Pligter hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Tænker ikke det er for tidligt. Jeg har 2 børn. Hos begge er reglen at man rydder legetøj op når man har brugt det og alt ryddes op hver aften inden sengetid. 

Min store er lige blevet 5 og han skal: 

- sige tak for mad og tage sin tallerken/kop/skål hen- til alle måltider. 
- tage sine madkasser op af hans taske hver dag og sætte dem i køkkenet. 
- sætte eget overtøj på plads når vi kommer hjem. 
- selv tage tøj/nattøj på og ligge beskidt tøj i vasketøjskurven. 

Det er vidst det faste, så er der det løse som fx at hjælpe med at lægge tøj sammen/ hjælpe når varer skal tinges ind fra bilen etc - de løbende gøremål man hjælper hinanden med. Tømme opvaskemaskine er han også ofte med til, hvor han så sætter børnetingene på plads. 

Lillebror er næsten 2 og han skal sige tak for mad, bære sin tallerken væk. Selv tage tøj og overtøj af ( med hjælp) og selv sætte på plads i enteeen. Derudover putte brugt tøj til vask. Og selvfølglig hjælpe med oprydning af legetøj. 

Det er bare om at komme igang tidligt så det bliver en vane og en naturlighed. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2021

Birthdaybaby

Jeg synes “pligter” lyder surt. Men her i huset siger man tak for mad (og holder bordskik) uanset hvilken alder man har. Og selvfølgelig er det ungernes ansvar (4 og knap 2,5) at legetøjet ryddes væk, det er jo ikke mig eller min mand der bruger det. 
Det er klart at vi voksne alligevel rydder en del op, men de ved godt at vi hjælper dem.

Hverken de eller jeg ser det som pligter eller opgaver, men de får lov at være med til alt muligt. Den store kan sagtens tømme opvaskeren selv, og de hjælper gerne med madlavning og havearbejde fx. 

Anmeld Citér

27. januar 2021

Strain

Jeg har 3 dredge, på 7 år, 6 år og knapt 4 år (fylder om 4 uger).

De skal sidde ved bordet til alle børn har spist, de skal alle tage deres egen tallerken/ bestik / glas med over til vasken efter mad. De skal rydde op i fælles rum når de er færdige med en leg - legetøj på værelset er lidt forskelligt, da de bygger mange lego byer som ikke lige sådan er til at rydde op.

De lægger deres beskidte tøj til vask, og de hjælper med at vaske tøj / lægge tøj sammen og på plads. De hjælper til med at lave mad, med at sætte varer på plads når de kommer. Det er ikke pligter som sådan, men vi hjælper hinanden. Alle sammen. Også den mindste.

Ellers står jeg en dag med 3 store drenge som intet kan selv, og det er bare en naturlig del af livet at man hjælpes ad i familien. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.