Åbning af fysisk børnetøjs butik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak 

hvorfor har jeg valgt snævert sortiment? Børnetøj, legetøj og sager?

Jeg er langt fra ekspert indenfor området. Men jeg bor selv i en by med godt 6500 indbyggere, og det er efterhånden mange år siden, den seneste, der forsøgte sig med salg af børnetøj m.m., måtte dreje nøglen om. Det samme gjaldt vores helt fantastiske, velassorterede boghandler - slagteren - kiosken - osv. Det skyldes bl.a., at et af de lokale supermarkeder - en stor Kvickly - sælger tilsvarende produkter, ofte billigere.
Ydermere arbejder de fleste indbyggere i større byer i omegnen, og trods goodwill og udtrykte ønsker om at støtte det lokale forretningsliv, så foretrækker de fleste i praksis at samle deres indkøb og fx shoppe tøj etc. i byer med et større udvalg. Altså - enten skal indkøb gå hurtigt og være “under samme tag”, eller også prioriterer man en decideret shoppetur op og ned ad gågaden, besøger flere børnetøjsbutikker - fx. 

I de to nærmeste, større byer lukker specialforretninger nu også på stribe. De kan ikke konkurrere med webshops - vel at mærke de store webshops, som har kapacitet til at lave kanontilbud på mærkevarer. 

De tilsyneladende “sikreste” butikker at åbne i en mindre by som min er blomsterforretninger og bagere. Dem har vi flere af. 

Jeg er bestemt ikke begejstret for udviklingen, men har svært ved at se for mig, at en butik med børnetøj og legetøj i så lille en by vil have de store overlevelsesevner. Og ærligt - da jeg selv havde mindre børn, som var “kræsne” med, hvad der var rart at gå i, som var tyndere/mere kortbenede/whatever end “standarden”, foretrak jeg også muligheden for at besøge flere butikker, når der akut skulle købes nye bukser til en af ungerne. 

Foretager man ikke en analyse af kundegrundlaget, før man åbner en butik? Får professionelle til at vurdere det, evt.? Det er så trist, når en drøm ender med at koste både søvnløse nætter og et økonomisk tab. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2021

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg er nok ikke i din målgruppe, for jeg ville aldrig starte en bil for at komme til en tøjbutik eller tage offentlig transport. Kunne jeg ikke gå eller cykle, ville jeg handle på nettet, især børnetøj som er så “nemt” at få alle vegne, inklusiv genbrug. I en mindre by jeg ville ikke turde satse på en beliggenhed udenfor folks “rute”, det er mere end almindeligt vanskeligt at få den slags småbutikker til at være rentable i forvejen, er jeg bange for 

Du ville ikke gå 1 km i din lille by, hvis der var gode tilbud og fokus på kunden?  Altså god lokal kunde service og du havde 30 min til 1 time til nærmeste alternativ 

spørg kun for at blive klogere 

Anmeld Citér

15. januar 2021

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Du ville ikke gå 1 km i din lille by, hvis der var gode tilbud og fokus på kunden?  Altså god lokal kunde service og du havde 30 min til 1 time til nærmeste alternativ 

Hmm, altså hvis der var tale om et eller andet helt unikt, jeg på ingen måder kunne få andetsteds, så ville jeg selvfølgelig nok bevæge 1 km fra hoveddøren ... men jeg er sjældent nødt til det og aldrig med børnetøj, som er så nemt at handle online/brugt eller i en butik “på vejen” til hvor jeg ellers skal hen ...

Anmeld Citér

15. januar 2021

lineog4

Jeg tænker børnetøj og legetøj er en usikker branche endda uafhængigt af, hvor din butik er placeret.

Udviklingen går ikke den gode vej for små butikker og slet ikke med børnetøj. Som en anden skriver virker det som om specielle bagere, og delikatesse plus blomster synes være at være det store hit. 

