Fødsel efter stor bristning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.742 visninger
14 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. juni 2021

Anonym trådstarter

Jer som har oplevet en stor bristning ved første fødsel, hvordan fødte i anden gang?
Og hvordan gik det i forhold til første fødsel?
Hvordan var kejsersnit sammenlignet med en fødsel med stor bristning?

Jeg er ret overbevist om at jeg ikke tør føde selv igen. Jeg fik en 3. grads bristning med partiel spchinterruptur og jeg havde SÅ ondt efterfølgende.
Skulle ligge ned de første dage, kunne ikke gå på toilettet selv, kunne end ikke tage baby op. Fik slet ikke set afdelingen vi lå på da jeg bare lå i sengen. Der gik 3 dage før jeg kunne sidde længe nok til at spise et måltid. Såret ville ikke hele og gik op hver gang jeg var på toilettet. Der gik 3 uger før jeg kunne gå det første lille tur med barnevognen. Jeg synes simpelthen at det efterforløb var skrækkeligt og følte mig overhovedet ikke passet på hverken da vi var indlagt eller da jeg kom hjem.

Nå, men efterfølgende fik jeg så en lille "kosmetisk" operation som lægen kaldte det. Denne gang var det endnu sværere at hele og jeg endte med at få en anal fissur (rift ved endetarmen) og den havde jeg så de efterfølgende 3-4 år hvor jeg måtte tage så meget afførings middel at jeg fx ikke turde tage et tog uden et toilet Gik rundt i flere år med konstant angst for hvornår jeg skulle på toilettet igen og har siddet dag efter dag og klamret mig til dørhåndtaget på toilettet med tårer i øjnene fordi det gjorde så ondt.

Desværre er jeg aldrig blevet 100% mig selv igen og jeg får stadig en rift af og til ved toiletbesøg, som dog heldigvis varer max et par uger nu. Derudover er det risikoen for varige men som bestemt heller ikke er en rar tanke.
Jeg tror simpelthen ikke jeg tør tage chancen med en fødsel igen selvom jeg synes at selve fødslen var en kæmpe oplevelse.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2021

2017morigen

Det er ikke nemt at sammenligne fødsler og ks. Er begge ukompliceret? Kun den ene?

Et ukompliceret ks efterforløb er bestemt at fortrække i forhold til det du har været igennem med dit første efterforløb. Men man kan jo ikke sige hvad der kommer til at ske på forhånd.

Jeg tænker at du kunne havde god gavn af at snakke med en læge eller andet sundhedsfagligtpersonale som har adgang til din journal. Det kan være at med din historik med problematisk ophealing at de vil anbefale ks, selvom det også er healing. Der er mange faktorer der spiller ind.

Og hvis ks skrammer dig lidt, så husk at langt de fleste ks går godt. Lige som langt de fleste fødsler gør. 

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym

Jeg havde et fødselsforløb som lignede dit (dog uden den kosmetiske operation bagefter).

Selve fødslen var egentlig en god oplevelse, men ruptur og efterforløb var forfærdeligt.

Jeg kom til gynækolog efter nogle år, da jeg stadig havde smerter, og hun sendte mig videre til tjek på sygehuset. Her fik jeg besked på at det var fornuftigst at jeg fik KS fremadrettet.

Det har været helt fantastisk. Jeg fik total ro på, fordi jeg ikke skulle være nervøs over at "det samme" skulle ske igen.

KS har været mindre generende bagefter. Jeg har haft et let forløb, og ingen komplikationer (det er der jo en risiko for), og har virkelig opfattet det som en god oplevelse.

Jeg vil foreslå dig at få tjekket med gyn og læge hvordan de ser på fødsel, det kan jo være at de vurderer KS er bedst..

