Jeg er enig med dem der skrevet hun reagere på at starte i dagpleje.
Spørger Dp hvad hun tænker i kan gør sammen. (da det at starte forfra for nogle giver større problemer end løsning) hun har oplevet det før og måske har en løsning. Ellers tænker jeg sådan her.
1. Tale positive om Dp med dit barn. (spørger om du kan få et billede af Dp og de andre børn, fællesbillede) som du kan tag frem og snakke om, i jeres hjem. (sådan du viser hende det ikke er 2 forskellige verdener, men en der skal flette sammen.(måske også et billede af Dp hus/lejlighed. Og barnevogn hun sover i og spisebord) så kan du snakke med hende om de hyggelige og sjove ting der sker der over.
2. Havde go tid om morgen. Spørger igen Dp hvornår det er bedst at aflevere. Sådan hun har tid og hele opmærksomhed på jer/hende. Nogle børn kan på ingen måde lide at kom midt i tingene (min erfaring fra vuggestuen)
3.når i henter spørger Dp om i må blev lidt og lege. Sådan hun ikke er ked af det når i går der fra. Så det ikke bliver hendes sidste minde der fra "at være ked af" (vores Dp sprunget altid om jeg vil have en kop kaffe fx)
4. Have tiltror til at det skal nok gå. For vis du er ked af /nervøs afspejler barnet følelsen. Også. Det er svært for mange. Men det hjælper hvis du lærer Dp at kende. Så spørger og snakke med Dp. Så dit barn kan mærke det er en person du har tiltro til at passe dit barn.
Det er svært at skrive de her ting ned. For når jeg har indkøring med børn og forældre fortæller jeg tingene sådan løbende. De ting jeg nævner er få. Håber de hjælper dig måske lidt.
Det vil også være rigtig godt. Hvis i leger legen "botte tit" for i den leg. Lærer dit barn at selv om du forsvinder i noget tid (få sekunder i legen) kommer du igen. Du forsvinder ikke fra verden. Især den verden hun er i. Du kan starte med dine hænder, hvor du gemmer dig bage dem og kommer frem. Derefter kan det være en pude eller ud og ind i stuen. Ovs.
også efter noget tid (kan være 1 dag til 4uger)at hun overfør. Det til at forstå selvom du tager af sted kommer du igen. Lisom i legen
Anmeld
Citér