Termin midt i specialeskrivning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.329 visninger
21 svar
3 synes godt om
11. august 2021

Anonym trådstarter

Jeg har netop fundet ud af, at jeg er gravid, og hvis alt går vel, så har jeg termin midt april  Så det er selvfølgelig stadig tidligt, men i forhold til tilmelding af fag, så skal jeg overveje mine muligheder nu. 

Jeg er i gang med min kandidat på KU, og skulle efter planen skrive speciale til foråret, så jeg kunne være færdiguddannet i juni. Men med termin i april så virker det lidt presset, selvom jeg har allermest lyst til at skrive specialet i en turbo proces inden termin, men da jeg også har et studiejob, som jeg vil beholde, så ved jeg ikke om det er urealistisk?

En anden mulighed er at udskyde specialet til efter barsel og så arbejde flere timer på mit studiejob indtil termin. En sidste mulighed, hvis KU godkender det, er at gå i gang med specialet og så sætte det på pause til efter barsel. Selvom jeg har mest lyst til den første mulighed.

Hvad havde I gjort?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. august 2021

Charl90

Er det ikke en mulighed at få studiejobbet på pause og få klaret specialet? Jeg kan godt forstå at du gerne vil være færdig

Jeg måtte udskyde min HD og skrive hovedopgaven efter barsel. Det var ikke så fedt at bruge aftner/fritid på. Jeg arbejdede så også 30 timer om ugen ved siden af.

Anmeld Citér

11. august 2021

Anonym trådstarter

Charl90 skriver:

Er det ikke en mulighed at få studiejobbet på pause og få klaret specialet? Jeg kan godt forstå at du gerne vil være færdig

Jeg måtte udskyde min HD og skrive hovedopgaven efter barsel. Det var ikke så fedt at bruge aftner/fritid på. Jeg arbejdede så også 30 timer om ugen ved siden af.

Tak for dit svar. Kan godt forstå, at det ikke var så fedt.

Jo jeg kan sagtens sætte studiejobbet på pause. Det er mere i forhold til at hvis jeg ender med ikke at kunne aflevere specialet, så har jeg ikke arbejdet de timer der skal til for at få barselsdagpenge. Men hvis jeg alligevel er færdig, så vil jeg jo få barseladagpenge som færdiguddannet

Anmeld Citér

12. august 2021

Sammisumm

Du kan i princippet gå på barsel fra studiet fra første februar hvor nyt semester staeter og så skrive speciale efter barsel, men stadig forsætte med studiejob indtil du skal på barsel derfra.

Jeg vil ikke "skynde mig" at skrive speciale, hvis det var mig. Det tror jeg bliver for træls som højgravid, og med studiejob samtidig..

Anmeld Citér

12. august 2021

Anonym trådstarter

Sammisumm skriver:

Du kan i princippet gå på barsel fra studiet fra første februar hvor nyt semester staeter og så skrive speciale efter barsel, men stadig forsætte med studiejob indtil du skal på barsel derfra.

Jeg vil ikke "skynde mig" at skrive speciale, hvis det var mig. Det tror jeg bliver for træls som højgravid, og med studiejob samtidig..

Ja det er netop også en mulighed og nok også ærligt den mest realistiske. Jeg er mega glad for mit studiejob, der er et meget relevant kontorjob, så flere timer der ville nok være fint. 

Ville du så skrive speciale i forårssemestret eller efterårssemetret 2023?  

