Men det er ikke noget med hensyn.
Coronalinien siger det kun er nærkontakt og ikke nærkontakt til en nærkontakt, så det er jo "reglerne"
Og ja muligt at forældrene kan arbejde hjemmefra, men nu var mit ene barn fx hjemsendt som nærkontakt i sidste uge, børnehuset lukkede helt ned dvs hans søskende var også hjemme, så min mand skulle "arbejde hjemme" med en på 1, en på 3 og en på 4 år. - behøver vi spørge om han fik lavet noget ?
Meget muligt at man "bare" kan arbejde hjemme, men det er altså ikke sikkert det er noget man "bare" kan, så vil jeg klart sige at arbejde kommer før jul i vores priotering.
Så hvis vi ikke er nærkontakt (men har været sammen med en nærkontakt til en anden med Corona) så tager vi på arbejde for det skal man rent faktisk og ungerne er i institution, det er altså ikke alle mennesker der bare lige kan holde fri og "arbejde hjemmefra"
Det er jo netop et hensyn man kan vælge at tage, når det ikke er en regl om, at man skal.
Det kan godt være, at din mand ikke kan arbejde hjemme, når børnene er hjemme, men det kan vi i min familie, og det kan den pågældene familie også. Jeg har kendt moderen i mere end 20 år, så jeg kender dem ret godt også på det her område, og ja jeg har da også sagt min mening om det her til hende. Samvittigheden har det bestemt ikke godt hos hende, så jeg har intet behov for at dunke hende i hovedet med det. Den eneste grund til at jeg nævnte det herinde var for at give en update.
Jeg ville også tage på arbejde, hvis min nærkontakt til en nærkontakt ikke var en fra husstanden, men når det er en fra egen husstand er risikoen for, at smitten er givet videre for stor til, at jeg ville risikere det. Jeg ville så også blive sparket ud af matriklen, hvis jeg forsøgte at møde op i morgen. Cheferne (og kollegaerne) på mit arbejde ville blive pænt rasende, hvis jeg bringer corona ind i virksomheden, fordi reglerne siger, at jeg ikke skal blive hjemme.
Der er jo også en grund til, at der er vedtaget en lov om, at forældre kan blive hjemme og passe deres børn på barselsdagpenge, når de er hjemsendt som nær kontakt, så længe børnene er under 13 år.