Jeg tænker også, hun lyder som en 13-årig.
Jeg vil foreslå, at du tager en god snak med hende - og forbered hende på det, så hun ikke føler, hun bliver afbrudt i noget sjovt, fordi du gerne vil snakke. Fx: I eftermiddag vil jeg gerne gå en tur sammen med dig. Og så sørg for, at det bliver en samtale, og ikke opdragelse.
Fx: Start med at fortælle, at du er ked af, at I ikke kommer så godt ud af det med hinanden. Hold dig på egen banehalvdel. Start sætningerne med "jeg" og ikke "du".
Spørg hende - åbent og ærligt - om hvad hun tænker om jeres relation, og hvorfor hun tror, I så tit tørner sammen. Og lyt til hendes svar.
Spørg hende, hvad hun synes, du kan gøre anderledes, for at I ikke skal blive uvenner. Og lyt til det hun siger.
Lad være med at bebrejde hende hendes opførsel. Det er bedre at sige: "Jeg kan også nogle gange blive så hidsig, at jeg helt glemmer at høre, hvad det er du siger til mig!" End "Jeg bliver rasende, når du taler til mig i det der forfærdelige tonefald" - det er ikke bebrejdelse hun har brug for, men anerkendelse.
Prøv at lave nogle aftaler ud fra hendes forslag. Aftaler, som er rimelige for begge parter, og hvor begges behov bliver taget alvorligt.
Jeg har nogen erfaring med teenagere, og mange af dem kan ofte nemt føle sig misforståede og ikke lyttet til - selv om vi gør vores bedste. Jeg synes, det hjælper, når man viser dem helt klart og tydeligt, at man gerne vil høre dem og anerkende deres syn på tingene. Når man er 13 år er man lige i en alder, hvor man begynder at synes, at man også har noget at skulle have sagt - og stadig i en alder, hvor man slet ikke er klar til at stå med ansvaret for at "bestemme".
Måske siger hun: "Det er så pisseuretfærdigt, at du altid skal være efter mig med min telefon!"
Så kan du sige: "Ok. Jeg kan godt forstå, det er vigtigt for dig, at være på telefonen sammen med dine venner. Det er vigtigt for mig, at vi også nogle gange er sammen her i familien, uden at blive forstyrret af skærmen, hvornår synes du, det er rimeligt, at du skal lægge din telefon væk?"
Jeg aner ikke, om telefonen er kilde til konflikt - det er bare et eksempel. Og i sidste ende er det selvfølgelig os voksne, der skal tage ansvaret og sætte grænserne. Men når man er 13 år har man et sindssygt behov for at blive taget alvorligt og lyttet til, fordi man pludselig begynder at have en masse selvstændige meninger, tanker og følelser, som er nye for en selv, og som fortjener at blive taget alvorligt.
Jeg håber, du kan bruge svaret til noget. Teenagere er ofte et stormfuldt bekendtskab
Og sikke en lang smøre, jeg har skrevet her.