corona på skolen - holde børn hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. december 2020

lineog4

Girafmor skriver:

Ja, det er korrekt at det kun er den nære kontakt der skal testes - men de skal så også i isolation - det gælder jo også at de skal isoleres fra deres egen familie...

At man så ikke kan isolere et barn i 3 klasse uden sine forældre, betyder jo at forældrene skal blive hjemme med barnet.

Hvis man er nær kontakt skal man jo i isolation. Det har familien brudt ved at være sammen med ham og så gå i børnehave.

Pissetarveligt lige inden jul.

Tror reglerne bliver læst meget forskelligt.

Min søn blev hjemsendt onsdag pga symptomer, og ja så kan han isoleres og blev det også dvs. Han var ikke ude og spille andre end os. Men selvom han kravler ind i sengen til os, får et kram osv, så skal jeg  måde på arbejde. Vi havde to dage før juleferien, min mand kunne få fri den ene dag, jeg kunne tage barn syg den anden - alle var heldige  for han var negativ men vi fulgte reglerne og havde vi ikke stod vi foran misligeholdese af vores arbejde. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2020

Ellie79

Girafmor skriver:

Ja, det er korrekt at det kun er den nære kontakt der skal testes - men de skal så også i isolation - det gælder jo også at de skal isoleres fra deres egen familie...

At man så ikke kan isolere et barn i 3 klasse uden sine forældre, betyder jo at forældrene skal blive hjemme med barnet.

Hvis man er nær kontakt skal man jo i isolation. Det har familien brudt ved at være sammen med ham og så gå i børnehave.

Pissetarveligt lige inden jul.

Jeg arbejder i en daginstitution og selvom min 5 årige er hjemsendt fordi et barn i hans daginstitution er smittet skal jeg stadig møde op på mit arbejde indtil mit barn er testet positiv. Jeg kan, hvis jeg er heldig tage en barns sygedag, men tit er vores unger ikke syge så den står på afspaserring. Det kan da godt være du synes det er tarveligt men det er altså ikke mig der laver reglerne. Jeg tænker da tit - hold nu op smittekæden vokser når jeg møder op mit arbejde eller min kollega for den sags skyld. Men igen det er ikke min skyld hvis der kommer et smitte udbrud, jeg følger arbejdsgivers regler. 

Anmeld Citér

21. december 2020

kamikaze

Janey skriver:

Jeg er godt klar over, at de ikke skal, men de er alligevel hjemme med den, så det burde ikke være et problem også at holde den lille hjemme. Nu er de potentielt skyld i, at flere familier skal i karantæne hen over julen. Begge forældre har jobs, hvor de kan arbejde hjemmefra.

Jeg tager da heller ikke på kontoret i næste uge men arbejder hjemme og sender heller lillebror i børnehave, selv om det egentlig kun er vores datter, der skal i karantæne. Det er da et simpelt hensyn at tage især her op til jul, hvor mange familiers planer bliver ødelagt af en besked om, at man har været nær kontakt. Helt ærligt kan jeg også frygte, at nogen ikke vil gå isolation her i julen, fordi de ikke synes, at de har haft ret meget kontakt med en smittet.

Selv om man arbejder hjemmefra kan det jo være man forventes at lave noget. Det er godt nok en mærkelig holdning det der med at folk, der må arbejde hjemme, forventes at tage hemmelige fridage. Hvis den store er hjemme kan jeg få en halv arbejdsdag ind, hvis det er den lille får jeg nada. Det er godt nok en mærkelig holdning det der med at folk, der må arbejde hjemme, forventes at tage hemmelige fridage i tide og utide.

Selvfølgelig holder jeg dem hjemme når jeg skal, og vi har lav terskel for at holde hjemme ved symptomer, men hvis de ikke har symptomer og reglerne siger at de godt må komme afsted, så kommer de afsted.

Anmeld Citér

21. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey
kamikaze skriver:

Selv om man arbejder hjemmefra kan det jo være man forventes at lave noget. Det er godt nok en mærkelig holdning det der med at folk, der må arbejde hjemme, forventes at tage hemmelige fridage. Hvis den store er hjemme kan jeg få en halv arbejdsdag ind, hvis det er den lille får jeg nada. Det er godt nok en mærkelig holdning det der med at folk, der må arbejde hjemme, forventes at tage hemmelige fridage i tide og utide.

Selvfølgelig holder jeg dem hjemme når jeg skal, og vi har lav terskel for at holde hjemme ved symptomer, men hvis de ikke har symptomer og reglerne siger at de godt må komme afsted, så kommer de afsted.

