Jeg er ikke advokat eller jurist, kun søster til et par stykker. Der kan derfor være undtagelser/tilføjelser, jeg ikke kender til. Uden at tage stilling til den moralske del, sætter loven altså nogle rammer for arv, pengegave og opsparing til børn og børnebørn.
1. Papbørnebørn/papbørn er ikke arveberettiget, med mindre din svoger adopterer børnene.
2. Hvis der oprettes testamente og papbørnebørn er med i dette, skal de betale arveafgift, og mener den er højere når de ikke er i familie i lige linje. (Børn og børnebørn betaler en mindre arveafgift).
3. Dine svigerforældre kan opspare penge til papbørnebørn, og selv uddele en sum til dem, men den beskattes, hvis den overstiger et vist beløb. Pengegave til børn og børnebørn er skattefrie til omkring 65.000 kr om året (mener jeg beløbet er på) og noget mindre til ikke-familie eller fjernere slægtninge - og herunder også papbørn.
4. Falder svigerforældrene bort, arver din mand og svoger (og eventuelt andre søskende) som udgangspunkt (med mindre der er et testamente der fordeler anderledes) hver sin lige store del af kagen. Din svoger kan derefter vælge at distribuere hans del, som han ønsker. Han kan ikke kræve en større del, fordi der nu er 3 papbørn.
Så nej, din sviger kan ikke bare kræve, at papbørnebørn arver på lige fod. Og hvis svigerforældrene går med på at de skal have samme beløb, vil der automatisk være nogle lovmæssige teknikaliteter, der gør, at de ikke får lige så meget ud af beløbet. Med mindre han adopterer dem. Så er de hans børn og berettiget til præcis det samme, som jeres.
Anmeld
Citér