Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op..
Jeg er gravid med nummer 2, har en dreng der lige er blevet 5 år.
Ham på 5 tester mig noget så grusomt, og det påvirker mit humør, mit generelle velbefindende og muligvis også mit helbred.
Han ved ikke han skal være storebror endnu, så det kan ikke være derfor, og han er ifølge børnehaven, og os selv slet ikke i mistrivsel.
Vi diskuterer bare hele tiden, om de mindste ting.
Vores morgen idag startede feks med at han begyndte og græde fordi morgenmaden ikke stod foran ham 20 sekunder efter jeg havde sagt jeg ville begynde at ordne det.
Bagefter græder han over at han ikke må få plaster på fingeren, til trods for der ikke er noget at se. Plaster situation har nu stået på i 4 timer! Han græder ikke mere, men hver 10. sekund starter han diskussionen igen, og for 2 minutter siden gik han selv ud og tog plaster på i smug. Jeg bliver fucking sindssyg! Og sur, og vred når han trodser mig på den måde.
(Til information så er plastre noget vi er begyndt at stoppe med at bruge herhjemme medmindre det er højest nødvendigt, da vi ikke kan få dem af ham igen uden 1-2 timers kamp)
Og plaster situationen er bare en af mange, det er en kamp at få tøj på ham hver dag, få ham til at smage på aftensmaden, få ham til at forstå at han i nogle situationer skal have tålmodighed, og få ham til at forstå at han ikke skal afbryde når andre snakker.. han hører faktisk overhovedet ikke efter hvis I spørger mig, og hans ører fejler intet...
Han er ikke udadreagerende, eller hidsig, han er bare utrolig vedholdende i en diskussion, accepterer ikke et nej, og trodser mig når beslutningen er taget. Og jeg har altid været "den strenge forælder" af mig og hans far, så det er ikke fordi jeg er nem at løbe om hjørner med eller få til at give efter.
Det er muligt mine hormoner raser derudaf, og det derfor er værre for mig pt end det ellers ville være. Men jeg er seriøst på randen til at tude hver gang jeg skal diskutere med ham, fordi han ikke forstår at jeg er den voksne og jeg bestemmer.
Jeg tror også det går ud over mit blodtryk, hver gang vi har haft sådan en tur bliver jeg voldsomt forpustet, mit hjerte banker derudaf og jeg får hovedpine. Hver gang jeg har været ved lægen har alt været fint. Jeg føler nærmest jeg er nødt til at låse mig inde et sted når jeg kan mærke det, for drengen stopper jo ikke bare fordi jeg nærmest bliver dårlig af at diskutere med ham, men simpelthen låse mig inde så jeg kan lukke det ude og falde ned igen, velvidende at vi ikke fik diskuteret færdig og han ikke forstår hvorfor jeg ikke vil være sammen med ham lige pludselig. Det hjælper ikke at sende ham på sit værelse og sige jeg lige skal ha lidt ro, han er tilbage 10-20 sekunder efter og starter diskussionen forfra.
Er der nogen der har nogle bud på hvad jeg kan gøre? Eller fortælle mig om det er normalt opførsel af en 5-årig at være så trodsig?