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym

Hvis du vælger at gå kejsersnitvejen, hvilket jeg synes virker som en rigtig god ide i dit tilfælde, så vil det jo være et planlagt kejsersnit. De går som regel meget bedre end akutte. Jeg har selv fået et planlagt KS og det var virkelig en god oplevelse. Jeg fik barnet op på brystet med det samme, mens de syede mig sammen. Og ja, man har ondt bagefter, og skal også have hjælp til at komme op ad sengen de første par dage, men jeg tænker det er småting i forhold til det du var igennem. 
Jeg tænker også du skal snakke med en fødselslæge. Jeg har en veninde, der havde en 3. Grads bristning ved første fødsel og hun valgte et kejsersnit ved nr 2. 

Jeg synes der var en helt særlig ro ved mit KS og jeg kan kun sige at det var en god oplevelse. Tror et akut KS er en helt anden oplevelse. 

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym trådstarter

2017morigen skriver:

Det er ikke nemt at sammenligne fødsler og ks. Er begge ukompliceret? Kun den ene?

Et ukompliceret ks efterforløb er bestemt at fortrække i forhold til det du har været igennem med dit første efterforløb. Men man kan jo ikke sige hvad der kommer til at ske på forhånd.

Jeg tænker at du kunne havde god gavn af at snakke med en læge eller andet sundhedsfagligtpersonale som har adgang til din journal. Det kan være at med din historik med problematisk ophealing at de vil anbefale ks, selvom det også er healing. Der er mange faktorer der spiller ind.

Og hvis ks skrammer dig lidt, så husk at langt de fleste ks går godt. Lige som langt de fleste fødsler gør. 

Mange tak Jeg skal helt sikkert have snakket med en fødselslæge.  Jeg tror desværre jeg har større risiko for at briste igen da jeg efterhånden må have en del arvæv dernede

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg havde et fødselsforløb som lignede dit (dog uden den kosmetiske operation bagefter).

Selve fødslen var egentlig en god oplevelse, men ruptur og efterforløb var forfærdeligt.

Jeg kom til gynækolog efter nogle år, da jeg stadig havde smerter, og hun sendte mig videre til tjek på sygehuset. Her fik jeg besked på at det var fornuftigst at jeg fik KS fremadrettet.

Det har været helt fantastisk. Jeg fik total ro på, fordi jeg ikke skulle være nervøs over at "det samme" skulle ske igen.

KS har været mindre generende bagefter. Jeg har haft et let forløb, og ingen komplikationer (det er der jo en risiko for), og har virkelig opfattet det som en god oplevelse.

Jeg vil foreslå dig at få tjekket med gyn og læge hvordan de ser på fødsel, det kan jo være at de vurderer KS er bedst..

Jeg er virkelig også bange for at få varige men som du. Eller endnu være hvis man bliver inkontinent

Det må være virkelig rart at få ro på tankerne omkring flere fødsler. Og dejligt at det rent faktisk var mindre generende at få ks.

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis du vælger at gå kejsersnitvejen, hvilket jeg synes virker som en rigtig god ide i dit tilfælde, så vil det jo være et planlagt kejsersnit. De går som regel meget bedre end akutte. Jeg har selv fået et planlagt KS og det var virkelig en god oplevelse. Jeg fik barnet op på brystet med det samme, mens de syede mig sammen. Og ja, man har ondt bagefter, og skal også have hjælp til at komme op ad sengen de første par dage, men jeg tænker det er småting i forhold til det du var igennem. 
Jeg tænker også du skal snakke med en fødselslæge. Jeg har en veninde, der havde en 3. Grads bristning ved første fødsel og hun valgte et kejsersnit ved nr 2. 

Jeg synes der var en helt særlig ro ved mit KS og jeg kan kun sige at det var en god oplevelse. Tror et akut KS er en helt anden oplevelse. 

Det er faktisk også det jeg har hørt fra mange at pks er meget bedre en aks. Så det er da en beroligende tanke i sig selv Og dejligt at man kan få barnet op lige efter fødslen, det er virkelig en del som jeg ville være ked af at undvære.

Hvordan er det med indlæggelse efter et ks - hvor længe er det ca. og er far medindlagt?

