Coronavaccine og amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.214 visninger
34 svar
26 synes godt om
26. december 2020

kamikaze

Coronavaccinerne er ikke godkendt for gravide og ammende pga at de ikke er testede på gravide og ammende. Det ligner at man i Danmark derfor slet ikke vil tilbyde vaccinen til denne gruppe.

I USA vurderer man at risikoen ved Corona opvejer risikoen ved vaccine, og man må godt blive vaccineret som gravid eller ammende.

Er der nogen her inde, der ved noget om hvad, man egentlig frygter, måske især i forhold til amning, som vi jo i princippet kunne stoppe med eller tage en pause fra?

Er det ren jura -- pga mangel på data vil man ikke tage ansvar for eventuelle konsekvenser? Er man bekymret for bivirkninger hos mor pga ændret hormonbalance? Eller er man bekymret for børnene?

Hvis man ammer, hvor lang pause skulle man evt tage før man trygt kan amme igen?

Jeg vil meget gerne have vaccinen, og ammer en tumling på halvandet, så det er realistisk nok at stoppe for nogle dage. Også permanent, hvis det nu var nødvendigt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2020

Babilooo

Tror ikke du skal tænke over det med minde du er frontpersonale eller meget sårbar eller 80+. 
Vi andre kommer først til at få vaccinen hen imod efteråret vil jeg tro og så kan du lægge 6 måneder mere til 1 1/2 år. Jeg ville stoppe. Når tiden nærmede sig.

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Tror ikke du skal tænke over det med minde du er frontpersonale eller meget sårbar eller 80+. 
Vi andre kommer først til at få vaccinen hen imod efteråret vil jeg tro og så kan du lægge 6 måneder mere til 1 1/2 år. Jeg ville stoppe. Når tiden nærmede sig.

Tja, nu spørger jeg jo ikke til hvorvidt i synes jeg skal stoppe med at amme. Jeg vil gerne have noget viden til selv at træffe beslutningen på. Og af diverse årsager kan det godt tænkes at jeg får den tilbudt tidligere.

Anmeld Citér

26. december 2020

Babilooo

Tja, nu spørger jeg jo ikke til hvorvidt i synes jeg skal stoppe med at amme. Jeg vil gerne have noget viden til selv at træffe beslutningen på. Og af diverse årsager kan det godt tænkes at jeg får den tilbudt tidligere.

Jeg ved ikke hvad man specielt frygter. Men det er vel netop derfor man skal være forsigtig.
Der er ingen der ved hvad det betyder for et forster eller et mindre barn gennem amning... autisme, ADHD, astma.....?  Det er jo en ny vaccine. Jeg vil selv tage den men jeg ville selv stoppe med at amme i din situation, med et barn der er 1 1/2 år + når du får vaccinen. 

Jeg tror ikke du finder et sted, hvor du kan se hvad der evt kan ske. For det er der ikke nogen der ved. 

Anmeld Citér

26. december 2020

MVFL

Profilbillede for MVFL

Jeg tror det er ud fra et forsigtighedsprincip fordi man ikke har data mere end det er en konkret mistanke om bivirkninger. Men hvis de vaccinerer gravide/ ammende  andre steder i verden så er der måske data der underbygger det er ok for den gruppe når vaccinen bliver tilbudt unge raske i Danmark�� Jeg ammer selv et helt lille barn nu, og jeg ønsker ikke at stoppe med det før tid. Så jeg håber på at der bliver samlet data sammen i udlandet, så jeg trygt kan blive vaccineret. 

Anmeld Citér

26. december 2020

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
kamikaze skriver:

Coronavaccinerne er ikke godkendt for gravide og ammende pga at de ikke er testede på gravide og ammende. Det ligner at man i Danmark derfor slet ikke vil tilbyde vaccinen til denne gruppe.

I USA vurderer man at risikoen ved Corona opvejer risikoen ved vaccine, og man må godt blive vaccineret som gravid eller ammende.

Er der nogen her inde, der ved noget om hvad, man egentlig frygter, måske især i forhold til amning, som vi jo i princippet kunne stoppe med eller tage en pause fra?

Er det ren jura -- pga mangel på data vil man ikke tage ansvar for eventuelle konsekvenser? Er man bekymret for bivirkninger hos mor pga ændret hormonbalance? Eller er man bekymret for børnene?

Hvis man ammer, hvor lang pause skulle man evt tage før man trygt kan amme igen?

Jeg vil meget gerne have vaccinen, og ammer en tumling på halvandet, så det er realistisk nok at stoppe for nogle dage. Også permanent, hvis det nu var nødvendigt.

Jeg ammer min yngste der lige nu er knap 1 år. Jeg vil hellere undvære vaccinen end at stoppe med at amme når det bliver min tur. Hun får adgang til mit immunforsvar gennem amning, og den beskyttelse vil jeg ikke tage fra hende midt under en pandemi. Jeg synes der er for mange fordele ved amning til at stoppe pga en vaccine selvom barnet er 1-2 år. 

Anmeld Citér

26. december 2020

Pb18

Vaccinen er jo udviklet enormt hurtigt i forhold til standarden og man har derfor ingen data at vurdere fra. Man laver ikke studier på gravide og ammende, derfor har man nok kun data fra dyreforsøg om hvorvidt der bliver udskilt noget i mælken. Over de næste par år, får man forhåbentlig flere data, da den vil blive givet til nogle der ammer og er gravide (fx folk der ikke ved de er gravide når de får den) og så forsøger man at indsamle de data og ud fra det vurdere sikkerheden. 

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Jeg er udemærket klar over hvad mangel på data indebærer. At autisme skulle have noget med vacciner at gøre er en fuldstændig modbevist myte som skyldes 20 år gammel forskningssnyd. Og i dette tilfælde beskytter vaccinen mod en alvorlig sygdom med kendte, alvorlige langtidsskader.

Selv om coronavaccinen er ny, er den underliggende teknologi ikke lige ny. Med dette opslag søger jeg viden, meget gerne med faglige referencer, om hvad man egentlig forventer.

Anmeld Citér

26. december 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Spørgsmålet er meget relevant. Er det ikke TV2 der har kørt spørgerunde vedrørende corona? Måske du kan skrive derind. Jeg tænker at der skal en lidt klogere person som fx en virolog eller lignende til at kunne svare mere neuanceret og korrekt end vi kan. 

Anmeld Citér

26. december 2020

Babilooo

kamikaze skriver:

Jeg er udemærket klar over hvad mangel på data indebærer. At autisme skulle have noget med vacciner at gøre er en fuldstændig modbevist myte som skyldes 20 år gammel forskningssnyd. Og i dette tilfælde beskytter vaccinen mod en alvorlig sygdom med kendte, alvorlige langtidsskader.

Selv om coronavaccinen er ny, er den underliggende teknologi ikke lige ny. Med dette opslag søger jeg viden, meget gerne med faglige referencer, om hvad man egentlig forventer.

Men pointen er at du vil løbe en risiko, netop fordi man ved det ikke endnu. Og ja ifht autisme er der ingen beviselig sammenhæng med HPV. Men det var bare et eksempel på hvad der kan være at langsigtede virkninger. Kræft...? Hvem ved - ingen.

God dag - og god amning

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.