Coronavaccine og amning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. december 2020

kamikaze

Tjullehej skriver:

Men pointen er at du vil løbe en risiko, netop fordi man ved det ikke endnu. Og ja ifht autisme er der ingen beviselig sammenhæng med HPV. Men det var bare et eksempel på hvad der kan være at langsigtede virkninger. Kræft...? Hvem ved - ingen.

God dag - og god amning

Lige præcis med HPV er kræft en langtidsvirkning af  ikke at tage vaccinen. Det er en vaccine mod kræft...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2020

kamikaze

Tjullehej skriver:

Men pointen er at du vil løbe en risiko, netop fordi man ved det ikke endnu. Og ja ifht autisme er der ingen beviselig sammenhæng med HPV. Men det var bare et eksempel på hvad der kan være at langsigtede virkninger. Kræft...? Hvem ved - ingen.

God dag - og god amning

Selvfølgelig vil jeg løbe en risiko. Jeg søger relevant erfaring til at vurdere risikoen.

Det er også en risiko forbundet med ikke at tage vaccinen, og med den viden jeg har pt vurderer jeg at den risiko er værre.

Anmeld Citér

26. december 2020

Babilooo

kamikaze skriver:

Selvfølgelig vil jeg løbe en risiko. Jeg søger relevant erfaring til at vurdere risikoen.

Det er også en risiko forbundet med ikke at tage vaccinen, og med den viden jeg har pt vurderer jeg at den risiko er værre.

Men det er vel ikke et spm for og imod at blive vaccineret.. det er vel et spm om du vil fortsætte med at amme mens du får den - et barn der ud over amning spiser normal mad. Der er jo ikke nogen risiko ved at skære amning ned fra lidt til nul.

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Tjullehej skriver:

Men det er vel ikke et spm for og imod at blive vaccineret.. det er vel et spm om du vil fortsætte med at amme mens du får den - et barn der ud over amning spiser normal mad. Der er jo ikke nogen risiko ved at skære amning ned fra lidt til nul.

Jeg er 100% uinteresseret i dit syn på min amning.

Anmeld Citér

26. december 2020

Boyz2

Profilbillede for Boyz2

Jeg tror, det bliver svært at finde information vedrørende Covid-19 vaccinen og amning, da vaccinen jo ikke er testet på kvinder, der ammer.

Har du forsøgt at søge på engelsk?

Anmeld Citér

26. december 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
kamikaze skriver:

Jeg forstår nok ikke dit spørgsmål, og det gælder formentlig også de andre, der tydeligvis rammer ved siden af, når de prøver at svare. 
Du søger, så vidt jeg kan forstå, relevant erfaring inden for noget, der endnu ikke er tilstrækkelig relevant erfaring om. Og så ønsker du at vide, om det skyldes jura, frygt for mødrene eller for børnene - men der må svaret vel være alle tre. Juraen kommer jo ind i billedet, fordi der er en uvished om eventuelle skadevirkninger/bivirkninger for mor og/eller foster/barn. 
Jeg er stødt på medicin, som flere år efter lanceringen fortsat frarådes gravide og ammende, fordi man endnu ikke har tilstrækkeligt grundlag for at vurdere eventuelle skadevirkninger. Så længe, det frarådes, kommer grundlaget for den vurdering jo ikke. Og da der også kan være tale om skadelige bivirkninger, som først viser sig efter flere år, måske blot for fem eller ti procents vedkommende, kan du heller ikke foreløbig skele til fx USA. Det kræver jo et kolossalt opfølgende arbejde at kortlægge. 

Jeg ved ikke, hvilke af disse fakta, du er bekendt med i forvejen, og som du dermed vil opfatte som irrelevante at oplyse dig, men det korte svar må være, at du spørger til evidens, som endnu ikke foreligger. 

