Spilletid og Adhd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Spiller min bonus for meget?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.916 visninger
15 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. april 2021

Anonym trådstarter

Min kæreste og jeg har en diskussion herhjemme omkring spilletid og ADHD. Min kærestes søn går i speciel skole, er 12 år og har ADHD og er velmedicineret. 
Nu til spørgsmålet: hvor længe sidder jeres børn der har ADHD foran skærmen og spiller( pc) ? 
herhjemme når vi har ham så sidder han kun på værelset og spiller. Fra han kommer hjem fra skole kl 14 og til han skal i seng kl 21:30. Kun afbrudt af aftensmad. Og der sidder han og tripper for at komme ind til spillet igen. 
i weekenderne spiller han nogle dage 14 timer om dagen. Kommer stortset aldrig ud af værelset heller der. 
vi er SÅ uenige. Jeg synes jo han spiller for meget og skal ud og være lidt sammen med familien også på en gå tur eller lidt fælles hygge. Min kæreste mener at det er okay og lader ham sidde for sig selv hele tiden og spille. 
hvad tænker i. ? Spiller han for meget? Og hvad med hans ADHD ? Burde han ikke komme ud og få noget motion? 
hans værelse stinker også sf sved og sure tær da der aldrig bliver luftet ud eller gardinet bliver trykket op. 
jeg Synes det er synd hans far ikke er mere sammen med ham. Men jeg kan jo ikke blande mig i det. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2021

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Anonym skriver:

Min kæreste og jeg har en diskussion herhjemme omkring spilletid og ADHD. Min kærestes søn går i speciel skole, er 12 år og har ADHD og er velmedicineret. 
Nu til spørgsmålet: hvor længe sidder jeres børn der har ADHD foran skærmen og spiller( pc) ? 
herhjemme når vi har ham så sidder han kun på værelset og spiller. Fra han kommer hjem fra skole kl 14 og til han skal i seng kl 21:30. Kun afbrudt af aftensmad. Og der sidder han og tripper for at komme ind til spillet igen. 
i weekenderne spiller han nogle dage 14 timer om dagen. Kommer stortset aldrig ud af værelset heller der. 
vi er SÅ uenige. Jeg synes jo han spiller for meget og skal ud og være lidt sammen med familien også på en gå tur eller lidt fælles hygge. Min kæreste mener at det er okay og lader ham sidde for sig selv hele tiden og spille. 
hvad tænker i. ? Spiller han for meget? Og hvad med hans ADHD ? Burde han ikke komme ud og få noget motion? 
hans værelse stinker også sf sved og sure tær da der aldrig bliver luftet ud eller gardinet bliver trykket op. 
jeg Synes det er synd hans far ikke er mere sammen med ham. Men jeg kan jo ikke blande mig i det. 

ADHD eller ej, det jo ekstremt så mange timer hver dag at sidde foran et skærm.  Det er synd at far ikke er mere indover og begrænser drengens skærm tid.

Anmeld Citér

11. april 2021

AnoMor

Enig med Love Angel. ADHD spiller ingen rolle. Ingen børn bør sidde så længe foran en skærm. 

hvor tit har i ham hos jer ? 

Anmeld Citér

11. april 2021

Anonym

Hvis han er velmedicineret er der vel ingen grund til at sidde SÅ meget med næsen i en skærm. det virker voldsomt. 

Jeg har selv set tendensen til at det virker til at blive den nemme løsning for forældrene og en vane. Har en i familien med en 9årig med ADHD og indenfor det sidste år har han isoleret sig fuldstændig. Til familiesammenkomster, små som store, ude eller hjemme. Han har en skærm foran sig HELE tiden. Kun afbrudt af måltider som du siger. 

Der bliver ikke engang krævet at han sidder ved bordet til alle er færdige med at spise. Nej han går prompte ned på værelset igen eller finder en sofa med sin iPad.

Jeg er muligvis uvidende om livet med ADHD da jeg ikke selv har det og ej heller mine børn. Men jeg har aldrig nogensinde oplevet denne dreng opfarende eller meget voldsom eller lign - heller ikke før diagnosen. Jeg mener primært han er udredt pga vanskeligheder i skolen. Jeg kan ikke lade være at undre mig over at han får lov til at leve SÅ isoleret som han gør lige nu. 

Jeg tænker også det er ærgeligt for far/søn relationen i jeres tilfælde.  

Anmeld Citér

11. april 2021

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Enig med Love Angel. ADHD spiller ingen rolle. Ingen børn bør sidde så længe foran en skærm. 

hvor tit har i ham hos jer ? 

