AnoMor skriver:
Det var bestemt ikke. Pres de voksnes skyld i mit tilfælde. I så fald havde vi kun holdt en jul. For både min far og mor “hader” julen i mangel af bedre ord og fejrede den kun for os børn fordi vi ville.
Og det samme er det nu. Jeg fejrer kun jul nu fordi min søn, nevø og niece synes det er hyggeligt. De år jeg ikke holder med dem fejre jeg heller ikke jul.
så nej det er ikke er faktum !
I vores familie har de voksne sagt, at de ønsker kun at holde en jul. Og om vi ikke skulle sløjfe den 23.
Svaret fra alle børnene (mine fætre og kusiner) og mig og mine søskende var: nej.
Der er blevet spurgt af flere omgange. De mange jule startede fordi der var skilsmisse mellem mine bedste forældre og der kun var mig som barnebarn. Men som flere børnebørn kom til, blev det meget overvældende. Derfor er det maaaaange gange taget op, om vi skulle droppe det.
Så i min familie er de mange jul bestemt for børnenes skyld. :-) Det startede ikke sådan - det startede fordi nogle voksne blev skilt. Men det endte med at blive børnenes behov. Så nogle gange er det ikke dårligt at de voksnes behov bliver tilgodeset.
Så jo - de mange jul kan bestemt være for børnenes behov. I hvertfald i min familie med 12+ børn.
Det er klart, at hvis det ikke fungerer, fordi de voksne bare udstråler, at det er noget underligt noget, så vil det aldrig være hyggeligt.
Det er klart, at det er overvældende. Men så en de forskellige dage blevet tilpasset vores behov som børn. Lagt dage ind med leg og ingenting. Åh jeg syntes det var fest!
Anmeld
Citér