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Mor og meget mere skriver:

Jeg forstår nok ikke dit spørgsmål, og det gælder formentlig også de andre, der tydeligvis rammer ved siden af, når de prøver at svare. 
Du søger, så vidt jeg kan forstå, relevant erfaring inden for noget, der endnu ikke er tilstrækkelig relevant erfaring om. Og så ønsker du at vide, om det skyldes jura, frygt for mødrene eller for børnene - men der må svaret vel være alle tre. Juraen kommer jo ind i billedet, fordi der er en uvished om eventuelle skadevirkninger/bivirkninger for mor og/eller foster/barn. 
Jeg er stødt på medicin, som flere år efter lanceringen fortsat frarådes gravide og ammende, fordi man endnu ikke har tilstrækkeligt grundlag for at vurdere eventuelle skadevirkninger. Så længe, det frarådes, kommer grundlaget for den vurdering jo ikke. Og da der også kan være tale om skadelige bivirkninger, som først viser sig efter flere år, måske blot for fem eller ti procents vedkommende, kan du heller ikke foreløbig skele til fx USA. Det kræver jo et kolossalt opfølgende arbejde at kortlægge. 

Jeg ved ikke, hvilke af disse fakta, du er bekendt med i forvejen, og som du dermed vil opfatte som irrelevante at oplyse dig, men det korte svar må være, at du spørger til evidens, som endnu ikke foreligger. 

Jeg spørger til om nogen ved hvorfor vi slet ikke vil få vaccinen tilbudt på eget ansvar -- findes der evidens for at vacciner -- generelt -- til mor giver skader hos ammende børn?

Jeg fik en vaccine et par timer efter fødsel pga at jordemoderen prikkede hul på sin handske, så vacciner til ammende lader ikke til at være helt forbudt.

Jeg synes det er meget relevant hvorvidt jeg er "safe" ved at tage 4 dages ammepause.

Dem, der rammer ved siden af, kommenterer på mit barns behov for at ammes i den alder det har, eller henviser til frygt for alvorlige bivirkninger ved vacciner generelt. Det er ikke relevant for spørgsmålet.

Anmeld Citér

26. december 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Medmindre du er i risiko for komplikationer hvis du skulle få Corona hvorfor så overhovedet overveje at få vaccinen og endnu mere hvis du ammer ? - Det er en meget større risiko, ingen aner langtidsvirkningen ved vaccinen og den er naturligvis ikke prøvet på børn, gravide og ammende, såh hvis jeg var dig ville jeg ikke tage den og hvis jeg ville have den ville jeg stoppe med at amme helt (især når dit barn er så stort, barnet er højst sensynligt tæt på 2 år før du får den tilbudt)

Anmeld Citér

26. december 2020

Maricella

Profilbillede for Maricella

Jeg læste et indlæg af en ibclc ammevejleder du kan se det her  https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=806946670168747&id=281208986075854

Det synes jeg var ret godt, ved ikke om det er sådan noget du søger?

Bliver den seriøst slet ikke tilbudt til ammende? Eller lå man have lov selv at bestemme? (Jeg tænker det kunne være relevant for mig som arbejder på sygehus, selvom jeg ammer. Jeg har heller ikke tænkt mig at stoppe amningen pga vaccine)

Anmeld Citér

26. december 2020

kamikaze

Maricella skriver:

Jeg læste et indlæg af en ibclc ammevejleder du kan se det her  https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=806946670168747&id=281208986075854

Det synes jeg var ret godt, ved ikke om det er sådan noget du søger?

Bliver den seriøst slet ikke tilbudt til ammende? Eller lå man have lov selv at bestemme? (Jeg tænker det kunne være relevant for mig som arbejder på sygehus, selvom jeg ammer. Jeg har heller ikke tænkt mig at stoppe amningen pga vaccine)

Ja! Tusind tak! 

Om den overhovedet bliver tilbudt -- jeg tolker de formuleringer der kommer fra SST ("bliver ikke tilbudt") som at det bliver den ikke. Man kan jo altid bare lade være med at fortælle at man ammer. Men det synes jeg som udgangspunkt ikke lyder som en specielt god ide.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.