Min søn på (snart) 9 år hader mig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.306 visninger
17 svar
14 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. marts 2021

Anonym trådstarter

Min søn bliver 9 om lidt.

Jeg elsker ham ubeskriveligt højt og jeg fortæller ham det hver dag. Jeg krammer og kysser ham hver dag.

MEN det er så hamrende hårdt at være mor nogle gange.

Min søn fortæller mig dagligt imens at han er sur at han ikke kan lide mig, hader mig, ikke elsker mig, ville ønske han ikke havde mig som mor, at han vil have en anden mor osv osv osv.

Det er så hårdt at høre på. Nogle gange bryder jeg sammen, andre gange bliver jeg kamp vred, hæver stemmen, råber, ikke råber og andre gange som er de fleste siger jeg til ham roligt at jeg er ked af han siger sådan men at han har mig som mor og det kan ikke laves om og at jeg kan lide ham og elsker ham alligevel.

Andre gange har jeg prøvet at sige “skal vi gå i netto og finde en ny mor” for at prøve at vende den i sjov.

Jeg tror virkelig ikke han kan lide mig. Og jeg græder faktisk når jeg skriver dette.

Han bliver sur hver dag. Jeg har erfaret at når han spiller Playstation eller ser/spiller på ipad om morgenen, selvom det er efter han har spist morgen mad, børstet tænder, pakket taske og tøj på, bliver han sur når jeg beder ham slukke fordi vi skal gå. Jeg skal sige det 10-15 gange og til sidst bliver jeg sur, og derfor har jeg sagt at der ikke må spilles/ses ipad eller spille Playstation om morgenen.

Heller ikke Playstation/ipad inden senge tid.

Fordi han ikke vil slukke og bliver sur og mest fordi der plejer vi at læse bog synger og møs kram godnat imens jeg er der til han falder i søvn.

Han snakker utrolig grimt og bliver sur over alting faktisk, hvis det ikke passer ham.

Her er eksembler som gør ham sur:

Han skal i bad

Lave lektier efter skole

Nu er det senge tid

Hvis maden ikke passer ham

Hvis han får et nej

Hvis han ikke får det han vil have

Hvis tøjet driller

Osv.

Når han bliver sur, ender det ud i han taler grimt som beskrevet ovenover med hvor meget han hader mig og grimme ord som: kælling, idiot, dumme mor, lorte mor, grimme mor osv osv osv.

Til sidst bliver jeg hysterisk, ked, vred osv jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe ham.

Som konsekvens har jeg sagt at taler han grimt er der INGEN ipad eller Playstation resten ad dagen. Og sådan siger jeg hver gang. Så kan han finde på at lægge sig på sin seng med krydsede arme resten af dagen i surhed fordi han ikke må spille Playstation eller ipad og som han siger “han har ikke andet at lave”.  

Fx i morges spørger han mig “må jeg godt spille Playstation” jeg siger “nej ikke om morgenen”

Han bliver sur. Og dette surhed varede en time, lige til vi ramte skolen kl.7:55

Det tager hårdt og det ødelægger hele morgenen også for ham, han ender med at græde. Jeg fortæller ham jeg elsker ham og stadig kan li ham selvom dette sker men at jeg bliver gal og sur over dette skal være hver morgen og at jeg ikke orker denne ballade. .

Han kastede også med sit tøj fordi det drillede. Han ville ikke komme og få morgen mad.

Og sådan er det næsten hver morgen.

Hvad skal jeg gøre ? Har brug for noget hjælp og råd til hvad jeg gør forkert og hvad jeg ellers skal gøre ?

Hvilke konsekvenser skal dette have osv.

Jeg begynder at tro han virkelig ikke kan lide mig

Hilsen en ked mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2021

M4U

Anonym skriver:

Jeg elsker ham ubeskriveligt højt og jeg fortæller ham det hver dag. Jeg krammer og kysser ham hver dag.

