KmLarsen1 skriver:
Min første fødsel var et kejsersnit, som blev planlagt dagen inden. Anden fødsel var vaginalt hvor jeg bristede svarende til 3A. Jeg havde også vældig ondt og lå ned i lang tid og kan huske hvordan jeg græd bare jeg skulle på toilettet 5 meter væk og vaklede derud. Jeg måtte kun amme liggende i et par uger og ja, der gik tid inden jeg kunne gå længere.
Med tiden er jeg dog helet godt op, selvom jeg stadig ikke føler mig som den samme dernede.
Jeg gik på et hold på hospitalet for kvinder med bristninger. Der mindes jeg, at der blev sagt, at der ikke var større sandsynlighed for at briste anden gang, blot fordi man havde gjort det første gang. Men at risikoen er lige stor for hver fødsel.
Jeg havde også en veninde som bristede voldsomt første gang, men ved anden fødsel gik det så nemt og hun sagde at de alle var så opmærksomme på at støtte hende, så det ikke skete igen. Hun fødte altså en dreng på knap fem kilo og hun er selv meget spinkel og 160 cm høj.
Men en ting er selvfølgelig fakta og anekdoter, noget andet er hvordan du føler.
Jeg synes du skal snakke med din læge og jordemoder om risiko for samme forløb og hvad de evt kan gøre, for at det ikke sker igen. Og selvfølgelig muligheden for at få kejsersnit.
Jeg havde et ok kejsersnit, men det var en lidt tam følelse synes jeg og jeg var ikke rigtig 'med' i det. Og der havde jeg nu også godt ondt i et stykke tid.
Det er netop også det jeg frygter, at det bliver en tam følelse. Eller endnu værre at det bliver sværere følelsesmæssigt at knytte sig til babyen eller lign. Men jeg prøver at holde mig til det helt konkrete at det skal være den mindst risikable måde at føde på.
Men jeg må snakke med dem. Dog har jeg en fornemmelse af at der skal virkelig meget til for at de anbefaler ks pga økonomi og den almene holdning til ks
Jeg tror primært jeg bristede så meget fordi baby kom forkert ud. Jeg tror ikke det var så meget jm eller jeg kunne gøre. Jeg har åbenbart et meget bredt bækken så baby kunne dreje sig lige inden hun kom ud. Men jeg er også ret sikker på at det drejer sig om hvor mange elastiske fibre man har i sit væv - efter alle de gange jeg er gået i stykker og vokset sammen igen tror jeg ikke jeg er godt stillet på det punkt