Pligter hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.365 visninger
12 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. januar 2021

Anonym trådstarter

Hejsa.

Jeg har en dreng på snart 4 år. Jeg er begyndt at bede ham om, at han siger tak for mad og selv sætter sin tallerken over til opvaskeren, inden han går fra bordet.

Jeg vil også have, at han rydder op fra sin leg, inden han starter en ny (og jeg hjælper ham altid, da han har svært ved det alene).

Min kæreste synes, jeg kræver for meget. Det synes jeg ikke. Jeg synes, det er på tide, han får "bidraget" lidt. Åh, jeg lyder streng og det virker måske lidt forkert, men altså jeg kræver jo ikke alt muligt umuligt af ham og jeg hjælper ham altid i en god stemning...

Jeg vil gerne starte lidt gode vaner allerede nu, men er det for tidligt?

Min kæreste er vokset op i et hjem, hvor ALT blev gjort for ham. Jeg vil gerne have et hjem, hvor vi alle hjælpes ad og hvor børnene ikke bare skal serviceres. Altså, vi blev da også tvunget til at tørre af efter opvasken, inden vi kunne lege. Det var da godt!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hejsa.

Jeg har en dreng på snart 4 år. Jeg er begyndt at bede ham om, at han siger tak for mad og selv sætter sin tallerken over til opvaskeren, inden han går fra bordet.

Jeg vil også have, at han rydder op fra sin leg, inden han starter en ny (og jeg hjælper ham altid, da han har svært ved det alene).

Min kæreste synes, jeg kræver for meget. Det synes jeg ikke. Jeg synes, det er på tide, han får "bidraget" lidt. Åh, jeg lyder streng og det virker måske lidt forkert, men altså jeg kræver jo ikke alt muligt umuligt af ham og jeg hjælper ham altid i en god stemning...

Min kæreste er vokset op i et hjem, hvor ALT blev gjort for ham. Jeg vil gerne have et hjem, hvor vi alle hjælpes ad og hvor børnene ikke bare skal serviceres. Altså, vi blev da også tvunget til at tørre af efter opvasken, inden vi kunne lege. Det var da godt!

Min nevø er 3, han dækker bord, rydder op efter leg, før han starter på ny. Han kan også tage ud af bordet. Hjælper med andre ting. Det har han gjort længe.

Men det er svært når ens partner er vant til noget helt andet, for vil han jo klart synes at det er for meget.

Så nej det er ikke meget, eller for krævende. 

Anmeld Citér

26. januar 2021

Anonym trådstarter

Jeg synes også, det giver mening!

Da han var lille og jeg var på forlænget barsel med ham hjalp han mig jo også dagen lang, ligesom hans lillebror på 2 år gør. Lillebror tømmer opvasker, lægger vasketøj "på plads", hjælper sin bror med at rydde op (han er endnu mere effektiv!) og tager også sin tallerken fra bordet.
De har jo fra små et eller andet behov for at gøre det samme som de voksne og min tanke er, at det må få ham til at føle sig mere som en del af familien, når han også er med til det hele (på hans egne præmisser). Han skal vide, at han er vigtig og værdifuld - og det tror jeg, at han får at føle, når han også kan bidrage. Men måske lægger jeg for meget i det.

Anmeld Citér

26. januar 2021

Kir

Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt. Jeg tror det er vigtigt at de bliver præsenteret for "pligter" tidligt og på en positiv og hyggelig måde - og det lyder det til du gør. Bare tænk om 10 år hvis han har været vant til ikke at gøre noget som helst, så bliver det svært at lære ham. Og når han på et tidspunkt flytter hjemmefra er det jo også vigtigt han har nogle gode vaner ift oprydning og tøjvask   synes bestemt ikke du lyder streng, synes det er helt som det skal være 

Anmeld Citér

26. januar 2021

Emiliaa92

Jeg synes det er en god idé! Har også en datter på 4, og i den alder forstår de det jo godt og kan også selv.

I børnehaven skal man også rydde op efter sig selv, både efter mad og også leg, så hvorfor ikke inddrage det der hjemme? 

Vores datter, har taget sin tallerken efter mad længe efterhånden og hun rydder selv op på hele sit værelse. Selvom at vi gerne vil hjælpe hende, så vil hun selv, fordi hun bliver så stolt bag efter.

Anmeld Citér

26. januar 2021

Kir

Og så er det da også vigtigt at lære at man allesammen hjælper til, plus det gør hverdagen en del nemmere for forældrene 

Anmeld Citér

26. januar 2021

asphodel

Du er overhovedet ikke streng og det er slet ikke for tidligt. Min datter på 4 reder selv sin seng hver morgen, og lige så længe jeg kan huske har hun selv båret sin tallerken ud i køkkenet efter spisning. Hun dækker bord og giver kattene mad og hjælper til med at rydde op. Hun har også tidligere hjulpet med at vaske køkkengulvet - det syntes hun var fantastisk (og så slap jeg for at gøre det).  Hun er efterhånden også så stor, at hun til dels godt kan styre støvsugeren, så det får hun også lov til nogle gange.

Du skal da bare sætte barnet i gang, og hvis det viser sig at være for svært, så hjælper du til i starten.

Men jeg vil gerne medgive at hvis den anden forælder er modstander af at gøre børnene selvkørende, så er det ikke nemt. Jeg måtte da også opdrage lidt på min mand, da vi flyttede sammen. Han ville gerne hjælpe og jeg skulle bare "sige til", hvor jeg pointerede at han selv måtte tage et kig omkring og se hvad der skulle gøres og tage ansvar, og det kunne han godt forstå. Hvis han var en eller anden doven rad, som forventede at jeg opvartede ham dagen lang, så havde vores forhold ikke holdt særlig længe, så når du giver dine børn "pligter", så er det jo for at sikre at de er attraktive på datingmarkedet senere hen. 

Anmeld Citér

26. januar 2021

AnoMor

Anonym skriver:

Hejsa.

Synes bestemt ikke det er for sent. Min søn har lært at sige tak for mad siden han kunne tale, har hjulpet med borddækning og aftagning af bordet siden han var 3 år og rydder op på sit værelse. Dog med min hjælp da han ellers bliver distraheret i nye lege, smider selv sin natteble i skraldespanden om morgenen og sit tøj i vaskekurven.

Anmeld Citér

26. januar 2021

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa.

Da min søn var 4, tømte han opvasker med søskende, dækkede bord og tog ud fra bordet, samlede vasketøj sammen og ryddede op efter leg. Nu er han 5 og gør det hele selv, og han er ved at lære at støvsuge på sit eget værelse.

Optrap du bare pligter, det tager han ikke skade af.

Anmeld Citér

26. januar 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Kræver for meget?

Mine bliver nærmest fra før de kan gå, bedt om at rydde legetøj op efter sig (reglen herhjemme er, når man forlader et rum, rydder man op).

Når de kan gå, og omkring 1,5 år, siger man tak for mad og går ud med dit tallerken.

Jeg tænker det er ved at være tid til at de (store) på 3 år og 4 år selv skal sætte i vaskemaskinen (problemet ved det er at de kan ikke på vasken til at skylle af)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.