Ravn som fornavn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2021

Anonym

Jeg kender meget perifert en dreng der hedder det, og selvom det på ingen måde er et navn jeg selv ville vælge, så var det kun de første par gange jeg hørte det, at jeg studsede over det (jeg synes at det nemt bliver meget hårdt og vredti udtalen) . Men Nu er det jo det han hedder og jeg tænker ikke videre over det og de negative associationer der er med ravne, har jeg aldrig skænket en tanke før det blev nævnt her i tråden.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Ikke lige min kop the, når nu du direkte spørger. Både fordi det lydmæssigt og visuelt er meget “groft” eller vredt. Men også fordi jeg tænker det som et efternavn/ikke rigtig kan finde ud af om det lyder som et pige- eller drengenavn. Og så fordi det giver mindre rare mytologiske associationer. Det er lidt for særligt på en eller anden måde - “trying too hard” agtigt.

Når alt det er sagt... hvis I er vilde med det, så er det jo bare sådan Giv evt. et alternativ som mellemnavn, så han nemt kan vælge fra. 

Anmeld Citér

14. juni 2021

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Åh ja de drengenavne er bare svære! Jeg går også selv og tænker drengenavne her inden jeg overhovedet er gravid - pigenavne er der massere af.

Jeg er desværre enig med de andre. Jeg får negative associationer ved navnet. Men er dog enig i at man hurtigt kan vænne sig til alle navne og hurtigt vil tage det som en selvfølge at barnet hedder det.

Jeg tænker i øvrigt drengenavn. Hvis det er til en pige ville jeg nok sige Ravna

Anmeld Citér

14. juni 2021

Kir

Altså rent personligt er jeg ikke så tosset med fugle- og plantenavne... Vibe, Lærke, rose, kastanje osv. Så på den måde er Ravn lidt mærkeligt. Men jeg forbinder ikke noget negativt ved en ravn, så på den måde synes jeg ikke der er noget i vejen for det. 

Og så synes jeg generelt at utraditionelle navne altid lyder mærkelige de første par gange, men så vænner man sig til det og tænker ikke nærmere over det. Så jeg ville ikke bekymre mig om den del. Børn hedder så meget specielt i dag, og Ravn er langtfra det mærkeligste jeg har hørt  

Anmeld Citér

14. juni 2021

Ananas

Jeg kan godt lide det men jeg er heller ikke bange for de lidt dystre associationer fra nordisk mytologi som de fleste nok forbinder navnet med. Det er et lidt dybere navn end de fleste og det kan jeg egentlig godt lide. Så hvis efternavnet passer til og du er faldet for det så ville jeg da bare go for it

Anmeld Citér

14. juni 2021

Musemåtte

Jeg læste et sted, at man fx. kan gå ind et sted hvor de spørger efter ens navn (uden dokumentation), og præsentere sig med det navn man går og funderer over - og derved få en mavefornemmelse af, hvordan navnet klinger, inden man døber sit barn det

Anmeld Citér

14. juni 2021

Lilleluna

Jeg synes det lyder lidt hårdt i udtalen. Og jeg må indrømme at jeg gøder lidt associationer til en sortklædt skurk i en film eller tegnefilm. 

men som det er med alle andre navne, når først man kender en der bærer navnet, så bliver det lynhurtigt normaliseret.

Anmeld Citér

14. juni 2021

Kir

Hvis du nu synes det er for hårdt et navn, hvas så med Ravne i stedet? Synes det bløder det lidt op  

Og så vil jeg lige tilføje at i nordisk mytologi bliver ravnen set som noget positivt. De er jo Odins hjælpere, har forbindelse til det åndelige og utroligt intelligente.

Desuden er Ravn jo også et efternavn, jeg har da aldrig forbundet det med noget dårligt

Anmeld Citér

14. juni 2021

RGN

Profilbillede for RGN

Jeg elsker navnet Ravn.

Og kender også en dreng på 10 der hedder det.

Ravne er smukke og meget intelligente dyr.

Det er vist på tide, at vi kommer os over gammel middelalder-overtro og ser værdien i dem.

Anmeld Citér

14. juni 2021

Anonym

Jeg synes det er cool nok… Ravne er meget kloge fugle, og har ikke kun negative associationer i mytologien. Fx beskytter de Tower of London, og Odins ravne holder øje med verden og rapporterer til ham.

Man skal altid vende sig til de lidt mere særlige navne. Nu læste jeg tråden fra morgenen af, og vidste ikke rigtig, men nu her, så er Ravn vokset på mig. Det er et sejt navn synes jeg

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.