Min søn fortæller mig dagligt imens at han er sur at han ikke kan lide mig, hader mig, ikke elsker mig, ville ønske han ikke havde mig som mor, at han vil have en anden mor osv osv osv.

Det er så hårdt at høre på. Nogle gange bryder jeg sammen, andre gange bliver jeg kamp vred, hæver stemmen, råber, ikke råber og andre gange som er de fleste siger jeg til ham roligt at jeg er ked af han siger sådan men at han har mig som mor og det kan ikke laves om og at jeg kan lide ham og elsker ham alligevel.

Andre gange har jeg prøvet at sige “skal vi gå i netto og finde en ny mor” for at prøve at vende den i sjov.

Jeg tror virkelig ikke han kan lide mig. Og jeg græder faktisk når jeg skriver dette.

Han bliver sur hver dag. Jeg har erfaret at når han spiller Playstation eller ser/spiller på ipad om morgenen, selvom det er efter han har spist morgen mad, børstet tænder, pakket taske og tøj på, bliver han sur når jeg beder ham slukke fordi vi skal gå. Jeg skal sige det 10-15 gange og til sidst bliver jeg sur, og derfor har jeg sagt at der ikke må spilles/ses ipad eller spille Playstation om morgenen.

Fordi han ikke vil slukke og bliver sur og mest fordi der plejer vi at læse bog synger og møs kram godnat imens jeg er der til han falder i søvn.

Han snakker utrolig grimt og bliver sur over alting faktisk, hvis det ikke passer ham.

Han skal i bad

Lave lektier efter skole

Nu er det senge tid

Hvis han får et nej

Hvis tøjet driller

Osv.

Når han bliver sur, ender det ud i han taler grimt som beskrevet ovenover med hvor meget han hader mig og grimme ord som: kælling, idiot, dumme mor, lorte mor, grimme mor osv osv osv.

Til sidst bliver jeg hysterisk, ked, vred osv jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe ham.

Som konsekvens har jeg sagt at taler han grimt er der INGEN ipad eller Playstation resten ad dagen. Og sådan siger jeg hver gang. Så kan han finde på at lægge sig på sin seng med krydsede arme resten af dagen i surhed fordi han ikke må spille Playstation eller ipad og som han siger “han har ikke andet at lave”.  

Fx i morges spørger han mig “må jeg godt spille Playstation” jeg siger “nej ikke om morgenen”

Han bliver sur. Og dette surhed varede en time, lige til vi ramte skolen kl.7:55

Det tager hårdt og det ødelægger hele morgenen også for ham, han ender med at græde. Jeg fortæller ham jeg elsker ham og stadig kan li ham selvom dette sker men at jeg bliver gal og sur over dette skal være hver morgen og at jeg ikke orker denne ballade. .

Han kastede også med sit tøj fordi det drillede. Han ville ikke komme og få morgen mad.

Hvad skal jeg gøre ? Har brug for noget hjælp og råd til hvad jeg gør forkert og hvad jeg ellers skal gøre ?

Hilsen en ked mor

Kære dig ❤️
han mener det ikke det er jeg sikker på. Jeg har selv en dreng på 10 år han har svært ved ar slippe skærmen. Vi har begrænsning på han bliver også krop umuligt. Han er særligt sensitiv og særligt begavet. Det gør det enormt vigtigt at forberede ham på ting. 
jeg ville også fremoverafskaffe iPad om morgenen eller sætte på så han slet ikke kan logge ind. 
der er flere muligheder.

lav en plan for ham hvor i/du notere ned præcis hvad han skal Lave hver dag. Fortæl ham gerne i god tid dvs timer inden han skal noget hvad der skal ske.

Han skal naturligvis ikke snakke grimt til dig. Så jeg ville klart være konsekvent med det.