Da jeg fik min datter for snart 18 år siden var der i Roskilde centrum 2 butikker med børnetøj til de helt små en name it og HM. Og så var den en baby Sam og ønskebørn uden for centrum. I hendes børneår startede den ene børnebutik efter den anden, der blev virkelig købt børnetøj i fysiske butikker og så gik det ned af bakke. Der er nu i centrum kun HM. Babysam er væk, og et center har name it. Der er et par butikker med tøj til teenagere som synes at være et lidt større marked ør fysiske butikker, fordi det er rart at prøve tøjet på en langbenet 12 årig.

Jeg tror virkelig du skal overveje og spørge ind rundt omkring  er der salg i børnetøj i fysiske butikker, og hvis der er hvad er det så for noget tøj. 

Jeg kan fortælle om en småfolk der er lukket, en butik med den lækreste tøj a la Nørgaard, der har været en Arghh pokkers hedder den wheat, en med hjemmelavet i kombination med dyre mærker, en med de forholdsvis billige mærker og mange flere som har måtte dreje nøglen rundt i Roskilde. Og det er ikke fordi vi tager til København, men fordi man kan købe det langt billigere på nettet. 

Men på den anden side, man skal også en gang imellem tage en chance. Mit råd er bare undersøg, undersøg, undersøg før du smider dine penge i projektet, hvem ved måske er det tween tøj du burde slå dig på eller børnebøger eller....  

Anmeld Citér

15. januar 2021

Baby17

Anonym skriver:

Men selvom alle husstande i din lille by var villige til at handle hos dig, tvivler jeg altså på at deres forbrug ville kunne holde din butik kørende særlig længe. 

Du kan jo ikke regne med at bare fordi man gerne vil støtte lokalt eller handle i lige din butik, at man gør det flere gange om måneden eller bare flere gange om året. 

Personligt ville jeg nok aldrig handle hos dig. Børnetøj foretrækker jeg at klikke hjem fra sofaen i ro og mag. Hvis jeg går efter noget bestemt og skal i en butik vil jeg vælge en af de større kæder, simpelthen fordi jeg føler mig mere sikker på at finde hvad jeg leder efter  

Anmeld Citér

15. januar 2021

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg ville bruge din butik hvis du fik lagt rigtig godt fra land med masser af fokus på jeres lokale Facebook fx. Men gode åbnings tilbud osv osv. Når først man har været der og har fået en god oplevelse. Så kommer man igen. Eller jeg gør.  

Men jeg kan være nervøs for om 2500 mennesker har børn nok i den rigtige aldersgruppe, til at kunne drive din forretning rundt? Med tanke på at man aldrig kan satse på at 100% af mulige kunder, vil vælge dig. 

Anmeld Citér

15. januar 2021

Pb18

Jeg må melde mig i koret af dem, der nok ikke ville handle i din butik. Som børnefamilie er tiden bare presset og jeg har selv måtte droppe min ideologiske drøm om kun at handle i fysiske butikker fremfor på nettet (og det er ikke kun pga corona), så hvis jeg skulle gøre noget aktivt for at komme videre til dig, ja så ville jeg finde det på nettet i stedet. Børnetøj er altid på tilbud, jeg køber primært brugt, men når jeg endelig køber det fra nyt, så betaler jeg ikke fuld pris (kun for sko, hvor jeg ikke altid lige kan planlægge at finde et tilbud). Og dem køber jeg i en fysisk skoforretning (har et naivt håb om at de ved hvad de snakker om i de butikker), hvor de kan prøves.

Så hvis jeg var dig, ville jeg slå koldt vand i blodet og vente til der kommer et ledigt lokale i centrum 

Anmeld Citér

15. januar 2021

KmLarsen1

Profilbillede for KmLarsen1

Du kunne overveje om du skulle have en sektion med brugt tøj, som folk kunne sælge og du kunne få kommission. Altså at folk lejer en stand hos dig og du står for salg. Det ville i hvert fald øge gennemstrømningen i butikken og der ville være flere forskellige varer (både nyt og brugt)

Anmeld Citér

15. januar 2021

serinasmor

Hov ...

Jeg kan se, at jeg slet ikke fik nævnt tendenserne ...

