Anonym skriver:
Tak for jeres svar.
Jeg har selv - lige fra han var endnu mindre - overvejet om der kunne være noget autisme og på mange måder kunne det godt lyde som om, han led af aspergers.
Men der hvor han alligevel skiller sig ud, i forhold til det jeg har læst om autisme, er, at han har en utrolig fantasi og leger mange rollelege, som han lever sig ind i - det er i hvert fald sådan, jeg ser det. Så er sofaen et bjerg, så er han en kat og løber rundt og mjaver. Hans legomænd snakker til hinanden og tager på eventyr - der er meget fantasi i hans leg. (Som dog enten foregår alene eller sammen med en voksen
)
Samtidig er han ikke så optaget af særinteresser endnu - men han er meget "nørdet" og kan i perioder blive helt opslugt af f.eks. vulkaner. Men sådan noget med, at han så slet ikke gider lege med andet, det kan jeg ikke genkende.
Måske er han bare på grænsen - jeg kan forstå, at der er mange grader af autisme.
Altså, jeg er jo heller ikke bange for en diagnose som sådan - eller jo, det er jeg. Hvem er egentlig ikke det? Men det er ikke sådan, at jeg vil modarbejde eksperterne - på nogle måder vil det være en lettelse, for så er det ikke længere mig, der er sær, når jeg tager hensyn til ham, men så kan jeg bedre forklare, hvorfor jeg altid har gjort det...
På den anden side, grunden til at jeg ikke vil have en diagnose, er pga. folkeskolens inklusionsregler. Vi har skrevet ham op til en fantastisk friskole, men de tager vist ikke imod børn, der har problemer i forskellige forstand. Og så skal han inkluderes i folkeskolen, vi har en elendig folkeskole her, og så ser jeg bare for ham, hvordan hans liv bliver ødelagt. 
(ja, jeg har taget sorgerne lidt på forskud her)
Det her blive lige lidt kort:
At få en diagnose, kan også åbne en del døre for din dreng. Jeg har selv en knægt med Aspergers.
En friskole, som ikke vil tage diagnosebørn ind, er i min optik ikke den rigtige for din dreng, hvis han har udfordringer, det vil betyde at du gør ham en bjørnetjeneste.
Inklusion, har jeg heller ikke meget positivt at sige om, men der findes jo også specialskoler. Min knægt gik på en skole der var så god, at han kom videre på gymnasium og nu Uni uden problemer.
Hans liv bliver IKKE ødelagt af en diagnose, men det kan reelt blive en del besværligt, hvis du ikke gør ham den tjeneste at få han udredt.
Jeg kan ikke undlade, at tænke at du lige nu er i gang med at se sort på det hele, og det er ganske naturligt, men du skal indse at dette handler ikke om dig, men din søn og hans liv.