En ekstremt dårlig idé

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.284 visninger
16 svar
30 synes godt om
5. juli 2021

Anonym trådstarter

Åh jeg er så stresset, og vi er kun få dage inde.

Jeg er gravid I tredje trimester, og er sygemeldt pga helbredsproblemer. Både nogen relateret til graviditet, også nogle urelateret dertil. Bækkenet er forbandet dumt, jeg døjer med opkast, mavesmerter og vægttab og er overall slet ikke på toppen.

Alligevel har jeg givet mine børn på 4,8,10 fuld sommerferie, dvs 5 uger. Min mand har kun ferie i to uger, da vi begge ønsker han kan blive hjemme 4 uger efter fødslen i stedet for to.

Det vil sige, at jeg er alene med tre børn i tre uger. Min mand har endda fået en lorte arbejdsplan, hvor han fx den ene af de uger skal arbejde 6/7 dage.

Vi har et begrænset netværk. Min mor vil gerne lave noget med børnene ind i mellem, men pga sygdom hos hende er det begrænset, hvad hun kan.

Jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på. Jo.. At jeg gerne vil leve op til samfundets ide om hvad en god mor er. Min far, som er pædagog, har udtalt, at de i hans børnehave ofte taler om, hvor skævt det er med de barslende mødre, der sender deres store børn afsted i pasning. En usympatisk og snæversynet holdning fra deres side, synes jeg (forestiller mig da min første havde kolik, skreg døgnet rundt i tre måneder, jeg var svært depressiv og hverken hun eller jeg fik søvn. Prøver forestille mig, hvordan jeg skulle have været noget for et barn mere i den periode). Når den tid kommer, vil jeg ikke sende min søn i børnehave fra 7-16, men afsted kommer han altså.

Anyway, den slags udtalelser har gjort jeg har følt mig presset til at give fuld ferie. Jeg fornemmer det forventes af mig, for jeg går jo derhjemme.

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre i de tre uger alene med dem. Jeg er ikke meget bevendt med mit helbred og mit bækken. Jeg er stor fan af tøffetid, men tre ugers tøffetid tror jeg, at alle blive bims af.

Jeg ved godt nogen vil sige, hvorfor ikke spørge om de kan komme afsted den sidste uge, selvom det ikke var meningen. Men jeg vil ikke skuffe nogen..

Ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig som den værste mor... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Kunne din mand ikke tage barsel i stedet for 2 ugers ferie, når baby kommer til? 

Anmeld Citér

5. juli 2021

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Kunne din mand ikke tage barsel i stedet for 2 ugers ferie, når baby kommer til? 

Han tager de to ugers ferie plus de to uger der er øremærket ham, så fire uger lige efter fødslen derudover får han noget af sidste del af barslen.. 

Anmeld Citér

5. juli 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Altså du kan jo ikke bare sende dem afsted, da der er sat personale af efter de børn som kommer.

Tænker at de er så store, så de er rimlig selvkørende, så det må jo bare være en ferie i haven, hvor du så sidder på en havestol og slapper af  

Når det er sagt forstår jeg ikke helt jeres prioteringer. Hvorfor er det så vigtigt at far har fri, hvor der kun er baby fremfor at han holder sommerferie sammen med de tre børn som er der i forvejen

Og vi snakker altså ikke dårligt om mødre på barsel, som ikke holder 5 ugers sommerferie måske om dem som ikke magter at give deres børn 3 uger, men det er de færreste der giver 5 uger (det tror jeg ikke der er nogen af vores 60-70 børn som har - uanset om forældrene har barsel, er ledig eller er i job)

Anmeld Citér

5. juli 2021

Anonym trådstarter

Fortvivlet skriver:

Altså du kan jo ikke bare sende dem afsted, da der er sat personale af efter de børn som kommer.

Tænker at de er så store, så de er rimlig selvkørende, så det må jo bare være en ferie i haven, hvor du så sidder på en havestol og slapper af  

Når det er sagt forstår jeg ikke helt jeres prioteringer. Hvorfor er det så vigtigt at far har fri, hvor der kun er baby fremfor at han holder sommerferie sammen med de tre børn som er der i forvejen

Og vi snakker altså ikke dårligt om mødre på barsel, som ikke holder 5 ugers sommerferie måske om dem som ikke magter at give deres børn 3 uger, men det er de færreste der giver 5 uger (det tror jeg ikke der er nogen af vores 60-70 børn som har - uanset om forældrene har barsel, er ledig eller er i job)

Hej Fortvivlet,

Som I andre debatter, synes jeg, at din måde at kommunikere på kan opleves ubehagelig som modtager. Derfor skal jeg nok svare på det her, men ellers er jeg ikke umiddelbart interesseret i videre debat, med mindre selvfølgelig det ikke er dén måde, du fortsætter på. Jeg tænker, der er mange antagelser, smånedladende bemærkninger understreget af de emoji du bruger - frem for en åben og nysgerrig tilgang.