Vi kører 7/7. Det er vidst det samme scenarie hos mor 

Anmeld Citér

11. april 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Vi kører 7/7. Det er vidst det samme scenarie hos mor 

Okay. Ja så det jo ikke engang fordi far ikke ser ham så tit der gør at han lader ham spille så meget. 
Det hører man jo ofte at far lader barnet spille meget fordi de ikke vil gøre ham sur ved at nægte når de kun har en weekend sammen. 

hmm. Den er svær når far så ikke er enig. Har desværre ikke nogen gode råd. 

Anmeld Citér

11. april 2021

EKAB

Profilbillede for EKAB

Min søn er 6,5 år og har svær ADHD, og går i specialklasse.
Han er også velmedicineret. 
han spiller ikke pc, og har kun sin ipad til rådighed. 
Han spiller en time om dagen i hverdagen, og max halvanden time i weekenden. 
Det bliver styret med timer på iPad’en. - Så det kan ikke helt sammenlignes med jeres situation.. Men det lyder som om I skal have mere kontrol over situationen, og finde noget som kan sættes i stedet for spillet. 
evt en sport?

Jeg vil anbefale dig at spørge i ADHD gruppen på facebook. Der er det ofte debatteret.

Anmeld Citér

11. april 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

I lighed med de andre i tråden er jeg enig i at et barn, uanset diagnose, ikke kan have noget godt ud af at være parkeret væk fra den “virkelige verden” i flere timer hver dag. Lidt karikeret sagt, synes jeg faktisk at det tangerer til det man kan kalde et moderne omsorgssvigt...

Anmeld Citér

11. april 2021

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

I lighed med de andre i tråden er jeg enig i at et barn, uanset diagnose, ikke kan have noget godt ud af at være parkeret væk fra den “virkelige verden” i flere timer hver dag. Lidt karikeret sagt, synes jeg faktisk at det tangerer til det man kan kalde et moderne omsorgssvigt...

Problemet er at moren står på den anden side og svinger pisken. Får hans søn den mindste modstand ( sat grænser for spil og diverse) så bliver der sladret til mor og så trækker han “ så vil jeg heller være hos mor” kortet. Og min kæreste har levet under det siden de Gik fra hinanden. Så han er bange for at få huk af mor  og blive beskyldt for at være en dårlig far , hvilket hun ikke har været bleg for at fortælle ham gang på gang. 
jeg har forsøgt at hjælpe far , og i dag blev jeg bare rigtig sur og fik vidst sagt noget i stil med “ jamen hvis han bare sidder inde på det værelse alt det tid han er her hvorfor vil du så have ham på samvæ” 

nok dumt sagt men jeg er så frustreret. 

Anmeld Citér

12. april 2021

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4
Anonym skriver:

Hvis han er velmedicineret er der vel ingen grund til at sidde SÅ meget med næsen i en skærm. det virker voldsomt. 

Jeg har selv set tendensen til at det virker til at blive den nemme løsning for forældrene og en vane. Har en i familien med en 9årig med ADHD og indenfor det sidste år har han isoleret sig fuldstændig. Til familiesammenkomster, små som store, ude eller hjemme. Han har en skærm foran sig HELE tiden. Kun afbrudt af måltider som du siger. 

Der bliver ikke engang krævet at han sidder ved bordet til alle er færdige med at spise. Nej han går prompte ned på værelset igen eller finder en sofa med sin iPad.

Jeg er muligvis uvidende om livet med ADHD da jeg ikke selv har det og ej heller mine børn. Men jeg har aldrig nogensinde oplevet denne dreng opfarende eller meget voldsom eller lign - heller ikke før diagnosen. Jeg mener primært han er udredt pga vanskeligheder i skolen. Jeg kan ikke lade være at undre mig over at han får lov til at leve SÅ isoleret som han gør lige nu. 

Jeg tænker også det er ærgeligt for far/søn relationen i jeres tilfælde.  

Jeg er fuldstændig enig med dig. 

Det nemlig rigtigt det kommer til at virke nemmere for forældrene, at lad sit barn side hele dagen lang med skærm. 

Self vil de fleste forældre gør det bedste for sine børn. Men Synes det er uhyggeligt hvor stort et omsorgssvigt forældrene gør overfor deres børn, og de kan ikke selv se hvor galt deres valg er.

kender desværre nogle der har den tankegang. Dog forældre til en dreng som ikke længe siden fået dionosen for særlig sensitiv.  Men jeg oplever det samme når der er sammenkomster som du oplever med den 9 årig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.