommer senere. 

Anmeld Citér

31. august 2021

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Bliver nok hurtigt upopulære  da der er mange med pap børn 

Men er dette retfærdigt ?

Svigermor og svigerfar  var ved at lave en kæmpe opsparing til deres børnebørn til vores og min mands søskende børn 

Nu har de  stoppet det hele, fordi nu har hendes søn fået et kæreste, hun har tre børn, nu har  Min mand bror været ,og snakke med svigermor og sagt, de skal også ha arve! 

Er det overhovedet fair?! At de børn skal også ha arv, dvs de skal arve fra 4 bedste forældre, mens vores skal arve fra 2

Svigermor har stoppet det hele, fordi hun er så konflikt sky, og hun vilde ikke give de nye Pap børnebørn arv, men hun kommer, at give ind, det gøre hun altid, når min svoger går amok - skete et par gange før 

jeg er så irriteret, de er 3 nye børn de har intet har  at gøre med, skal arve

men ved ikke om vi skal lave ballade med det, fordi han går amok - og højt sansynligvis giver de sig alligevel 

Skal PAP børnebørn være på lige fod med biologiske børnebørn? 

Ud fra det du fortæller så absolut nej. Der lyder til at dine svigerforældre føler sig tvunget til det for at undgå ballade.

Men arver din svogers børn penge fra deres nye papmors forældre ? 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

A hva'?

Sidder der virkelig voksne mennesker på et forum om babyer og børn og fordømmer andre voksne mennesker for, hvordan DE vil fordele DERES eventuelle arv?

Og argumentet er simpelthen PAP vs. BIOLOGISKE, og hvad hvem bør have ret til? Det bestemmer dine svigerforældre, uanset om de har gode grunde eller ej. 

Om dine svigerforældre har lyst til at donere det hele til Kattens Værn eller deres reviser er simpelthen deres eget ansvar. Selvom de var i gang med at lave en opsparing, så har hverken du eller dine børn krav på de penge, før de står på kontoen. Indtil da kan og må de skifte mening alt det, de har lyst.

Jeg bliver sgu harm over, at folk har en mening om, hvem der bør eller ikke bør arve. De lever endnu, så tag dialogen eller sig tak for det, der evt. kommer senere. 

Jeg er enig i det du skriver 

men vi har ikke lagt op til noget som helst de sagde de vilde give deres børnebørn arv på konto - det er vi selvfølge dybt taknemlig for

alt er på vej, men hov nu mener sviger hans nye kærestes unger skal arve, desværre er mine svigerforældre konflikt sky og istedet st sige til sønnen stopper bare alt!

der er en grund de er i gang med at tænke på arv

Fordi de vild ikke ha de pap unger får arv - det siger de selv men de har ikke energi til diskussion med svoger så istedet gære de intet og så ender det med børnene arver istedet børnebørn fik en sum penge direkte fra deres bedsteforældre de elsker meget højt 

Anmeld Citér

31. august 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Den kan jeg også acceptere om de blev gift - 

Og enige i de skal ha noget om de var i længere forhold, men igen ikke det samme som biologiske børnebørn - 

Tænker det ville være en god ide for dine svigerforældre at finde en der har styr på testamente. Er ikke sikker på papbørnebørn er med(men de kan jo sættes ind, hvis de forbliver sammen.)

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

321 skriver:

Ud fra det du fortæller så absolut nej. Der lyder til at dine svigerforældre føler sig tvunget til det for at undgå ballade.

Men arver din svogers børn penge fra deres nye papmors forældre ? 

Ved det ikke 

men svigermor snakker med mig, og det har hun ikke sagt, tror ihvertfald min svoger havde sagt det om det var sådan 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Tænker det ville være en god ide for dine svigerforældre at finde en der har styr på testamente. Er ikke sikker på papbørnebørn er med(men de kan jo sættes ind, hvis de forbliver sammen.)

Sandt men det har jeg sgu svært med at gøre st blande os i deres penge 

Flere herinde tror vi er nogen griske børn der vild ha vores penge!!!  Det er vi heldigvis ikke 

jeg synes bare det kunne være så dejligt at sige til vores børn dette har i fået fra jeres bedsteforældre da de SELV valgte det! 

Anmeld Citér

31. august 2021

Anonym

Jeg er ikke advokat eller jurist, kun søster til et par stykker. Der kan derfor være undtagelser/tilføjelser, jeg ikke kender til. Uden at tage stilling til den moralske del, sætter loven altså nogle rammer for arv, pengegave og opsparing til børn og børnebørn.

1. Papbørnebørn/papbørn er ikke arveberettiget, med mindre din svoger adopterer børnene. 

2. Hvis der oprettes testamente og papbørnebørn er med i dette, skal de betale arveafgift, og mener den er højere når de ikke er i familie i lige linje. (Børn og børnebørn betaler en mindre arveafgift).

3. Dine svigerforældre kan opspare penge til papbørnebørn, og selv uddele en sum til dem, men den beskattes, hvis den overstiger et vist beløb. Pengegave til børn og børnebørn er skattefrie til omkring 65.000 kr om året (mener jeg beløbet er på) og noget mindre til ikke-familie eller fjernere slægtninge - og herunder også papbørn.

4. Falder svigerforældrene bort, arver din mand og svoger (og eventuelt andre søskende) som udgangspunkt (med mindre der er et testamente der fordeler anderledes) hver sin lige store del af kagen. Din svoger kan derefter vælge at distribuere hans del, som han ønsker. Han kan ikke kræve en større del, fordi der nu er 3 papbørn.

Så nej, din sviger kan ikke bare kræve, at papbørnebørn arver på lige fod. Og hvis svigerforældrene går med på at de skal have samme beløb, vil der automatisk være nogle lovmæssige teknikaliteter, der gør, at de ikke får lige så meget ud af beløbet. Med mindre han adopterer dem. Så er de hans børn og berettiget til præcis det samme, som jeres. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.