Coronavaccine og amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. december 2020

kamikaze

Fortvivlet skriver:

Medmindre du er i risiko for komplikationer hvis du skulle få Corona hvorfor så overhovedet overveje at få vaccinen og endnu mere hvis du ammer ? - Det er en meget større risiko, ingen aner langtidsvirkningen ved vaccinen og den er naturligvis ikke prøvet på børn, gravide og ammende, såh hvis jeg var dig ville jeg ikke tage den og hvis jeg ville have den ville jeg stoppe med at amme helt (især når dit barn er så stort, barnet er højst sensynligt tæt på 2 år før du får den tilbudt)

Hvis du kigger på tallene for langtidsvirkninger af Covid-19 og sammenligner med de tal for bivirkninger der umiddelbart er kommet fra vaccine-studiene, sang de tal der er for langtidsvirkninger af andre vacciner, er det formentlig mere risikabelt at ikke blive vaccineret.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2020

Chihiroo

kamikaze skriver:

Jeg spørger til om nogen ved hvorfor vi slet ikke vil få vaccinen tilbudt på eget ansvar -- findes der evidens for at vacciner -- generelt -- til mor giver skader hos ammende børn?

Jeg fik en vaccine et par timer efter fødsel pga at jordemoderen prikkede hul på sin handske, så vacciner til ammende lader ikke til at være helt forbudt.

Jeg synes det er meget relevant hvorvidt jeg er "safe" ved at tage 4 dages ammepause.

Dem, der rammer ved siden af, kommenterer på mit barns behov for at ammes i den alder det har, eller henviser til frygt for alvorlige bivirkninger ved vacciner generelt. Det er ikke relevant for spørgsmålet.

Der er ikke teoretisk grundlag for at den type vaccine, Pfizer og Moderna-vaccinen er, skulle være skadeligt for mor og ammende barn. Det er alene ud fra et forsigtighedsprincip at Sundhedsstyrelsen ikke tilbyder den til befolkningsgrupper, der ikke er indgået i de kliniske forsøg. Om den direkte forbydes for gravide/ammende/børn ved jeg ikke. En 4-dages pause vil teoretisk have en meget lille forebyggende effekt for evt. bivirkninger for barn, men det ville i højere grad være for at berolige morens sind (idet der er meget lille risiko for at vaccinen vil nå modermælken, og hvis dette skete ville den alligevel blive foreøjet af barnet). Personligt vil jeg prøve at få vaccinen, i samråd med egen læge, og ikke holde pause (dette vil jo potentielt være stressende for amningen og mor/barn-relationen).

Anmeld Citér

26. december 2020

Babilooo

kamikaze skriver:

Jeg er 100% uinteresseret i dit syn på min amning.

Det var da en meget irritabel tone. Hvorfor skulle jeg have et syn på din amning..?

Selvfølgelig er det da op til dig om du vil amme - og jeg kunne da som sådan ikke være mere ligeglad. Jeg er da også ligeglad med om du får en vaccine.

Men der er da ikke noget forkert i at pointere følgende: det du skal overveje er jo om du vil stoppe med amning eller ej - eftersom du allerede har vurderet at du gerne vil have vaccinen. Ergo er det din vurderede risiko for barnet ved amningen kontra at stoppe med amningen på et større barn du skal vurdere. Det er jo ikke om du skal have vaccinen eller ej (den beslutning er jo truffet). Og der er ikke nogen som på nuværende tidspunkt kan fortælle sig om konsekvenserne - der ikke er foretaget forsøg endnu.

Anmeld Citér

26. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
kamikaze skriver:

Hvis du kigger på tallene for langtidsvirkninger af Covid-19 og sammenligner med de tal for bivirkninger der umiddelbart er kommet fra vaccine-studiene, sang de tal der er for langtidsvirkninger af andre vacciner, er det formentlig mere risikabelt at ikke blive vaccineret.

Men langtidsvirkninger er mange gange år efter, det er der ingen der ved noget om , hvad hvis den gør folk sterile, giver følgesygdomme, det er der ingen der ved noget som helst om endnu, vi skal huske på at det aldrig er sket at man har lavet en vaccine så hurtigt 

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Tjullehej skriver:

Det var da en meget irritabel tone. Hvorfor skulle jeg have et syn på din amning..?

Selvfølgelig er det da op til dig om du vil amme - og jeg kunne da som sådan ikke være mere ligeglad. Jeg er da også ligeglad med om du får en vaccine.

