Hvilken hund skal vi købe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.252 visninger
22 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. august 2021

Justthinking

Hejsa. Min mand og jeg går og leger med tanken om at købe en hund. Vi bor i et toplanshus med have og med vidunderlige omgivelser, hvor en hund ville kunne boltre sig.

Men hvad skal vi overveje? Hvad er et plus/minus? Selv har vi gjort os følgende tanker:

Forhåbentlig vil det være en ven til vores børn - det vil altid være "vores" hund, dermed ikke noget de er ansvarlige for. Det vil kunne lære dem, hvordan man behandler dyr og det ansvar der følger med. Jeg synes det er hyggeligt med tanken om en hund og vi har egentlig også tiden til det nu. Den skal IKKE komme fra en hvalpefabrik og vi ønsker ikke at adoptere en hund fra internat.

Vi er helt med på at den skal luftes altid selvom vejret er dårligt og den sikkert fælder samt er en ekstra udgift hver måned - det har vi råd til. Vi er en aktiv familie, så den ville få rig mulighed for at komme ud på andre ture end bare "rundt om blokken".

Ingen af os har haft hund før og har ikke sønderlig erfaring med hunde og overvejer derfor følgende racer/krav.

Den skal være forholdsvist børnevenlig og "nem" at opdrage (vi skal selvfølgelig til hvalpetræning med den), det skal ikke være en megahund der kræver aktivering 24 timer i døgnet og dens race skal helst heller ikke være kendt for at gø. Temperamentet må gerne være mildt, da vi har to forholdsvist små børn (som selvfølgelig skal lære dens grænser at kende)
Selv har vi tænkt på en golden retriever og en dansk svensk gårdhund (som vel er en jagthund?) - er der andre "børnevenlige"/nybegynder hunderacer?

På forhånd tak!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Justthinking skriver:

Hejsa. Min mand og jeg går og leger med tanken om at købe en hund. Vi bor i et toplanshus med have og med vidunderlige omgivelser, hvor en hund ville kunne boltre sig.

Men hvad skal vi overveje? Hvad er et plus/minus? Selv har vi gjort os følgende tanker:

Forhåbentlig vil det være en ven til vores børn - det vil altid være "vores" hund, dermed ikke noget de er ansvarlige for. Det vil kunne lære dem, hvordan man behandler dyr og det ansvar der følger med. Jeg synes det er hyggeligt med tanken om en hund og vi har egentlig også tiden til det nu. Den skal IKKE komme fra en hvalpefabrik og vi ønsker ikke at adoptere en hund fra internat.

Vi er helt med på at den skal luftes altid selvom vejret er dårligt og den sikkert fælder samt er en ekstra udgift hver måned - det har vi råd til. Vi er en aktiv familie, så den ville få rig mulighed for at komme ud på andre ture end bare "rundt om blokken".

Ingen af os har haft hund før og har ikke sønderlig erfaring med hunde og overvejer derfor følgende racer/krav.

Den skal være forholdsvist børnevenlig og "nem" at opdrage (vi skal selvfølgelig til hvalpetræning med den), det skal ikke være en megahund der kræver aktivering 24 timer i døgnet og dens race skal helst heller ikke være kendt for at gø. Temperamentet må gerne være mildt, da vi har to forholdsvist små børn (som selvfølgelig skal lære dens grænser at kende)
Selv har vi tænkt på en golden retriever og en dansk svensk gårdhund (som vel er en jagthund?) - er der andre "børnevenlige"/nybegynder hunderacer?

På forhånd tak!

Jeg ville ikke anbefale en dansk/svensk.. De er ikke specielt gode begynder-hunde, synes jeg.. 

Men en golden retriever eller en labrador er gode familiehunde og gode begynder-hunde

Anmeld Citér

13. august 2021

Anonym

Mange gigantracer kræver mindre motion end de mellemstore hunde. Til gengæld slæber de meget snavs med ind.

Jeg vil heller ikke anbefale en dansk/svensk. Min mor havde en og han gøede en del og krævede en del motion og træning. 

Der er nogle forskellige hjemmesider hvor man kan finde racer der passer ud fra nogle bestemte kriterier (. Der er racer der er kendt for at gø mindre end andre, men det kommer også an på den enkelte hund.  

En Golden er helt sikkert et fint valg. Vi har en Berner Sennen blanding - det er også en dejlig familierace. 