Jeg er (fordi jeg er selvstændig indenfor markedsføring og grafik) medlem af flere iværksættergrupper på facebook.

Her er tendensen ret klar...

Dem der har en fysisk butik med tøj eller ting (og KUN en fysisk butik) klynker for tiden.

Det gør de ikke kun pga nedlukninger under Corona. De gør det også fordi de både konkurrerer med kæder OG onlinesalg.

Der findes masser af små butikker som klarer sig super godt.

Fælles for dem er typisk at de er gode til online markedsføring OG de har en webshop eller anden mulighed for onlinesalg.

Det er det de lever af og overlever på. Det at de OGSÅ har en fysisk butik er bare en bonus som gør at de der har brug for at mærke varen i hånden kommer forbi og gør det. Det fungerer lidt som en ekstra tryghed for kunden, fordi der mere tydeligt er en person i den anden ende.

Jeg vil ikke råde dig til at åbne en fysisk butik som KUN er en fysisk butik ... næsten uanset hvor den ligger henne i landet.

Anmeld Citér

15. januar 2021

Janey

Profilbillede for Janey
lineog4 skriver:

Jeg tænker børnetøj og legetøj er en usikker branche endda uafhængigt af, hvor din butik er placeret.

Udviklingen går ikke den gode vej for små butikker og slet ikke med børnetøj. Som en anden skriver virker det som om specielle bagere, og delikatesse plus blomster synes være at være det store hit. 

Da jeg fik min datter for snart 18 år siden var der i Roskilde centrum 2 butikker med børnetøj til de helt små en name it og HM. Og så var den en baby Sam og ønskebørn uden for centrum. I hendes børneår startede den ene børnebutik efter den anden, der blev virkelig købt børnetøj i fysiske butikker og så gik det ned af bakke. Der er nu i centrum kun HM. Babysam er væk, og et center har name it. Der er et par butikker med tøj til teenagere som synes at være et lidt større marked ør fysiske butikker, fordi det er rart at prøve tøjet på en langbenet 12 årig.

Jeg tror virkelig du skal overveje og spørge ind rundt omkring  er der salg i børnetøj i fysiske butikker, og hvis der er hvad er det så for noget tøj. 

Jeg kan fortælle om en småfolk der er lukket, en butik med den lækreste tøj a la Nørgaard, der har været en Arghh pokkers hedder den wheat, en med hjemmelavet i kombination med dyre mærker, en med de forholdsvis billige mærker og mange flere som har måtte dreje nøglen rundt i Roskilde. Og det er ikke fordi vi tager til København, men fordi man kan købe det langt billigere på nettet. 

Men på den anden side, man skal også en gang imellem tage en chance. Mit råd er bare undersøg, undersøg, undersøg før du smider dine penge i projektet, hvem ved måske er det tween tøj du burde slå dig på eller børnebøger eller....  

Jeg er helt enig i din beskrivelse af udviklingen. 

Jeg ved godt, at man ikke kan sammenligne forskellige lande og byer, men nu rejser jeg meget til New York. Bare på Manhattan bor der mange millioner mennesker og mange børn, og der kommer millioner af turister med børn, så man skulle, at der ville være mange butikker med børnetøj og legetøj, men realiteterne er, at det er der ikke, og det vil jeg tro skyldes onlinehandel, da der ikke er mangel på folk, der har brug for børnetøj.

De lokale på tripadvisor kunne hjælpe mig med navne på 5 legetøjsbutikker på hele Manhattan, og det er altså ikke meget i forhold til, at der bor lige så mange folk som i hele Danmark. Selv super stormagasinet Macys i 8 etager forhandler nærmest intet legetøj og deres afdeling med børnetøj og sko er på størrelse med hele deres afdeling bare for undertøj til kvinder, så det virker som om at trenden er, at børnetøj sælges online. 

Jeg tror så generelt, at de også er meget til onlinehandel derovre, da der er utallige af mine faste steder, der er lukket gennem årene og flere af dem var meget store butikker. Coronaen har for kort tid siden taget en mere af mine favoritter derovre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.