En ekstremt dårlig idé

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. juli 2021

lineog4

Anonym skriver:

Åh jeg er så stresset, og vi er kun få dage inde.

Jeg er gravid I tredje trimester, og er sygemeldt pga helbredsproblemer. Både nogen relateret til graviditet, også nogle urelateret dertil. Bækkenet er forbandet dumt, jeg døjer med opkast, mavesmerter og vægttab og er overall slet ikke på toppen.

Alligevel har jeg givet mine børn på 4,8,10 fuld sommerferie, dvs 5 uger. Min mand har kun ferie i to uger, da vi begge ønsker han kan blive hjemme 4 uger efter fødslen i stedet for to.

Det vil sige, at jeg er alene med tre børn i tre uger. Min mand har endda fået en lorte arbejdsplan, hvor han fx den ene af de uger skal arbejde 6/7 dage.

Vi har et begrænset netværk. Min mor vil gerne lave noget med børnene ind i mellem, men pga sygdom hos hende er det begrænset, hvad hun kan.

Jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på. Jo.. At jeg gerne vil leve op til samfundets ide om hvad en god mor er. Min far, som er pædagog, har udtalt, at de i hans børnehave ofte taler om, hvor skævt det er med de barslende mødre, der sender deres store børn afsted i pasning. En usympatisk og snæversynet holdning fra deres side, synes jeg (forestiller mig da min første havde kolik, skreg døgnet rundt i tre måneder, jeg var svært depressiv og hverken hun eller jeg fik søvn. Prøver forestille mig, hvordan jeg skulle have været noget for et barn mere i den periode). Når den tid kommer, vil jeg ikke sende min søn i børnehave fra 7-16, men afsted kommer han altså.

Anyway, den slags udtalelser har gjort jeg har følt mig presset til at give fuld ferie. Jeg fornemmer det forventes af mig, for jeg går jo derhjemme.

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre i de tre uger alene med dem. Jeg er ikke meget bevendt med mit helbred og mit bækken. Jeg er stor fan af tøffetid, men tre ugers tøffetid tror jeg, at alle blive bims af.

Jeg ved godt nogen vil sige, hvorfor ikke spørge om de kan komme afsted den sidste uge, selvom det ikke var meningen. Men jeg vil ikke skuffe nogen..

Ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig som den værste mor... 

Ked af du føler dig presset til en fuld sommerferie, når du ikke føler du har overskuddet - jeg tænker nu godt du kan høre SFO om de eventuelt kan komme et par dage, hvis det brænder på der hjemme (hos os er de I hvert fald meget forstående) - meb samtidig også huske at de køre skolebørn har brug for en pause i sammenhæng (det behøver absolut ikke være mere end 2-3 uger sådan er det jo for de fleste der ikke er på barsel eller lignende). 

Når det så er skrevet, så ville jeg ikke være så bange for tøffe tid med de store, ved fra mine egne og mine elever er de er godt brugt op og egentlig har mest brug for fri tid, altså tid uden tonsvis af planer, tidspunkter osv. 

Jeg ville selv tænke, hvad kan jeg overskue - kan jeg fx klare en tur til en legeplads med madpakke? Kan jeg overskue en tur i svømmehallen? Har jeg brug for et hvil midt på dagen, jamen så er det da bare at lege biograf med popcorn og tæpper og blinde lidt til filmen. Lave skovtur med alle planterne på gulvet, bygge en hule med alle dynerne, få de store til at lave en skattejagt for den lille osv. Og når far så er hjemme, så bliver de luftet lidt mere - hårdt for fqr, men sådan er det. 

Mange gange er det os voksne, der har store forventninger til Tivoli, zoo, stranden, biograf og hvad ved jeg, mens de små endelig helst bare vil have tøffen og nærvær - og det får man lige så godt fra en sofa som i rutschebanen på bakken. 

Pøj pøj med det - jeg havde selv termin i start juli oh havde troet de så absolut skullw afsted, meb de endte med at være hjemme hele sommerferien, fordi de egentlig bare nød roen og nuet, og vores tøffwn rundt (skal så lige siges, at jeg overhovedet ikke var besværet, jeg var en af de der virkelig irriterende 3. Gangs gravide, der var i bon bon land alene med 2 børn 2 dage før fødslen og op i alle forlystelser der var tilladt, så jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan det er som besværet og syg, men jeg ved bærn især skolebørn sagtens kan klare ro og pause fra en hverdag hvor alt er i skemaer, det tager bare lige 3t par dage til akklimatisering).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juli 2021

Æblegrød_dk

Anonym skriver:

Åh jeg er så stresset, og vi er kun få dage inde.

Jeg er gravid I tredje trimester, og er sygemeldt pga helbredsproblemer. Både nogen relateret til graviditet, også nogle urelateret dertil. Bækkenet er forbandet dumt, jeg døjer med opkast, mavesmerter og vægttab og er overall slet ikke på toppen.

Alligevel har jeg givet mine børn på 4,8,10 fuld sommerferie, dvs 5 uger. Min mand har kun ferie i to uger, da vi begge ønsker han kan blive hjemme 4 uger efter fødslen i stedet for to.

