Ravn som fornavn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.561 visninger
25 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juni

puk87

Profilbillede for puk87

Selvom jeg stadig kun prøver at blive gravid, går jeg selvfølgelig allerede med nogle tanker om navne.

Pigenavne har jeg masser af, men jeg synes det er rigtig svært at finde på drengenavne, der hverken er for almindelige eller for sære. Jeg synes også nemt, at drengenavne kan blive for nuttede/babyagtige eller for voksne/grove. Og de få navne jeg kan lide er allerede taget af venner/familie!

Men så kom navnet “Ravn” ind i hovedet på mig, og det vil ikke give slip. Jeg har aldrig hørt det brugt som fornavn før, men jeg kan se på dansk statistik at der er (ganske få) med navnet, og det er oldnordisk af oprindelse, så den er god nok.

Men hvad synes I? Ærlige meninger, hvordan ville I reagere på at møde nogen, der hed Ravn? Og ville I tænke det som et drengenavn eller pigenavn? For der er jeg faktisk også i tvivl!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni

Panther

Profilbillede for Panther
puk87 skriver:

Selvom jeg stadig kun prøver at blive gravid, går jeg selvfølgelig allerede med nogle tanker om navne.

Pigenavne har jeg masser af, men jeg synes det er rigtig svært at finde på drengenavne, der hverken er for almindelige eller for sære. Jeg synes også nemt, at drengenavne kan blive for nuttede/babyagtige eller for voksne/grove. Og de få navne jeg kan lide er allerede taget af venner/familie!

Men så kom navnet “Ravn” ind i hovedet på mig, og det vil ikke give slip. Jeg har aldrig hørt det brugt som fornavn før, men jeg kan se på dansk statistik at der er (ganske få) med navnet, og det er oldnordisk af oprindelse, så den er god nok.

Men hvad synes I? Ærlige meninger, hvordan ville I reagere på at møde nogen, der hed Ravn? Og ville I tænke det som et drengenavn eller pigenavn? For der er jeg faktisk også i tvivl!

Drengenavn og jeg synes det lyder lidt påtaget og fodformet.

Anmeld Citér

13. juni

puk87

Profilbillede for puk87
Panther skriver:

Drengenavn og jeg synes det lyder lidt påtaget og fodformet.

Ja der er måske lidt Persille over det. Det er altså svært med de drengenavne.

Anmeld Citér

13. juni

IenFart

Profilbillede for IenFart

For mig har navnet en negativ klang, men det kan være fordi jeg er lidt oldschool. Ravne bliver historisk sat i forbindelse med at stjæle og er i noget symbolik set som en ulykkesfugl. Det synes jeg ikke der er så god energi over.

Anmeld Citér

13. juni

Babilooo

Ubehagelige ulykkesfugle.. ville bestemt ikke vælge det. 

Anmeld Citér

13. juni

Panther

Profilbillede for Panther
puk87 skriver:

Ja der er måske lidt Persille over det. Det er altså svært med de drengenavne.

Haha - du kan jo håbe på tvillinger og en af hver så ;-)

Anmeld Citér

13. juni

puk87

Profilbillede for puk87

For mig har navnet en negativ klang, men det kan være fordi jeg er lidt oldschool. Ravne bliver historisk sat i forbindelse med at stjæle og er i noget symbolik set som en ulykkesfugl. Det synes jeg ikke der er så god energi over.

Ja det er også interessant. Jeg kan godt lide navnet Raven på engelsk og ville ikke forbinde det med fuglens symbolik, men det kan godt være det er en mere tydelig association på dansk. Ligesom jeg heller ikke ville bruge navnet Loke.

Anmeld Citér

13. juni

StineW79

Profilbillede for StineW79

Personligt ville jeg syntes det var et "pigenavn" men det kommer nok fra den engelske udgave, hvor jeg mødte en pige der hed det.

Mødte forøvrigt også en pige, der hed porche (ligesom bilen)

Men hvis du/i ka li det, så gør det da. Og hvis barnet ik bryder sig om det, så ka barnet jo bare skifte navn sener i livet. Vh Stine 

Anmeld Citér

13. juni

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
puk87 skriver:

Ja det er også interessant. Jeg kan godt lide navnet Raven på engelsk og ville ikke forbinde det med fuglens symbolik, men det kan godt være det er en mere tydelig association på dansk. Ligesom jeg heller ikke ville bruge navnet Loke.

Jeg får samme negative associationer - og tænker også på begrebet “ravnemor”. 

Anmeld Citér

14. juni

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
puk87 skriver:

Hvis det er det du er faldet for så, synes jeg det er fint. 

Alle navne vil andre forbinde med godt eller dårligt. Ravne er i nogle øjne dårlige, i andres gode, og du vil altid møde en der ikke kan li navnet uanset hvad det er. 

Jeg vil sige det både kan være drenge og pigenavn. Men det første jeg tænker er dreng.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.