Du er velkommen til at skrive til mig ❤️

kh Mig 

Anmeld Citér

8. marts 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Først så undrer jeg mig over jeres natteritual.. Altså det lyder som om, at du putter en 3-4 årige.. Sorry men han er 9 år, og I synger sange, læser bog og så bliver du der, til han sover.. Fair nok at læse en bog, synge en sang eller fortælle en historie, men flere ting? Og så endda blive der til han sover? Her er min tanke, at han måske gerne vil behandles som et stort barn/præteenager.. Ved da at min nevø på 8 også ville blive ret sur, hvis han stadig havde et lillebarns ritual.. 

Derudover så har min søster nu lavet et skema - altså et "ur", hvor hun har inddelt tiden til stå op, skole/SFO, leg derhjemme/hos venner, lektier, mad, iPad/TV, gør klar til seng, gå i seng.. Så kan begge børn forholde sig til, hvornår de må bruge iPad'en, og det har givet dem meget mere ro og harmoni, og den ældste er ikke så vred mere.. 

Tænk sådan her på det: du vil gerne en eller anden ting, som du virkelig elsker.. Men en anden bestemmer, om du nu også må det den og den her dag/det og det her tidspunkt, og du ved aldrig, hvornår du får ja eller nej.. Det giver mega skuffelse hos både børn og voksne.. Voksne kan bare bedre håndtere det, hvor børn bliver meget vrede

Anmeld Citér

8. marts 2021

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Først så undrer jeg mig over jeres natteritual.. Altså det lyder som om, at du putter en 3-4 årige.. Sorry men han er 9 år, og I synger sange, læser bog og så bliver du der, til han sover.. Fair nok at læse en bog, synge en sang eller fortælle en historie, men flere ting? Og så endda blive der til han sover? Her er min tanke, at han måske gerne vil behandles som et stort barn/præteenager.. Ved da at min nevø på 8 også ville blive ret sur, hvis han stadig havde et lillebarns ritual.. 

Derudover så har min søster nu lavet et skema - altså et "ur", hvor hun har inddelt tiden til stå op, skole/SFO, leg derhjemme/hos venner, lektier, mad, iPad/TV, gør klar til seng, gå i seng.. Så kan begge børn forholde sig til, hvornår de må bruge iPad'en, og det har givet dem meget mere ro og harmoni, og den ældste er ikke så vred mere.. 

Tænk sådan her på det: du vil gerne en eller anden ting, som du virkelig elsker.. Men en anden bestemmer, om du nu også må det den og den her dag/det og det her tidspunkt, og du ved aldrig, hvornår du får ja eller nej.. Det giver mega skuffelse hos både børn og voksne.. Voksne kan bare bedre håndtere det, hvor børn bliver meget vrede

Tak for besked

må jeg måske se hendes skema ? Vil prøve at lave et men ved ikke helt hvordan. 

min søn vil rigtig gerne have jeg er derinde til han falder i søvn. Har prøvet at gå ud men han bliver trist og ked. 

Anmeld Citér

8. marts 2021

Anonym trådstarter

M4U skriver:

Kære dig ❤️
han mener det ikke det er jeg sikker på. Jeg har selv en dreng på 10 år han har svært ved ar slippe skærmen. Vi har begrænsning på han bliver også krop umuligt. Han er særligt sensitiv og særligt begavet. Det gør det enormt vigtigt at forberede ham på ting. 
jeg ville også fremoverafskaffe iPad om morgenen eller sætte på så han slet ikke kan logge ind. 
der er flere muligheder.

lav en plan for ham hvor i/du notere ned præcis hvad han skal Lave hver dag. Fortæl ham gerne i god tid dvs timer inden han skal noget hvad der skal ske.

Han skal naturligvis ikke snakke grimt til dig. Så jeg ville klart være konsekvent med det.

Du er velkommen til at skrive til mig ❤️

kh Mig 

Hej tak for besked. 
må jeg se eller høre hvordan jeres begrænsing er og hvordan han ser eller ved det er sådan? 

jeg fortæller ham også i god tid hvornår der er noget men alligevel bliver han sur.. 

tænker at lave et skema som en anden skriver men ved ik helt hvordan. 