Jeg er så glad for at flere skriver at ks har været en god oplevelse. Og så er jeg faktisk også glad for at du skriver at din veninde valgte kejsersnit anden gang. Faktisk er jeg lidt bekymret for om jeg overhovedet får et valg, men jeg håber ikke at jeg bliver nødt til at insistere for meget

Anmeld Citér

5. juni 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Min første fødsel var et kejsersnit, som blev planlagt dagen inden. Anden fødsel var vaginalt hvor jeg bristede svarende til 3A. Jeg havde også vældig ondt og lå ned i lang tid og kan huske hvordan jeg græd bare jeg skulle på toilettet 5 meter væk og vaklede derud. Jeg måtte kun amme liggende i et par uger og ja, der gik tid inden jeg kunne gå længere.

Med tiden er jeg dog helet godt op, selvom jeg stadig ikke føler mig som den samme dernede.

Jeg gik på et hold på hospitalet for kvinder med bristninger. Der mindes jeg, at der blev sagt, at der ikke var større sandsynlighed for at briste anden gang, blot fordi man havde gjort det første gang. Men at risikoen er lige stor for hver fødsel.

Jeg havde også en veninde som bristede voldsomt første gang, men ved anden fødsel gik det så nemt og hun sagde at de alle var så opmærksomme på at støtte hende, så det ikke skete igen. Hun fødte altså en dreng på knap fem kilo og hun er selv meget spinkel og 160 cm høj.

Men en ting er selvfølgelig fakta og anekdoter, noget andet er hvordan du føler.

Jeg synes du skal snakke med din læge og jordemoder om risiko for samme forløb og hvad de evt kan gøre, for at det ikke sker igen. Og selvfølgelig muligheden for at få kejsersnit.

Jeg havde et ok kejsersnit, men det var en lidt tam følelse synes jeg og jeg var ikke rigtig 'med' i det. Og der havde jeg nu også godt ondt i et stykke tid.

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym

Anonym skriver:

Det er faktisk også det jeg har hørt fra mange at pks er meget bedre en aks. Så det er da en beroligende tanke i sig selv Og dejligt at man kan få barnet op lige efter fødslen, det er virkelig en del som jeg ville være ked af at undvære.

Hvordan er det med indlæggelse efter et ks - hvor længe er det ca. og er far medindlagt?

Jeg er så glad for at flere skriver at ks har været en god oplevelse. Og så er jeg faktisk også glad for at du skriver at din veninde valgte kejsersnit anden gang. Faktisk er jeg lidt bekymret for om jeg overhovedet får et valg, men jeg håber ikke at jeg bliver nødt til at insistere for meget

Vi var indlagt i 2 dage på en enestue. Der var også en sovesofa som far kunne sove på. Man betalte bare for at far også kunne bestille mad til måltiderne. Tror det var 200kr i alt. Det var virkelig en god oplevelse og jeg er så glad for forløbet. Jeg har ikke haft nogle komplikationer efterfølgende, så jeg kan kun snakke godt om det. Jeg var så lykkelig for at det blev et planlagt KS istedet for at satse og evt ende med akut. Den ro der var på operationsstuen, og at baby kom op det var så dejligt. Hun blev liggende hos mig helt til vi kom på opvågning, hvor vi fik gang i ammingen. 

Anmeld Citér

5. juni 2021

Anonym

Da jeg fødte mit første barn fik jeg også en ret stor bristning. Halvanden time på operationsbordet efterfølgende med en delvist bristet ringmuskel. Langt efterforløb med smerter og infektion i operationssåret og genoptræning ved fysioterapeut. Jeg var efterfølgende til samtale med en fødselslæge der sagde at man sjældent brister så meget to gange. Så da jeg blev gravid med nr 2 fødte vaginalt igen. Jeg fik en lille overfladisk bristning, men intet af betydning. Jeg har efterfølgende fået to børn mere, begge gange også meget ukompliceret og med meget små overfladiske bristninger. Jeg ville nok få en samtale med en fødselslæge der kan vurdere dig og om der er risiko for det sker ingen. At den første fødsel har medført vildsomme bristninger behøver ikke at betyde at efterfølgende fødsler ender på samme mådeå. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.