Anmeld Citér

12. august 2021

FAA102

Jeg skrev speciale som mega højgravid. Og overvejede at udskyde, flere gange. Men jeg gennemførte til trods for corona nedluk (også af uni) og en lidt turbulent graviditet - jeg vil anbefale dig, at du går igang ASAP i det små og får det skrevet inden baby kommer. Det er en sindssyg proces at skrive et speciale. Men personligt er jeg LYKKELIG for at det blev gjort inden baby kom. Jeg tror sgu ikke jeg ville kunne få skrevet et ordentligt speciale efter et års barsel - man glemmer simpelthen termer, studie metoder osv. og du ved jo heller ikke hvilket barn du får. Så du må overveje om du kan skrive et godt speciale til trods for søvnløse nætter og et år hvor det mest udfordrende man oplever er at gå op i søvnmønster, babylort, gråd og alt derimellem. Kognitivt kan jeg mærke stor forskel på tiden før og efter baby .. held og lykke med det hele

Anmeld Citér

12. august 2021

MVFL

Profilbillede for MVFL

Jeg fik mine to ældste børn mens jeg læste kandidat på universitetet. Jeg havde en ide om at jeg skulle have kort barsel og bare igang hurtigst muligt med at afslutte studiet. Når jeg ser tilbage på det nu, så ville jeg nok have taget det hele lidt mere roligt og især første gang have holdt noget mere barsel. Tiden med barnet kommer ikke igen, men Studiet løber ingen steder. Og man glemmer ikke alt fordi man tager et år ud af kalenderen. Jeg valgte at holde længere barsel med nr 2 og var der sammenlagt væk fra studierne i ca. et år. Jeg startede op på speciale direkte efter barsel, og det gik rigtig godt, selv med to små børn. Jeg besluttede mig for ikke at bruge mere end de 37 timer om ugen som speciale (i hvert fald den gang) er normeret til, og selvom jeg gik på et studie hvor laboratoriearbejde var en stor del af specialet så kunne der altså fint lade sig gøre. Jeg var væsentlig mere effektiv i mit arbejde en mange af dem jeg delte kontor med fordi jeg havde en bagkant hver dag. 
Så jeg vil sige behold dit job og sørg for du har så mange timer at det er muligt at få barselsdagpenge, og så vent med specialet til du har nydt din barsel og den første tid med den lille ny 

Anmeld Citér

13. august 2021

preggo2021

Måske du evt kunne gå i gang med dit speciale og så søge om at få ekstra tid og så skrive det færdigt under din barsel (så du ikke når at glemme det hele). Man må gerne studere mens man er på su-barsel. Hvis du beslutter at skynde dig igennem, ville jeg nok lægge en plan b, for det er heller ikke sjovt at skulle kæmpe sig igennem hvis man ikke har kræfterne når man er højgravid og det kan være rart at vide at der er en anden løsning. Og så skal man jo også lige huske på at det er vigtigt at passe på sig selv og samle kræfter til fødsel og livet med en nyfødt. Men jeg kan virkelig godt forstå at du gerne vil være færdig. 

Anmeld Citér

13. august 2021

Sammisumm

Anonym skriver:

Ja det er netop også en mulighed og nok også ærligt den mest realistiske. Jeg er mega glad for mit studiejob, der er et meget relevant kontorjob, så flere timer der ville nok være fint. 

Ville du så skrive speciale i forårssemestret eller efterårssemetret 2023?  

Hvis du går fra på barsel fra studiet 1.feburar og så taget 1 års barsel, så skal du tilbage til studiet 1.feb 2023, og så vil du nok skulle  skrive speciale i foråret 23 - fordi det passer med et års barsel, med su som man er berettiget til. Om du kan udskyde det til efterårssemestret er jeg ikke klar over

Anmeld Citér

13. august 2021

Anonym trådstarter

Sammisumm skriver:

Hvis du går fra på barsel fra studiet 1.feburar og så taget 1 års barsel, så skal du tilbage til studiet 1.feb 2023, og så vil du nok skulle  skrive speciale i foråret 23 - fordi det passer med et års barsel, med su som man er berettiget til. Om du kan udskyde det til efterårssemestret er jeg ikke klar over

Er egentligt heller ikke interesseret i at udskyde det for meget, så det ville nok være fint at starte op 1. februar. Men ville du så mene, at det er en lidt “kort” barsel? �� 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.