Hvis du forbinder at arbejde hjemme med at holde hemmelige fridage, så kan jeg da godt forstå, at mange arbejdsgivere er imod hjemmearbejde. Jeg forbinder bestemt ikke arbejde hjemme med hemmeligt at holde fri. Jeg arbejder rent faktisk, når jeg arbejder hjemme. 

Jeg kender familien ret godt, så jeg ved, at den pågældende familie fint kan få det til at fungere at arbejde hjemme, selv om de har børn hjemme, da begge drenge er forholdvis rolige og gode til at lege selv. Jeg er godt klar over, at ikke alle kan arbejde hjemme, men vi er faktisk mange, der godt kan arbejde hjemme med børn. Jeg er alene hjemme med 2 børn lige nu og har fint fået arbejdet indtil nu. Lige nu holder jeg min frokostpause og så arbejder jeg videre, selv om min datter sidder ved siden af og tegner og kværner løs. Jeg stopper nok lidt tidligere, men så bliver det en time eller to i aften.

Jeg kan godt se, at der er flere der skriver, at de bare vil sende afsted. Jeg kan da også sende lillebror afsted i morgen for at få mere ro, men det synes jeg er egoistisk lige nu uanset, hvordan reglerne er. Hvis hans test er positiv, så er der lige 30 familier, hvis jul foregår i isolation, fordi jeg gerne ville have arbejdsro. Jeg må også gerne sende datteren ud, hvis hendes første test er positiv, da der så ikke længere er krav om isolation, men hvis hendes 2 test er positiv, så skal alle hun ville møde i morgen tilbringe julen i isolation.

Anmeld Citér

21. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Men det er ikke noget med hensyn.

Coronalinien siger det kun er nærkontakt og ikke nærkontakt til en nærkontakt, så det er jo "reglerne"

Og ja muligt at forældrene kan arbejde hjemmefra, men nu var mit ene barn fx hjemsendt som nærkontakt i sidste uge, børnehuset lukkede helt ned dvs hans søskende var også hjemme, så min mand skulle "arbejde hjemme" med en på 1, en på 3 og en på 4 år. - behøver vi spørge om han fik lavet noget ?

Meget muligt at man "bare" kan arbejde hjemme, men det er altså ikke sikkert det er noget man "bare" kan, så vil jeg klart sige at arbejde kommer før jul i vores priotering.

Så hvis vi ikke er nærkontakt (men har været sammen med en nærkontakt til en anden med Corona) så tager vi på arbejde for det skal man rent faktisk og ungerne er i institution, det er altså ikke alle mennesker der bare lige kan holde fri og "arbejde hjemmefra"

Det er jo netop et hensyn man kan vælge at tage, når det ikke er en regl om, at man skal.

Det kan godt være, at din mand ikke kan arbejde hjemme, når børnene er hjemme, men det kan vi i min familie, og det kan den pågældene familie også. Jeg har kendt moderen i mere end 20 år, så jeg kender dem ret godt også på det her område, og ja jeg har da også sagt min mening om det her til hende. Samvittigheden har det bestemt ikke godt hos hende, så jeg har intet behov for at dunke hende i hovedet med det. Den eneste grund til at jeg nævnte det herinde var for at give en update.

Jeg ville også tage på arbejde, hvis min nærkontakt til en nærkontakt ikke var en fra husstanden, men når det er en fra egen husstand er risikoen for, at smitten er givet videre for stor til, at jeg ville risikere det. Jeg ville så også blive sparket ud af matriklen, hvis jeg forsøgte at møde op i morgen. Cheferne (og kollegaerne) på mit arbejde ville blive pænt rasende, hvis jeg bringer corona ind i virksomheden, fordi reglerne siger, at jeg ikke skal blive hjemme. 

Der er jo også en grund til, at der er vedtaget en lov om, at forældre kan blive hjemme og passe deres børn på barselsdagpenge, når de er hjemsendt som nær kontakt, så længe børnene er under 13 år. 

Anmeld Citér

21. december 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Ellie79 skriver:

Jeg arbejder i en daginstitution og selvom min 5 årige er hjemsendt fordi et barn i hans daginstitution er smittet skal jeg stadig møde op på mit arbejde indtil mit barn er testet positiv. Jeg kan, hvis jeg er heldig tage en barns sygedag, men tit er vores unger ikke syge så den står på afspaserring. Det kan da godt være du synes det er tarveligt men det er altså ikke mig der laver reglerne. Jeg tænker da tit - hold nu op smittekæden vokser når jeg møder op mit arbejde eller min kollega for den sags skyld. Men igen det er ikke min skyld hvis der kommer et smitte udbrud, jeg følger arbejdsgivers regler. 