Det vil sige, at jeg er alene med tre børn i tre uger. Min mand har endda fået en lorte arbejdsplan, hvor han fx den ene af de uger skal arbejde 6/7 dage.

Vi har et begrænset netværk. Min mor vil gerne lave noget med børnene ind i mellem, men pga sygdom hos hende er det begrænset, hvad hun kan.

Jeg ved ikke, hvad jeg tænkte på. Jo.. At jeg gerne vil leve op til samfundets ide om hvad en god mor er. Min far, som er pædagog, har udtalt, at de i hans børnehave ofte taler om, hvor skævt det er med de barslende mødre, der sender deres store børn afsted i pasning. En usympatisk og snæversynet holdning fra deres side, synes jeg (forestiller mig da min første havde kolik, skreg døgnet rundt i tre måneder, jeg var svært depressiv og hverken hun eller jeg fik søvn. Prøver forestille mig, hvordan jeg skulle have været noget for et barn mere i den periode). Når den tid kommer, vil jeg ikke sende min søn i børnehave fra 7-16, men afsted kommer han altså.

Anyway, den slags udtalelser har gjort jeg har følt mig presset til at give fuld ferie. Jeg fornemmer det forventes af mig, for jeg går jo derhjemme.

Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre i de tre uger alene med dem. Jeg er ikke meget bevendt med mit helbred og mit bækken. Jeg er stor fan af tøffetid, men tre ugers tøffetid tror jeg, at alle blive bims af.

Jeg ved godt nogen vil sige, hvorfor ikke spørge om de kan komme afsted den sidste uge, selvom det ikke var meningen. Men jeg vil ikke skuffe nogen..

Ved ikke hvad jeg skal gøre og føler mig som den værste mor... 

Nu har jeg så stået på den modsatte side, som pædagog og havde en højgravid mor, som ringede desperat for at spørge om sønnike måtte komme retur til institutionen midt i sommerferien pga helbredsmæssige årsager og det blev til et ja - selvfølgelig måtte han det så mor kunne blive aflastet og undgå for tidlig fødsel/indlæggelse op til fødslen.

Så forhør dig om det kan lade sig gøre? Og hvis andre i mit fag/pædagoger synes at det er for dårligt, så må de knytte sylten. Pas på dig selv og baby først og fremmest, så du kan være der for dine børn også. Og nej, man er ikke en dårlig mor, fordi man ringer til institutionen og spørger - ét enkelt barn fra eller til vælter ikke læsset - det gør flere. Og tit og ofte så kommer de børn, der skulle have været i institutionen ikke alligevel og så er der pludselig for meget personale på arbejde. 

Tillykke med bebs! 

Anmeld Citér

5. juli 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Han tager de to ugers ferie plus de to uger der er øremærket ham, så fire uger lige efter fødslen derudover får han noget af sidste del af barslen.. 

Sorry fik ikke lige skrevet et udvidet svar, da jeg sad og ammede og skrev med venstre pegefinger ..

Men det jeg tænker er, om han ikke kunne tage 4 ugers barsel, og så gemme de 2 ugers ferie.. For han kan jo sagtens lægge sin barsel sammen med din i starten (hvad jeg lige ved af).. Altså i stedet for 2 ugers barsel og 2 ugers ferie, så bare lav det om til 4 ugers barsel

Anmeld Citér

5. juli 2021

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres omsorgsfulde og hjælpsomme svar. Jeg prøver at svare samlet, og så håber jeg, at jeg kan huske at svare på de fine ting, i har skrevet

Ift min mands ferie og det, der er nogle fine forslag, jeg er dog ikke sikker på, jeg forstår, for det ændrer jo ikke vores sommerferiesituation, fordi min mand ikke kan få mere ferie nu. Sommerferien er allerede i gang, og der er lagt en sommerferieplan på hans arbejde, som har været rigtig vanskelig at få til at gå op. Så han kan ikke få godkendt nogle flere uger i sommerferien, selvom det kunne være lækkert.

Jeg ved ikke om det var fordi I mente helt generelt ud over sommerferien, altså om ikke han kunne have brugt barsel (mere end de to uger) i stedet for ferie. Det kan godt være, men det anede vi ikk men jeg må indrømme jeg også synes, at barselsreglerne er forvirrende. Vi troede at i starten er der øremærket de der uger til hhv mor of far, vidste ikke han måtte bruge af den fælles del i forlængelse af hans to øremærkede uger, øv.. Men det er jo så for sent nu, desværre..

Hvad var det mere.. Jo, at kontakte institutionerne. Det tror jeg at jeg vil overveje i forhold til den mindste, så han kan komme afsted i uge 31. Den største skal starte i klub, og veninden har spurgt om ikke hun vil med i klub i uge 31, den sidste uge. Det tror jeg gerne hun vil nogen dage, men vi har meldt ferie i sfo i uge 31, så skal finde ud af om den melding overføres til klub.

Ift venner arbejder jeg på dette ift til de store. Det er okay med mig, de er her, for når de har venner på besøg, er de ret selvkørende og har ikke rigtig brug for hende den gamle.