Anmeld Citér

13. august 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Justthinking skriver:

På forhånd tak!

Ulempen ved 2 planshus er jo alt det bæren de første mange måneder. Så i den forbindelse er det nemmest med de små hunde. Generelt anbefales det at at de ikke går på trapper (mener at det er) de første 9 mdr. Medmindre den skal blive i underetagen. 

Anmeld Citér

13. august 2021

Kantar123

Hej trådstarter.

Vi er de meget lykkelige ejere at hele to dansk svenske gårdhunde og jeg kan kun sige at det er en meget børnevenlig hunderace, som både har et kærligt og sjovt sind. Derudover er det en fordel, at de ikke kræver pelspleje og at de har et rigtig godt helbred. Vi er aldrig ved dyrlæge, men de får naturligvis loppekur, ormekur osv. ligesom andre hunde.

Jeg kan ikke genkende det med at de gør meget. Det er kun hvis der kommer gæster og så stopper de straks, at man siger shh. De er super intelligente, og retter sig ind efter ejeren uden problemer, er min erfaring.

Vores unger elsker de små gårdhunde, som er meget agile og gode at få til at lave tricks og de elsker at løbe og få motion. En kærlig og god familiehunderace.

Jeg vil ikke udtale mig om andre racer, men golden retriever skulle vist ikke være fantstisk godmodig ved børn. Den kan have temperament. Og så kræver en større hund selvfølgelig mere pelspleje osv.

I lyder som en dejlig familie, og jeg ville derfor give mine varmeste anbefalinger til den dejlige dansk svenske, som I overvejer. Sig til hvis du har spørgsmål.

Vi fik den første som jer, inden vores første barn, og nu har vi som sagt to fordi de er så skønne :-) 

Anmeld Citér

13. august 2021

Timf

Profilbillede for Timf

Jeg ville også anbefale en dansk svensk, mine forældre har haft to og de gøede altså heller ikke. Den mindste sov på min mave imens jeg var gravid og han er så omsorgsfuld omkring ham og min søn er 8 år nu. 

Anmeld Citér

13. august 2021

Meyer

Profilbillede for Meyer

Jeg kan varmt anbefale  Cavalier king charles spaniel. Vi har en vidunderlig 9 år gammel han. Alpha er en dejlig familie hund, han gør stort set aldrig. Det er en race som tilpasser sig deres familie.

Der er ingen tvivl om at vi skal have sammen race igen.

De eneste ulempe er at det er en race med genfejl, så man skal være opmærksom på at købe sin hvalp fra ordentlige forhold, og absolut en fordel at den er gentestet, og så fæller den en del. 

Anmeld Citér

13. august 2021

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

vi har en labrodor og havde også en før hende vi har ny - FANTASTISK hund og vores børn er vilde med hende

Anmeld Citér

14. august 2021

Bettybom

Det handler meget om hunden - men sandelig også om familien den skal være sammen med. 

jeg ville fx ik anbefale sådan en gårdhund. Min søster har erhvervet sig sådan en sidste efterår og nu har de sit hyr med den. (Men jeg forstår så heller ikke, hvorfor de fik hund ).  De er på overveje stadigt om den skal gives videre/aflives da den nu har snappet/bidt et andet barn… 

til gengæld ville jeg anbefale en Golden retriwer - for den har jeg gode erfaringer med. Havde en som barn og den kunne man vitterligt alt med! 

Nå, du blev nok ikke så meget klogere - andet end at det også handler meget om familien som skal bo sammen med hunden

Anmeld Citér

14. august 2021

Justthinking

Hvor er det fantastisk I kommer med jeres input, både med de gode og dårligere erfaringer! 

Min mand er blevet liiiidt nervøs for, hvad nu hvis man fortryder? Handler det ikke "bare" om at vænne sig til de nye rutiner der er med faste gåture og at man skal tage hensyn til at der enten skal være plads til at hunden kommer med et sted hen eller har fast pasning til den?

Og så en sidste ting: vores datter på 3,5 er mega bange for store hunde, siger hun. Hvis en labrador sidder stille kan hun godt kigge på den, men hvis den går rundt tæt på hende så panikker hun. Vil det være helt hul i hovedet at forsøge sig med en retriever - på den måde kommer de jo til at vokse op sammen? Det er i hvert fald den race jeg er hovedkulds pjattet med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.