Der er jo også forskel på, om man har et job, hvor man kan arbejde hjemme og så om man har et job som dit, hvor man naturligvis ikke kan tage arbejdet med hjem. 

Men når dem, der kan arbejde hjemme eller tage andre hensyn for at minimere en reel risiko, vælger ikke at tage det hensyn, så kan jeg da godt forstå, at BUPL skriger på at få lukket daginstitutionerne, fordi mange er lagt ned af smitte. Vi får aldrig stoppet smittekæderne, hvis folk der kan tage hensyn vælger ikke at gøre det.

Så kan vi pege nok så mange fingre af de unge, der fester, pege på dem, der er 12 til jul, dem der kører over grænsen og handler, men man skulle nok også kigge på sig selv, HVIS man har mulighed for at tage hensyn i en situation, hvor der er en REEL smitterisiko og vælger ikke at tage det hensyn. Man skal selvfølgelig ikke gå i karantæne, fordi en anden nyser 20 m længere henne, eller fordi Ole i 6. klasse har corona, når ens eget barn ikke har været i nærheden af ham, men har man f.eks. et barn, man ikke kan isolere fra resten af familien og resten af familien så alligevel vælger at være sammen med andre, hvis de kunne undgå det, så er man med til at sprede smitten.

Anmeld Citér

21. december 2020

kamikaze

Janey skriver:

Hvis du forbinder at arbejde hjemme med at holde hemmelige fridage, så kan jeg da godt forstå, at mange arbejdsgivere er imod hjemmearbejde. Jeg forbinder bestemt ikke arbejde hjemme med hemmeligt at holde fri. Jeg arbejder rent faktisk, når jeg arbejder hjemme. 

Jeg kender familien ret godt, så jeg ved, at den pågældende familie fint kan få det til at fungere at arbejde hjemme, selv om de har børn hjemme, da begge drenge er forholdvis rolige og gode til at lege selv. Jeg er godt klar over, at ikke alle kan arbejde hjemme, men vi er faktisk mange, der godt kan arbejde hjemme med børn. Jeg er alene hjemme med 2 børn lige nu og har fint fået arbejdet indtil nu. Lige nu holder jeg min frokostpause og så arbejder jeg videre, selv om min datter sidder ved siden af og tegner og kværner løs. Jeg stopper nok lidt tidligere, men så bliver det en time eller to i aften.

Jeg kan godt se, at der er flere der skriver, at de bare vil sende afsted. Jeg kan da også sende lillebror afsted i morgen for at få mere ro, men det synes jeg er egoistisk lige nu uanset, hvordan reglerne er. Hvis hans test er positiv, så er der lige 30 familier, hvis jul foregår i isolation, fordi jeg gerne ville have arbejdsro. Jeg må også gerne sende datteren ud, hvis hendes første test er positiv, da der så ikke længere er krav om isolation, men hvis hendes 2 test er positiv, så skal alle hun ville møde i morgen tilbringe julen i isolation.

Jeg arbeider også når jeg arbejder hjemme. Med mindre den lille på 1.5 er hjemme sammen med mig. Så arbejder jeg ikke. Det er netop pointen -- også i foråret blev der forventet at vi, som kan arbejde hjemme, kunne holde ungerne hjemme fra institution samtidig. Men jeg kan ikke undervise 100 studerende med en tumling på armen. Jeg kan heller ikke organisere konferencer eller holde foredrag med den lille på armen. Derfor tolker jeg forventningen som at jeg forventes at holde hemmelig fri -- for hvad søren skal jeg ellers gøre?

Anmeld Citér

21. december 2020

lineog4

Janey skriver:

Der er jo også forskel på, om man har et job, hvor man kan arbejde hjemme og så om man har et job som dit, hvor man naturligvis ikke kan tage arbejdet med hjem. 

Men når dem, der kan arbejde hjemme eller tage andre hensyn for at minimere en reel risiko, vælger ikke at tage det hensyn, så kan jeg da godt forstå, at BUPL skriger på at få lukket daginstitutionerne, fordi mange er lagt ned af smitte. Vi får aldrig stoppet smittekæderne, hvis folk der kan tage hensyn vælger ikke at gøre det.