Anmeld Citér

8. marts 2021

B&J

Anonym skriver:

Tak for besked

må jeg måske se hendes skema ? Vil prøve at lave et men ved ikke helt hvordan. 

min søn vil rigtig gerne have jeg er derinde til han falder i søvn. Har prøvet at gå ud men han bliver trist og ked. 

Nogle børn har behov for den tryghed når man bare er i rummet og de skal sove
og det er vigtigt vores børn føler sig trygge 

Anmeld Citér

8. marts 2021

UnderCover37

Åh det lyder hårdt, for jer begge to!

Jeg stemmer dog i, at jeg ikke tror han hader dig, men at han har svært ved at håndtere sin vrede.

Er du alene med ham, eller er hans far til at træde til og aflaste?

Jeg synes du skal bede skolen om en samtale om, hvordan han er deroppe og derefter fortælle dem hvordan det er hjemme og bede dem om noget hjælp, evt til hvor du kan henvende dig 

Anmeld Citér

8. marts 2021

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Han skal i bad

Lave lektier efter skole

Nu er det senge tid

Hvis han får et nej

Hvis tøjet driller

Osv.

Hilsen en ked mor

Jeg tænker, din dreng er stor nok til at du snakker med ham om det her. 

Sæt dig med ham i fredstid og sig: Ved du hvad, jeg synes tingene går i hårdknude for os to for tiden. Jeg synes vi rigtig tit bliver uvenner over alle mulige småting, og det gør mig ked af det. Vil du ikke prøve at fortælle, hvordan du oplever det? 

Og så lyt til ham. Jeg synes han lyder top-frustreret, jeg tror han føler, at han aldrig må noget som helst, og at "mor altid bestemmer det hele". Hør på, hvordan tingene ser ud fra hans synspunkt uden at dømme. Fx siger han måske: "Det er fordi jeg synes du altid råber, når jeg skal ud af døren" - så svar: "Og det gør dig ked af det?" Og ikke: "Jamen du kan da nok forstå, at når du nu ikke reagerer, når jeg har sagt det 25 gange, så...."

Måske kan I lave nogle regler i fællesskab om iPad og Playstation og hvad der nu ellers ofte bliver konfliktfyldt. Hvor I begge bliver hørt og I begge går på kompromis. Og blive enige om, hvad konsekvensen kunne være for ikke at følge reglerne.

Jeg tror nemlig, han er frustreret, fordi han ikke føler, han bliver lyttet til og taget alvorligt. Og det er ikke sikkert det er rigtigt, men derfor kan han jo godt føle det.

Når han bliver vred og siger de der grimme ting, så lad det ikke røre dig. Selvfølgelig hader han dig ikke og ønsker sig en ny mor - men han er otte år, og han er vred over, at han ikke får det som han vil have det. Sig til ham: "Jeg kan virkelig godt forstå, du bliver vred, du elsker jo at spille playstation, og så kommer jeg bare og stopper det! Det er træls, når tingene ikke bliver som man gerne vil have det!" 

Det kan godt lyde lidt som om I er kørt fast i en rille i forhold til jeres kommunikation med hinanden, og det tænker jeg, at du, som den voksne, har ansvar for gøre op med, ved at ændre den måde du reagerer på ham på.

Anmeld Citér

8. marts 2021

M4U

Anonym skriver:

Hej tak for besked. 
må jeg se eller høre hvordan jeres begrænsing er og hvordan han ser eller ved det er sådan? 

jeg fortæller ham også i god tid hvornår der er noget men alligevel bliver han sur.. 

tænker at lave et skema som en anden skriver men ved ik helt hvordan. 

Lyder som en god løsning ❤️

Anmeld Citér

8. marts 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Her er min søsters skema

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.