Jeg har ikke skrevet, at jeg vil sende dem afsted. Jeg skrev, at det gør jeg ikke, fordi jeg antog, at det var et forslag, nogen i tråden måske ville komme med.

Hvad angår årsagen til, at min mand bliver hjemme efter fødslen i fire uger, så er der naturligvis en grund til dét, som blandt andet skyldes nogen af de ting, jeg døjer med ved helbredet, hvor både fødselslæge og jordemoder skønner, at der vil være ekstra behov for hjælp derhjemme den første tid. Jeg har ikke lyst til at komme yderligere ind på, hvad jeg fejler, da det vil gøre mig genkendelig for folk i min omgangskreds. Og det er, ikke mindst, for de stores skyld, så vi kan få en ny overgang til livet som familie med fire børn, når mor er syg den første tid

Det er dejligt, det er det, der er holdningen i din institution, og jeg håber, det er tilsvarende mange andre steder. For min fars vedkommende fortalte han, at de var uforstående for, at de store børn kom afsted overhovedet, og det er således hans og hans kollegaers ytringer, der har gjort mig usikker

Anmeld Citér

5. juli 2021

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Hej Fortvivlet,

Som I andre debatter, synes jeg, at din måde at kommunikere på kan opleves ubehagelig som modtager. Derfor skal jeg nok svare på det her, men ellers er jeg ikke umiddelbart interesseret i videre debat, med mindre selvfølgelig det ikke er dén måde, du fortsætter på. Jeg tænker, der er mange antagelser, smånedladende bemærkninger understreget af de emoji du bruger - frem for en åben og nysgerrig tilgang.

Jeg har ikke skrevet, at jeg vil sende dem afsted. Jeg skrev, at det gør jeg ikke, fordi jeg antog, at det var et forslag, nogen i tråden måske ville komme med.

Hvad angår årsagen til, at min mand bliver hjemme efter fødslen i fire uger, så er der naturligvis en grund til dét, som blandt andet skyldes nogen af de ting, jeg døjer med ved helbredet, hvor både fødselslæge og jordemoder skønner, at der vil være ekstra behov for hjælp derhjemme den første tid. Jeg har ikke lyst til at komme yderligere ind på, hvad jeg fejler, da det vil gøre mig genkendelig for folk i min omgangskreds. Og det er, ikke mindst, for de stores skyld, så vi kan få en ny overgang til livet som familie med fire børn, når mor er syg den første tid

Det er dejligt, det er det, der er holdningen i din institution, og jeg håber, det er tilsvarende mange andre steder. For min fars vedkommende fortalte han, at de var uforstående for, at de store børn kom afsted overhovedet, og det er således hans og hans kollegaers ytringer, der har gjort mig usikker

Har børnene eventuelt venner som de kan tage over til? Måske invitere dem og hvis i har en have smide dem udenfor. En oppustelig pool eller sprinklere. Sæt et telt op i haven. Jeg synes du skal sænke forventningerne, det er okay med en ferie hvor i ikke laver det store Jeg synes indimellem også kravene er for høje, men børnene skal nok klare sig. Når far har ferie kan han måske tage dem med på ture. Uddeleger måske nogle af opgaverne, eventuelt rengøringshjælp og madkasser mens du har dem alle hjemme. 

Anmeld Citér

5. juli 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Øv, hvor jeg synes det er synd for dig, at du har følt dig presset ud i den her situation. Jeg forstår så godt, hvor dine følelser kommer fra, jeg ville selv have det på samme måde som dig. Det er klassisk mor-shaming fra de pædagogers side, og de skulle tage at henvende sig direkte til de familier, hvor de undrer sig over prioriteringerne, i stedet for at snakke i krogene. For der kan være 1000 grunde til, at man som hjemmegående - af den ene eller anden grund - alligevel har brug for at sende sine børn afsted. 
Men det hjælper dig jo ikke rigtigt, at jeg føler med dig…

Jeg tænker:

Legeaftaler hos kammerater, som ikke er bortrejst. Og bare vær ærlig over for de andre forældre, at du gerne vil have, at det er hos dem - de fleste vil gerne hjælpe i sådan en situation, især hvis det bare er nogle timer.

Projekter til de to store - noget de ikke plejer at gøre, som de kan få lov til at bøvle med, og som tager noget tid. Give terrassen algerens, bygge en hule de kan sove i, male et maleri eller en væg, eller sådan noget. Noget, hvor de bliver sat i gang med et fedt projekt, som ikke kræver meget voksenhjælp, men hvor de føler der sker noget. Det er også noget, far måske kan arrangere, når han kommer fra arbejde - give dem nogle opgaver, de skal have løst i løbet af næste dag.

Barnepige/dreng som kan tage dem nogle timer nogle dage. En lokal ung, som gerne vil tjene lidt sommerferiepenge, som lige kan tage dem med på legepladsen og ned og få en is, så det lige kan lette dig lidt.

