Hvilken hund skal vi købe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2021

Ananas

Alle hunde kan blive gode familiehunde med den rette træning. Der er en generel tendens til at små hunde er sværere at træne end større (meget generelt dog). 

I skal bruge rigtig meget tid på hundetræning, da det faktisk er mindst lige så meget er træning af jer som af hunden hvis I gør det kan I klare de fleste racer.

Når det er sagt så er hunde lige så forskellige som os, så det handler også rigtig meget om at vælge den rette personlighed. Jeg ville sætte mig rigtig godt ind i de racer jeg var interesset i og tage ud og besøge opdrættere for at få et godt billede af hunden som race og livet med hund generelt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2021

Frizzy

Kan kun sige at som nye hundeejere skal I i træningslejr med hvalp. Der er meget tilvænning og man kan i starten være lige så meget “på” som med en baby. Der er mange ting der skal læres. Den bliver overstimuleret præcis på samme måde som baby....

Der er alt alt for mange der anskaffer sig en hund uden at vide hvad de går ind i. Og så skal de gives videre efter et halvt år. Super synd for dyret. Så undersøg fx en Golden retriever og se om hun panikker ved en retriever hvalp. Jeg synes personligt de er fantastiske og rare af sind. Har aldrig mødt en problematisk Golden retriever men adskillige  vrisne og gøende små hunde. 

Anmeld Citér

14. august 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

https://www.gipote.dk/racehunde/103-golden-retriever/

Fandt lige den her hjemmeside, som giver en god forklaring til racerne 

Anmeld Citér

14. august 2021

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Justthinking skriver:

Hejsa. Min mand og jeg går og leger med tanken om at købe en hund. Vi bor i et toplanshus med have og med vidunderlige omgivelser, hvor en hund ville kunne boltre sig.

Men hvad skal vi overveje? Hvad er et plus/minus? Selv har vi gjort os følgende tanker:

Forhåbentlig vil det være en ven til vores børn - det vil altid være "vores" hund, dermed ikke noget de er ansvarlige for. Det vil kunne lære dem, hvordan man behandler dyr og det ansvar der følger med. Jeg synes det er hyggeligt med tanken om en hund og vi har egentlig også tiden til det nu. Den skal IKKE komme fra en hvalpefabrik og vi ønsker ikke at adoptere en hund fra internat.

Vi er helt med på at den skal luftes altid selvom vejret er dårligt og den sikkert fælder samt er en ekstra udgift hver måned - det har vi råd til. Vi er en aktiv familie, så den ville få rig mulighed for at komme ud på andre ture end bare "rundt om blokken".

Ingen af os har haft hund før og har ikke sønderlig erfaring med hunde og overvejer derfor følgende racer/krav.

Den skal være forholdsvist børnevenlig og "nem" at opdrage (vi skal selvfølgelig til hvalpetræning med den), det skal ikke være en megahund der kræver aktivering 24 timer i døgnet og dens race skal helst heller ikke være kendt for at gø. Temperamentet må gerne være mildt, da vi har to forholdsvist små børn (som selvfølgelig skal lære dens grænser at kende)
Selv har vi tænkt på en golden retriever og en dansk svensk gårdhund (som vel er en jagthund?) - er der andre "børnevenlige"/nybegynder hunderacer?

På forhånd tak!

Vi har købt en langhåret dværggravhund �� han er helt perfekt for vores børn og vores behov i forhold til aktivitet og pels pleje og så er han en lille putte gris og virkelig lærernem. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

14. august 2021

Frizzy

I skal ikke vælge en gravhund. De passer meget meget dårligt til trapper grundet deres lange rygge. 
De knytter sig samtidigt meget til den der giver mad og sjældent til mange flere. Jeg har i hvert fald oplevelsen af at andre typer hunde er mere familiehunde.

Anmeld Citér

14. august 2021

Frizzy

“Handler det ikke "bare" om at vænne sig til de nye rutiner der er med faste gåture og at man skal tage hensyn til at der enten skal være plads til at hunden kommer med et sted hen eller har fast pasning til den?”

Nej   Det er en del mere. Du får ikke en voksen hund. Sammenligningen med en baby er faktisk ikke dårlig. Man får en menneskebaby og 18 år efter kan de køre bil, svømme og for nogens vedkommende er de flyttet hjemmefra. I den mellemliggende periode har man opdraget, sat rammer og lært ting fra sig og givet kærlighed. En hvalp er ret hjælpeløs og uden opdragelse. Man modtager en hvalp, der ikke kan sove alene, tisser på gulvet, vågner om natten osv osv præcis som en baby. Den lyster ikke som en hund, der er trænet og som er 3 år (voksen hund). Så man skal indstille sig på at sove dårligt i starten og et nyt ret afhængigt familiemedlem. Du kan ikke gå en lang tur med dem i starten og de bliver meget hurtigt overstimuleret - præcis som en baby. 

