Søvn-tips

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2021

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg har døjet med søvnbesvær i perioder. Jeg har haft glæde af podcasts på lav lyd, men selvfølgelig ikke noget som er alt for spændende eller sjovt. Faktisk hører jeg ofte ting som jeg har hørt mange gange før. Så koncentrerer jeg mig ikke for meget om det, men samtidig kan det at lytte på tale gøre at tankerne i hovedet ikke farer lige så meget rundt.

Hvis du føler der er mange tanker i hovedet ved sengetid kan du forsøge dig med at skrive tingene ned på papir. Det fungerer ikke for alle, men nogen kan godt lide at "tømme hovedet" hvis der er lidt for meget.

Det med papiret har jeg prøvet før, i form af en dagbog, og det virkede desværre bare slet ikke for mig. Det fik mig altid til at tænke endnu mere på endnu flere ting, så den er jeg gået lidt væk fra. 

Har forsøgt mig med noget podcast/lydbog før, som ikke virkede så godt, men i er efterhånden flere der foreslår det, så tænker jeg vil give det endnu et forsøg. Hvad for nogle podcast lytter du til?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2021

Jixy

Profilbillede for Jixy

Det med at fællesområder du gør, er ikke. Igen dårlig ide. 
Jeg kan i den forbindelse anbefale dig, at lytte til din vejrtrækning. Og når tanker om et eller andet kommer til dig, så skal du prøve at “skubbe” tanken væk, også tilbage til vejrtrækningen. Så du på den måde ikke fylder din hjerne med tanker.
Men det er nok noget ser godt kan tage lidt tid at blive godt til, hvor du kan stoppe dine tanker i stedet for at bruge energi på dem når du skal sove 

Anmeld Citér

13. april 2021

McK

Profilbillede for McK

Hvornår står du op om morgenen og sover du i løbet af dagen?

Anmeld Citér

13. april 2021

My1234

Jeg sov også rigtig dårligt under min sidste graviditet. Nu er jeg gravid igen, lige nu i uge 11, og det det er allerede begyndt. 
Vores datter er 2 år og har aldrig rigtig sovet igennem, og på en måde vænner mig sig til ikke særlig meget søvn. 
Det der virker for mig ved indsovningen er at jeg gennemgår min dag helt nøgternt. Ingen følelser, men bare, jeg stod op, satte mig i sengen, tog fødderne ned på gulvet osv. Jeg er aldrig nået til eftermiddag. 

Anmeld Citér

13. april 2021

ønskebørn74

Anonym skriver:

Jeg tænker, at jeg ligesom dig må prøve og så lære det. Om aftenen flyver tanker rundt i mit hoved, da man jo der er “alene”, og får ro på det tidspunkt, så jeg vender jo hele livssituationen i hovedet, og det fylder sindssygt. Et par gange har jeg simpelthen måtte ligge og tælle - 1, 2, 3, 4 og bare deropad, så jeg ikke lå og tænkte på alle de der ting. 

En anden ting der generer mig er, at jeg simpelthen ikke kan falde i søvn, hvis jeg har den mindste smule følelse af, at jeg skal tisse, og her snakker vi også få dråber, så jeg render på toilettet hele tiden. Det er nok grundet graviditeten her, men hvis jeg så når at ligge for længe uden at være faldet i søvn, jamen så er det ud på toilettet endnu engang, og jeg sover bare relativt langt fra badeværelset, så når man kommer ind igen er det helt forfra... Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan jeg skal overvinde kampen mod tisseriet, min krop kan virkelig ikke slappe af og falde i søvn, så længe jeg har den følelse

Bliv for en sikkerheds skyld tjekket for blærebetændelse. Det er en hyppig årsag til denne trang under graviditeten.

Anmeld Citér

13. april 2021

Kir

Kender det virkelig godt! Nogen gange virker det for mig med mindfulness øvelser. Men det vil jeg anbefale at træne først på et andet tidspunkt på dagen så du får styr på teknikken.

Nogen gange hjælper det mig at tænke på et dejligt sted. Det er et sted fra min barndom som kun giver mig en god fornemmelse i kroppen. Jeg forestiller mig stedet både med lyd og lugt, det plejer for det meste at få min krop til at slappe af og det blokerer for tankerne.

Nogen gange virker det også at lave krydsord eller sudoko, det kan nogen gange gøre mig meget søvnig. 

Men det trick der virker allerbedst for mig er, at jeg i stedet for at prøve at sove, så ligger jeg bevidst og kigger ud i mørket og tvinger mig selv til at have åbne øjne. Ligger aktivt og tænker nu skal jeg være vågen. På en eller anden måde kan jeg snyde min hjerne så den bliver virkelig søvnig. Når jeg så begynder at lukke øjnene tvinger jeg dem op igen. Til sidst falder jeg i søvn. Ved ikke om det kan virke for dig, eller om det kun er min mærkelige hjerne det fungerer for

Anmeld Citér

13. april 2021

Anonym trådstarter

Jixy skriver:

Det med at fællesområder du gør, er ikke. Igen dårlig ide. 
Jeg kan i den forbindelse anbefale dig, at lytte til din vejrtrækning. Og når tanker om et eller andet kommer til dig, så skal du prøve at “skubbe” tanken væk, også tilbage til vejrtrækningen. Så du på den måde ikke fylder din hjerne med tanker.
Men det er nok noget ser godt kan tage lidt tid at blive godt til, hvor du kan stoppe dine tanker i stedet for at bruge energi på dem når du skal sove 

Ja, jeg må prøve. Tror nemlig tankerne fylder meget og dem har jeg svært ved at pakke væk. Tak for svar

Anmeld Citér

13. april 2021

Anonym trådstarter

McK skriver:

Hvornår står du op om morgenen og sover du i løbet af dagen?

Står op ved 6-tiden, og oftest sover jeg ikke om dagen, da det ellers bliver umuligt at sove om aftenen, men det hænder engang imellem at jeg simpelthen ikke kan holde mig vågen. Dog er det kun 1 gang hver eller hver anden uge. 

Anmeld Citér

13. april 2021

Anonym trådstarter

My1234 skriver:

Jeg sov også rigtig dårligt under min sidste graviditet. Nu er jeg gravid igen, lige nu i uge 11, og det det er allerede begyndt. 
Vores datter er 2 år og har aldrig rigtig sovet igennem, og på en måde vænner mig sig til ikke særlig meget søvn. 
Det der virker for mig ved indsovningen er at jeg gennemgår min dag helt nøgternt. Ingen følelser, men bare, jeg stod op, satte mig i sengen, tog fødderne ned på gulvet osv. Jeg er aldrig nået til eftermiddag. 

Det må jeg prøve. Har aldrig tænkt på det før, men det lyder som en god idé! Tak for svar

Anmeld Citér

13. april 2021

Anonym trådstarter

ønskebørn74 skriver:

Bliv for en sikkerheds skyld tjekket for blærebetændelse. Det er en hyppig årsag til denne trang under graviditeten.

Er tjekket, og der er intet Tror desværre det er ren mentalt og tilvænning 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.