Planer: Lav en plan for hver dag, så ungerne føler der sker noget. Små ting er også planer - fx i morgen laver vi vandkamp, på onsdag ser vi den der film sammen, torsdag bager vi boller osv. Og sådan nogle små planer kan de store unger jo selv lægge. Måske en ting på programmet om formiddagen og en ting om eftermiddagen. Og igen finde på ting, hvor de kan være lidt selvkørende.

Og så tilgiv dig selv for (det du synes er) al for meget skærmtid og alt for mange lette løsninger. Det er tre uger af deres liv, og det skal nok gå. Også selvom de får en lidt kedelig sommer - der er ingen der har taget skade af at kede sig lidt! Og du er en megagod mor, er jeg helt sikker på

Anmeld Citér

5. juli 2021

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Åh jeg er så stresset, og vi er kun få dage inde.

Jeg er gravid I tredje trimester, og er sygemeldt pga helbredsproblemer. Både nogen relateret til graviditet, også nogle urelateret dertil. Bækkenet er forbandet dumt, jeg døjer med opkast, mavesmerter og vægttab og er overall slet ikke på toppen.

Alligevel har jeg givet mine børn på 4,8,10 fuld sommerferie, dvs 5 uger. Min mand har kun ferie i to uger, da vi begge ønsker han kan blive hjemme 4 uger efter fødslen i stedet for to.

Det vil sige, at jeg er alene med tre børn i tre uger. Min mand har endda fået en lorte arbejdsplan, hvor han fx den ene af de uger skal arbejde 6/7 dage.

Vi har et begrænset netværk. Min mor vil gerne lave noget med børnene ind i mellem, men pga sygdom hos hende er det begrænset, hvad hun kan.

Jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på. Jo.. At jeg gerne vil leve op til samfundets ide om hvad en god mor er. Min far, som er pædagog, har udtalt, at de i hans børnehave ofte taler om, hvor skævt det er med de barslende mødre, der sender deres store børn afsted i pasning. En usympatisk og snæversynet holdning fra deres side, synes jeg (forestiller mig da min første havde kolik, skreg døgnet rundt i tre måneder, jeg var svært depressiv og hverken hun eller jeg fik søvn. Prøver forestille mig, hvordan jeg skulle have været noget for et barn mere i den periode). Når den tid kommer, vil jeg ikke sende min søn i børnehave fra 7-16, men afsted kommer han altså.

Anyway, den slags udtalelser har gjort jeg har følt mig presset til at give fuld ferie. Jeg fornemmer det forventes af mig, for jeg går jo derhjemme.

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre i de tre uger alene med dem. Jeg er ikke meget bevendt med mit helbred og mit bækken. Jeg er stor fan af tøffetid, men tre ugers tøffetid tror jeg, at alle blive bims af.

Jeg ved godt nogen vil sige, hvorfor ikke spørge om de kan komme afsted den sidste uge, selvom det ikke var meningen. Men jeg vil ikke skuffe nogen..

Ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig som den værste mor... 

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at ringe og høre lederen ad i forhold til om ikke den yngste kan komme alligevel. De store passer vel næsten sig selv. Eller det kan de komme til, hvis ikke de kan komme i institution. 
Jeg fødte i start september sidste år. Har en pige på 5/6 år sidste sommer. Hun havde ferie i 5 uger. Det var hårdt. Også selvom min mand var hjemme meget af tiden. Vi har også kun mulighed for en lille smule “aflastning” fra familie. 
Så hvis jeg var dig ville jeg være ærlig og snakke med de forskellige instanser. 
Den 6 ferieuge kom hun af sted og jeg fortalte ærligt at jeg simpelthen ikke kunne have hende hjemme. 
hvis ikke det kan lade sig gøre må de store underholde den lille. Husk at gemme den dårlige samvittighed væk og tillad en masse(!) skærmtid osv. evt køb nogle nye spil( Playstation eller hvad det nu er og så brætspil). Gem dem godt og så find dem frem hvis de bliver kuldrede. 

Anmeld Citér

5. juli 2021

årgang84

Profilbillede for årgang84

Jeg ville kontakte ø deres sfo og børne have.

Graviditet ændre sig. Den kan du bruge. Selvom jeg syntes det at holde lang ferie er hovedløst. (vi har flere forældre i vores unger årgang der meldt ud af sfo, og nu skal de så finde (fyld) til alle dage. Altså så det jo ikke gennemtænkt. Det lyder flot men ikke gennemtænkt. 

Mange der har meldt ind at børn kommer kommer ikke. Hist og her.

Måske du kunne lave en aftale om de kom i de timer de er bedst normeret.

Der ingen ide i at du bliver dårligere.

Dermed også sagt at overvej efter fødsel ikke at trække børn ud og hjem fra institutionerne før i ved hvordan landet ligger.

Anmeld Citér

5. juli 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Hej Fortvivlet,

Øhm hvor er jeg nedladende henne ? Har da intet nedladende skrevet, stiller mig blot undrende over for jeres prioteringer og når du opretter debatten tyder det jo også på at de måske ikke var de rigtige.

Men hvis du fejler noget hvor ekstra hjælp er påkrævet, kan han så ikke bruge noget mere barsel eller søge orlov ?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.