kamikaze skriver:
Jeg spørger til om nogen ved hvorfor vi slet ikke vil få vaccinen tilbudt på eget ansvar -- findes der evidens for at vacciner -- generelt -- til mor giver skader hos ammende børn?
Jeg fik en vaccine et par timer efter fødsel pga at jordemoderen prikkede hul på sin handske, så vacciner til ammende lader ikke til at være helt forbudt.
Jeg synes det er meget relevant hvorvidt jeg er "safe" ved at tage 4 dages ammepause.
Dem, der rammer ved siden af, kommenterer på mit barns behov for at ammes i den alder det har, eller henviser til frygt for alvorlige bivirkninger ved vacciner generelt. Det er ikke relevant for spørgsmålet.
Der er ikke teoretisk grundlag for at den type vaccine, Pfizer og Moderna-vaccinen er, skulle være skadeligt for mor og ammende barn. Det er alene ud fra et forsigtighedsprincip at Sundhedsstyrelsen ikke tilbyder den til befolkningsgrupper, der ikke er indgået i de kliniske forsøg. Om den direkte forbydes for gravide/ammende/børn ved jeg ikke. En 4-dages pause vil teoretisk have en meget lille forebyggende effekt for evt. bivirkninger for barn, men det ville i højere grad være for at berolige morens sind (idet der er meget lille risiko for at vaccinen vil nå modermælken, og hvis dette skete ville den alligevel blive foreøjet af barnet). Personligt vil jeg prøve at få vaccinen, i samråd med egen læge, og ikke holde pause (dette vil jo potentielt være stressende for amningen og mor/barn-relationen).
Anmeld
Citér