Hej alle
Længere fortælling, som jeg vil forsøge at forkorte
Efter 2. IVF behandling er det endelig lykkes for os. Jeg er gravid 10+5 nu. Vi er glade, lettede og glæder os.
MEN. Så glad er jeg ikke. Jeg har Bipolar Lidelse, som er helt under kontrol med meget få symptomer i dag. Jeg er medicinfri pånær en lav dosis for at sove. Jeg oplever dog stadig meget angst og OCD.
Tidligt i forløbet på fertilitetsklinikken blev jeg sat som “sårbar gravid”. Det gav mig ro at vide og jeg følte mig “grebet” af systemet.
Men nu hvor graviditeten er her, er jeg enormt angst. Jeg har også kroniske smerter, som er forværrede. Min angst går mest på at miste barnet. Jeg er ikke angst for at blive mor, jeg har en fantastisk kæreste, et tæt netværk og stor indsigt i min lidelse.
Men sårbar gravid team er ikke noget, der bliver sat igang før efter NF scanning. De sidste 2 måneder har været et helvede af angst og smerter. Fertilitetsklinikken har været fantastisk og tilbudt mig ekstra scanninger. Men jeg blev gravid i deres sommerlukning. De første 3 uger var vi derfor alene med min uro.
Jeg har brug for støtte. Det føles som om, man kun er bekymret for barnet. Ikke for mig. Støtten sættes ind, når jeg er så langt henne, at abort er usandsynlig. Om jeg så er gået psykisk ned inden, er ikke rellevant: man spilder ikke ressourcer på en mulig spontant abort.
Bæret flød over i dag. I nat vågnede jeg med MEGET voldsomme mavesmerter. Jeg tror bestemt, at det er forstoppelse/tarme. Men om morgenen havde jeg lidt ændret udflåd, hvilket ikke er sket før. Alt sammen helt muligt i en graviditet. Det ved min hjerne godt. Men angsten kan jeg ikke styre. Så jeg ringer 1813. Venter i 45 min. Får fat på en sygeplejerske, der efter lang tids forklaring om udflåd så også siger “hvis du er ved at abortere, kan vi jo alligevel intet gøre”. Hvilket er sandt. Men det er ikke kun mit lille foster i maven, der er problemet. Det er også min psykiske tilstand, som lige nu er svært forværret. En scanning akut pga de smerter, ville gøre min angst bedre. Men det nægter han. Jeg forklarer, at jeg er sårbar gravid. “Jaja men det betyder bare, at du nogle ekstra samtaler”. På papiret har jeg en lidelse, hvor 15% begår selvmord. Han ved jo ikke, hvor jeg er i mit forløb…
Jeg frygter, hvad denne lange påvirkning af angst gør i længden. Jeg føler mig deprimeret…mine smerter er meget slemme, jeg kan intet. Og mens jeg ligger her med smerter og kvalme, forværres min angst og deprimerede tilstand. Og systemet griber mig ikke 
Jeg ved ikke, hvordan jeg kommer igennem den her graviditet og slet ikke NF scanningen om et par uger….det er NU, jeg er angst. Ikke når risikoen er meget lavere…
Jeg er et ret ressourcestærkt menneske heldigvis, men mit hjerte bløder for de, der ikke får hjælp i en endu mere sårbar situation.
Er der nogen, der har oplevet noget lign??