Så kan vi pege nok så mange fingre af de unge, der fester, pege på dem, der er 12 til jul, dem der kører over grænsen og handler, men man skulle nok også kigge på sig selv, HVIS man har mulighed for at tage hensyn i en situation, hvor der er en REEL smitterisiko og vælger ikke at tage det hensyn. Man skal selvfølgelig ikke gå i karantæne, fordi en anden nyser 20 m længere henne, eller fordi Ole i 6. klasse har corona, når ens eget barn ikke har været i nærheden af ham, men har man f.eks. et barn, man ikke kan isolere fra resten af familien og resten af familien så alligevel vælger at være sammen med andre, hvis de kunne undgå det, så er man med til at sprede smitten.

Jeg er helt enig i din logik, og synes selv det er ulogisk set intet smitteperspektiv, at fx jeg som lærer skal møde ind til for børn hjemme med symptomer eller som vitterlig har været i nærkontakt.

Men set i et samfundsøkonomisk perspektiv, så forstår jeg logikken. Blev alle lærerhjemme hver gang, så kunne der ikke bedrives skole, det samme med pædagoger, sygeplejersker, SOSU assistenter osv. 

Møg surt når det rammer julen eller noget andet man har glædet sig til - jeg er selv så taknemmelig for 1. At min søn var negativ og 2. At ingen i de klasser jeg har undervist har været smittet her op til jul. 

Vi havde allerede lagt planer for, hvordan og hvorledes, for risikoen var jo forholdsvis stor når man er i nærkontakt med godt og vel 40 elever hver dag. Så dybt taknemmelig, og håber I går ramt forbi og kan holde jul som I ønsker.

Anmeld Citér

21. december 2020

Girafmor

Ellie79 skriver:

Hold da helt fest. Og med det mener jeg din arbejdsgiver, absolut ikke dig.

Ja, vi kæmper alle sammen med fortolkningen af de her regler, og det lyder simpelthen som om din arbejdsgiver er ... skal vi sige ude på overdrevet pt.

Vi har lige været hjemme med Corona, så vi har snakket med smitteopsporingen en del

Pr. hvad jeg fik besked på, så skal nære kontakter isoleres. Det kan man jo ikke med et mindre barn, så må den ene forælder isoleres og kan ikke arbejde.

Til gengæld får alle arbejdsgivere refusion fra 1. dag lige nu, hvis en medarbejder skal isoleres og testes - eller hvis et barn er hjemsendt til isolering og test.(Det ved jeg fordi jeg er sidder og laver refusion på mit arbejde for alle de medarbejdere der har været hjemme i perioden pga. det her).

Men jeg er ked af at det blev læst sådan - det kan jo aldrig være jeres skyld at jeres arbejdsgivere ikke er forsigtige nok..

Anmeld Citér

21. december 2020

lineog4

Girafmor skriver:

Hold da helt fest. Og med det mener jeg din arbejdsgiver, absolut ikke dig.

Ja, vi kæmper alle sammen med fortolkningen af de her regler, og det lyder simpelthen som om din arbejdsgiver er ... skal vi sige ude på overdrevet pt.

Vi har lige været hjemme med Corona, så vi har snakket med smitteopsporingen en del

Pr. hvad jeg fik besked på, så skal nære kontakter isoleres. Det kan man jo ikke med et mindre barn, så må den ene forælder isoleres og kan ikke arbejde.

Til gengæld får alle arbejdsgivere refusion fra 1. dag lige nu, hvis en medarbejder skal isoleres og testes - eller hvis et barn er hjemsendt til isolering og test.(Det ved jeg fordi jeg er sidder og laver refusion på mit arbejde for alle de medarbejdere der har været hjemme i perioden pga. det her).

Men jeg er ked af at det blev læst sådan - det kan jo aldrig være jeres skyld at jeres arbejdsgivere ikke er forsigtige nok..

Det er nu en meget normal tolkning, hvad jeg hører rundt omkring. Hverken skoler eller daginstitutioner, plejehjem eller sygehusene ville kunne drifte,  hvis forældrene skulle blive hjemme hver gang et barn havde været nærkontakt eller havde få symptomer.

Selvsagt kan vores børn ikke være alene hjemme, men vi har stadig kun en barns sygedag og hvis et passer ind også nummer 2, skal vi bruge mere, må vi bruge ferie.

Jeg har også været på arbejde af flere omgange, når et af vores børn har enten haft symptomer eller været nær kontakt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.