Det er fantastisk at have en hund.. jeg ELSKER hunde. Men det er en investering ligesom børn er det (ikke en lige så stor en selvfølgelig). Man skal ikke anskaffe sig en hund, hvis man ikke kan forestille sig en familiemæssig ramme der passer til en hund i de næste 15 år. Det er mange år man har det ekstra ansvar. 

Anmeld Citér

14. august 2021

Taco78

Profilbillede for Taco78
Justthinking skriver:

Hejsa. Min mand og jeg går og leger med tanken om at købe en hund. Vi bor i et toplanshus med have og med vidunderlige omgivelser, hvor en hund ville kunne boltre sig.

Men hvad skal vi overveje? Hvad er et plus/minus? Selv har vi gjort os følgende tanker:

Forhåbentlig vil det være en ven til vores børn - det vil altid være "vores" hund, dermed ikke noget de er ansvarlige for. Det vil kunne lære dem, hvordan man behandler dyr og det ansvar der følger med. Jeg synes det er hyggeligt med tanken om en hund og vi har egentlig også tiden til det nu. Den skal IKKE komme fra en hvalpefabrik og vi ønsker ikke at adoptere en hund fra internat.

Vi er helt med på at den skal luftes altid selvom vejret er dårligt og den sikkert fælder samt er en ekstra udgift hver måned - det har vi råd til. Vi er en aktiv familie, så den ville få rig mulighed for at komme ud på andre ture end bare "rundt om blokken".

Ingen af os har haft hund før og har ikke sønderlig erfaring med hunde og overvejer derfor følgende racer/krav.

Den skal være forholdsvist børnevenlig og "nem" at opdrage (vi skal selvfølgelig til hvalpetræning med den), det skal ikke være en megahund der kræver aktivering 24 timer i døgnet og dens race skal helst heller ikke være kendt for at gø. Temperamentet må gerne være mildt, da vi har to forholdsvist små børn (som selvfølgelig skal lære dens grænser at kende)
Selv har vi tænkt på en golden retriever og en dansk svensk gårdhund (som vel er en jagthund?) - er der andre "børnevenlige"/nybegynder hunderacer?

På forhånd tak!

Prøv at Google ‘hvilken hund passer til mig’ - så kommer flere sider, hvor man kan se de forskellige racer i forhold til hinanden 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

/ Taco78 

Anmeld Citér

14. august 2021

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Frizzy skriver:

I skal ikke vælge en gravhund. De passer meget meget dårligt til trapper grundet deres lange rygge. 
De knytter sig samtidigt meget til den der giver mad og sjældent til mange flere. Jeg har i hvert fald oplevelsen af at andre typer hunde er mere familiehunde.

Så er vi da bare heldig med vores, for han knytter bånd til alle der har besøgt os mere end en gang. Så sent som idag så han et familie medlem han ikke har set i 3 mdr, og var helt vild med at hilse på og ville putte i arm Og han opdager slet ikke hvem der giver mad, for det er slet ikke hans fokus område. 

Anmeld Citér

14. august 2021

Frizzy

Så er vi da bare heldig med vores, for han knytter bånd til alle der har besøgt os mere end en gang. Så sent som idag så han et familie medlem han ikke har set i 3 mdr, og var helt vild med at hilse på og ville putte i arm Og han opdager slet ikke hvem der giver mad, for det er slet ikke hans fokus område. 

Fantastisk den ser også super sød ud- jeg har kendt tre og de har alle næsten kun ville gå tur med mor og far i huset. 
Trapper er nok alligevel en dårlig ide med ryggen.

Var for sjov inde på giv pote for at læse beskrivelsen :

”En Gravhund er en meget intelligent hund, og har sine helt egne meninger om hvordan tingene bør og ikke bør være. 

Det er nemlig ikke altid, at den har de samme planer som dig, hvilket gør den til en selvstændig og uafhængig ven, som oftest kun knytter sig 100% til én enkelt person. “

Anmeld Citér

14. august 2021

Athene123

Jeg kan kun anbefale en toller! Det kaldes også  en lille golden retriever. Den er så sød og godmodig. Kræver ligeså meget motion og stimulering som en golden. Vi kunne ikke have haft en bedre hundeven end vores gamle toller! Vi fik hende da min bror stadig var lille, hun var så god ved ham. Det er virkelig en skøn hund! Uden sammenligning. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.