Hvilken hund skal vi købe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2021

Anonym

Justthinking skriver:

Hvor er det fantastisk I kommer med jeres input, både med de gode og dårligere erfaringer! 

Min mand er blevet liiiidt nervøs for, hvad nu hvis man fortryder? Handler det ikke "bare" om at vænne sig til de nye rutiner der er med faste gåture og at man skal tage hensyn til at der enten skal være plads til at hunden kommer med et sted hen eller har fast pasning til den?

Og så en sidste ting: vores datter på 3,5 er mega bange for store hunde, siger hun. Hvis en labrador sidder stille kan hun godt kigge på den, men hvis den går rundt tæt på hende så panikker hun. Vil det være helt hul i hovedet at forsøge sig med en retriever - på den måde kommer de jo til at vokse op sammen? Det er i hvert fald den race jeg er hovedkulds pjattet med.

Jeg er ikke ekspert på racer eller hunde, men jeg er (var) en førstegangs hundeejer, der efter 1,5 år måtte smide håndklædet i ringen i samråd med en adfærdsrådgiver. Det er en af de hårdeste beslutninger, jeg nogensinde har taget.

Min erfaring er, at det ikke ‘bare’ er en ny rutine med gåture og ting i den dur. Som en anden har skrevet, så skal de lære ALT fra starten, og sådan en ting som at gå ture er også benhård træning, for de går ikke nødvendigvis pænt i en snor. Vi havde en lille hund, og han trak helt vildt. Det var ikke hyggeligt at gå tur, og børnene kunne ikke holde ham. Det kan tage år at lære.

Nogle ting jeg ville ønske, jeg havde vidst:

- Den adfærdsrådgiver, vi talte med, anbefalede ikke hunde til familier med børn under 5 år. 
- Det kom meget bag på mig, hvor meget det også krævede at ‘være efter’ børnene. De blev ved med at geare den op og få den til ting den ikke måtte. Man er på konstant, når børn og hund er sammen. 
- Vi kunne intet have liggende, for så blev det tygget i. Gulvene var ryddet for legetøj, og alle døre var konstant lukket til alle rum. 
- Hundetræning er ikke kun en gang om ugen, når man er afsted på hold. Det er flere gange om dagen, hver evig eneste dag. 
- En ting er, at det er begrænset, hvor længe hunden kan være alene. En anden ting er, når man kommer træt hjem med trætte børn, og hunden så skal stimuleres og have opmærksomhed. Den ene stod alene med børnene, og den anden med hunden. 

Det er på ingen måde en skræmmekampagne, men jeg ville ønske, at nogle havde sagt det til mig dengang.  Vi har desværre lært på den hårde måde, hvad et skidt match mellem hund og menneske betyder. Og hvis den ene part er tøvende, så ville jeg vente. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2021

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Frizzy skriver:

Fantastisk den ser også super sød ud- jeg har kendt tre og de har alle næsten kun ville gå tur med mor og far i huset. 
Trapper er nok alligevel en dårlig ide med ryggen.

Var for sjov inde på giv pote for at læse beskrivelsen :

”En Gravhund er en meget intelligent hund, og har sine helt egne meninger om hvordan tingene bør og ikke bør være. 

Det er nemlig ikke altid, at den har de samme planer som dig, hvilket gør den til en selvstændig og uafhængig ven, som oftest kun knytter sig 100% til én enkelt person. “

Vores lille ven går tur både med mor og far ellers en af vores bør øn, og han er kun 4 mdr.

Han har fra start været på overnatning ved svigerforældre, for at vænne sig til at blive passet, og nyder også det. Jeg tror meget også handler om opdragelse vi er i hvert fald fuldt ud tilfredse med ham, og bor i etplans hus og så har vi forsikret ham godt og grundigt. Alle racer har sine problemer. 

Anmeld Citér

14. august 2021

Anonym

Justthinking skriver:

Hejsa. Min mand og jeg går og leger med tanken om at købe en hund. Vi bor i et toplanshus med have og med vidunderlige omgivelser, hvor en hund ville kunne boltre sig.

Men hvad skal vi overveje? Hvad er et plus/minus? Selv har vi gjort os følgende tanker:

Forhåbentlig vil det være en ven til vores børn - det vil altid være "vores" hund, dermed ikke noget de er ansvarlige for. Det vil kunne lære dem, hvordan man behandler dyr og det ansvar der følger med. Jeg synes det er hyggeligt med tanken om en hund og vi har egentlig også tiden til det nu. Den skal IKKE komme fra en hvalpefabrik og vi ønsker ikke at adoptere en hund fra internat.

Vi er helt med på at den skal luftes altid selvom vejret er dårligt og den sikkert fælder samt er en ekstra udgift hver måned - det har vi råd til. Vi er en aktiv familie, så den ville få rig mulighed for at komme ud på andre ture end bare "rundt om blokken".

Ingen af os har haft hund før og har ikke sønderlig erfaring med hunde og overvejer derfor følgende racer/krav.

Den skal være forholdsvist børnevenlig og "nem" at opdrage (vi skal selvfølgelig til hvalpetræning med den), det skal ikke være en megahund der kræver aktivering 24 timer i døgnet og dens race skal helst heller ikke være kendt for at gø. Temperamentet må gerne være mildt, da vi har to forholdsvist små børn (som selvfølgelig skal lære dens grænser at kende)
Selv har vi tænkt på en golden retriever og en dansk svensk gårdhund (som vel er en jagthund?) - er der andre "børnevenlige"/nybegynder hunderacer?

På forhånd tak!

Vi har lige fået en Bichon frise. Egentlig drømte jeg om en stor hund, men da vi allerede har 3 børn måtte vi erkende at pladsen i bilen er trang med oppakning. Vi havde også brug for en hund som ungerne selv kunne gå med efter skole. De er er 15 og 10 år, ham på 6 år har ingen rolle i gåturene. Hun er blid og nem at opdrage på. Hun laver selvfølgelig ballade men ikke meget.

ulempen ved hende er hun er en selvskabshund og på papiret ikke bryder sig om at være alene hjemme. Vi har virkelig trænet igennem sommer og hun kan være alene i 4-5 timer nu uden problemer. 

Men ligeså sød hun er og skønt det er at have fået hund vil jeg også sige det er mega hårdt. Sammenligningen med en baby er meget god. Herhjemme er der mange opdragere - 2 voksne og 3 børn. Vi er på, og skal hele tiden lige guide ungerne i at aflæse hendes grænser.

Vi havde sat 2 uger af til at få styr på hvalp før hverdagen ramte igen, men det var naivt, hun var slet ikke klar til at være alene eller uden mennekser omkring hende. Nu er hun 16 uger og meget mere selvstængdig. Kan være en mere selvstændig race havde klaret det bedre, men vi har heller ikke ville give hende dårlige oplevelser så er gået meget langsomt frem. 

Vi går til træning med hende og det skal lige passe ind i alle de andre aftaler der også er med børn. Vi tilpasser ligenu vores liv så hun kun er alene hjemme i de 4-5 timer og resten af dagen er der nogen ved hende. Vi har hende med når vi er på ture og besøg og det fungere godt.  

Intet af det her er for at skræmme bare nogle tanker omkring at være 1. gangs hundeejer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.