Tøffetid I mange former og godt med skærmtid er en god ide. Min yngste er bare ekstremt hyperaktiv og springer fra den ene aktivitet til den anden og, så hånden på hjerte er det næsten ham, der er den største stressfaktor, hehe. Uanset hvor fantastisk sød og dejlig han er.

Jeg kan mærke, at tanken om de måske kan komme afsted I uge 31, giver mig lidt ro på.. Vi prøver at undersøge det i morgen. Som i siger, tingene kan ændre sig - vi skulle melde ferie ind for sommer længe før sommerferien, og kunne ikke forudsige, at situationen ville se ud, som den gør nu.

Tak for jeres forståelse, alene giver mig lidt ro på mumguilt-fronten

Anmeld Citér

5. juli 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Tusind tak for jeres omsorgsfulde og hjælpsomme svar. Jeg prøver at svare samlet, og så håber jeg, at jeg kan huske at svare på de fine ting, i har skrevet

Ift min mands ferie og det, der er nogle fine forslag, jeg er dog ikke sikker på, jeg forstår, for det ændrer jo ikke vores sommerferiesituation, fordi min mand ikke kan få mere ferie nu. Sommerferien er allerede i gang, og der er lagt en sommerferieplan på hans arbejde, som har været rigtig vanskelig at få til at gå op. Så han kan ikke få godkendt nogle flere uger i sommerferien, selvom det kunne være lækkert.

Jeg ved ikke om det var fordi I mente helt generelt ud over sommerferien, altså om ikke han kunne have brugt barsel (mere end de to uger) i stedet for ferie. Det kan godt være, men det anede vi ikk men jeg må indrømme jeg også synes, at barselsreglerne er forvirrende. Vi troede at i starten er der øremærket de der uger til hhv mor of far, vidste ikke han måtte bruge af den fælles del i forlængelse af hans to øremærkede uger, øv.. Men det er jo så for sent nu, desværre..

Hvad var det mere.. Jo, at kontakte institutionerne. Det tror jeg at jeg vil overveje i forhold til den mindste, så han kan komme afsted i uge 31. Den største skal starte i klub, og veninden har spurgt om ikke hun vil med i klub i uge 31, den sidste uge. Det tror jeg gerne hun vil nogen dage, men vi har meldt ferie i sfo i uge 31, så skal finde ud af om den melding overføres til klub.

Ift venner arbejder jeg på dette ift til de store. Det er okay med mig, de er her, for når de har venner på besøg, er de ret selvkørende og har ikke rigtig brug for hende den gamle.

Tøffetid I mange former og godt med skærmtid er en god ide. Min yngste er bare ekstremt hyperaktiv og springer fra den ene aktivitet til den anden og, så hånden på hjerte er det næsten ham, der er den største stressfaktor, hehe. Uanset hvor fantastisk sød og dejlig han er.

Jeg kan mærke, at tanken om de måske kan komme afsted I uge 31, giver mig lidt ro på.. Vi prøver at undersøge det i morgen. Som i siger, tingene kan ændre sig - vi skulle melde ferie ind for sommer længe før sommerferien, og kunne ikke forudsige, at situationen ville se ud, som den gør nu.

Ah det er også træls, at I ikke vidste, at han kunne have brugt af sin barsel i stedet for ferie.. Men ja som du siger, så er der ikke noget at gøre ved det.. 

Men I kan ellers sagtens have barsel på samme tid.. Det korter jo selvfølgelig bare af i sidste ende, så i stedet for et helt års barsel, så skal man lige trække de uger fra, som far har haft på samme tid som dig

Anmeld Citér

5. juli 2021

Girafmor

Vil bare lige sige at det her link måske kan hjælpe ift. far og barsel. Hvis der er mere end 4 uger til hans forventede barsel (altså din termin), kan far melde ind til hans arbejde at han gerne vil bruge mere barsel - det har han ret til.

https://www.borger.dk/-/media/borgerdk/Dokumenter/Udbetalingdanmark/Barsel/Huskeliste-loenmodtagerepdf.ashx

Bare lige hvis I skal nå at ændre noget

De andre har skrevet så fint ift. tøffetid. Her i familien er det absolut forbudt at booke ting i ferien to dage i streg, så kokser ungerne. De har brug for at komme helt ned i gear...
Jeg tror telt, og et bassin i haven kan gøre en helt masse..

Anmeld Citér

5. juli 2021

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er sikker på, at de er forstående i de forskellige institutioner. Da jeg stod højgravid foran ferien var der fuld forståelse for, at jeg slet ikke kunne melde ferie og jeg kunne tage dagene som de kom.

Med hensyn til klub, så er der i hvert fald her sådan, at man ikke melder til og fra - man er velkommen. De bliver jo slet ikke kontrolleret på samme måde som sfo, så man hører fx heller ikke hvis de ikke dukker op. Der er dog nogle ture her i ferien som man skal melde til. 

Men få ringet og hørt om mulighederne for alle 3, så tror jeg også du bedre kan nyde tiden vel vidende du har en anden mulighed, hvis det brænder på. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.