Men der er da ikke noget forkert i at pointere følgende: det du skal overveje er jo om du vil stoppe med amning eller ej - eftersom du allerede har vurderet at du gerne vil have vaccinen. Ergo er det din vurderede risiko for barnet ved amningen kontra at stoppe med amningen på et større barn du skal vurdere. Det er jo ikke om du skal have vaccinen eller ej (den beslutning er jo truffet). Og der er ikke nogen som på nuværende tidspunkt kan fortælle sig om konsekvenserne - der ikke er foretaget forsøg endnu.

Ja, det er en irritabel tone. Jeg har stillet et spørsmål om det faglige belæg for en anbefaling fra SST og du kommer med betragtninger om hvorvidt mit barn i sin alder har brug for at blive ammet. Du skal være meget velkommen til at have dine betragtninger, men jeg ønsker ikke at afspore tråden i retning af hvad man måtte mene om langtidsamning.

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Fortvivlet skriver:

Men langtidsvirkninger er mange gange år efter, det er der ingen der ved noget om , hvad hvis den gør folk sterile, giver følgesygdomme, det er der ingen der ved noget som helst om endnu, vi skal huske på at det aldrig er sket at man har lavet en vaccine så hurtigt 

De virkninger man nu allerede har set af Covid-19 gør at jeg gerne vil have en vaccine.

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Chihiroo skriver:

Der er ikke teoretisk grundlag for at den type vaccine, Pfizer og Moderna-vaccinen er, skulle være skadeligt for mor og ammende barn. Det er alene ud fra et forsigtighedsprincip at Sundhedsstyrelsen ikke tilbyder den til befolkningsgrupper, der ikke er indgået i de kliniske forsøg. Om den direkte forbydes for gravide/ammende/børn ved jeg ikke. En 4-dages pause vil teoretisk have en meget lille forebyggende effekt for evt. bivirkninger for barn, men det ville i højere grad være for at berolige morens sind (idet der er meget lille risiko for at vaccinen vil nå modermælken, og hvis dette skete ville den alligevel blive foreøjet af barnet). Personligt vil jeg prøve at få vaccinen, i samråd med egen læge, og ikke holde pause (dette vil jo potentielt være stressende for amningen og mor/barn-relationen).

Tak for dit svar! Jeg tolker det du skriver som at der ikke er teoretisk grundlag for at noget af det, der indgår i vaccinen, kan skade barnet i de mængder der bliver overført ved modermælk. Er det en korrekt fortolkning?

Anmeld Citér

26. december 2020

Chihiroo

kamikaze skriver:

Tak for dit svar! Jeg tolker det du skriver som at der ikke er teoretisk grundlag for at noget af det, der indgår i vaccinen, kan skade barnet i de mængder der bliver overført ved modermælk. Er det en korrekt fortolkning?

Præcis!

Anmeld Citér

26. december 2020

Babilooo

kamikaze skriver:

Ja, det er en irritabel tone. Jeg har stillet et spørsmål om det faglige belæg for en anbefaling fra SST og du kommer med betragtninger om hvorvidt mit barn i sin alder har brug for at blive ammet. Du skal være meget velkommen til at have dine betragtninger, men jeg ønsker ikke at afspore tråden i retning af hvad man måtte mene om langtidsamning.

Jeg har det fint med langtidsamning.. tror du læser alle mine besked med skepsis og misforstår. Ammestop var det jeg selv ville overveje for at undgå den risiko der er. Men jeg tror nu ikke risikoen er specielt stor ved at fortsætte amningen og få vaccinen. Dog er den selvklart større end hvis du stopper amningen. Det siger sig selv.

Og igen - der er ikke nogen, der nu kan give dig svaret omkring risikoen. 

God aften og læs venligst denne besked i den rette og ikke negative stemning.

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Tjullehej skriver:

Jeg har det fint med langtidsamning.. tror du læser alle mine besked med skepsis og misforstår. Ammestop var det jeg selv ville overveje for at undgå den risiko der er. Men jeg tror nu ikke risikoen er specielt stor ved at fortsætte amningen og få vaccinen. Dog er den selvklart større end hvis du stopper amningen. Det siger sig selv.

Og igen - der er ikke nogen, der nu kan give dig svaret omkring risikoen. 

God aften og læs venligst denne besked i den rette og ikke negative stemning.

Også god aften til dig. Det er nu ikke fordi jeg tager din besked så ille op, men jeg har lige set en lignende debat køre fuldstændig af sporet og blive lukket på ammenet inden nogen nåede at svare på spørgsmålet, så jeg har været rimelig aggressiv, og det gik ud over dig. Men jeg har fået nogle gode svar på mit spørgsmål her, så tråden må egentlig godt leve sit eget liv herfra. Undskyld den sure stemning, og glædelig jul!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.