Farmor og farfar stjæler juleaften

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. november 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes det er fint med et mindre hyggeligt arrangement den 23. Men jeg forstår seriøst ikke dem, som kører hele juleshowet af med dans, gaver og en masse mad den 23. Det ville jeg personligt sige nej tak til på min families vegne. Men det må være op til forældrene at foretage det valg.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2020

StjerneFrø

Min mor har haft et arbejde, hvor hun næsten altid har arbejdet juleaften. Derfor har vi holdt juleaften d. 23 og 24 december. Den 23 står den på lækker mad (ikke julemad), gaver og hygge. Vi har holdt fast i traditionen selvom vi nu er blevet voksne og selv har fået børn - og det fungerer så godt! Vi spiser noget lækkert mad, hygger os og børnene får åbnet gaver. Det giver også mindre pres og mere ro på juleaften, hvor især min søn på 4,5 år kan hygge med gaveåbningen. 

Jeg kan dog godt forstå, at du vil synes, at det er træls hvis farmor og farfar holder jul den 23 med julemad, dans og gaver - og I så skal gøre det samme dagen efter, for så kan lidt af magien måske godt gå af, men jeg ville bare forsigtigt nævne det for din datter næste gang i ses 

Anmeld Citér

18. november 2020

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville have det på samme måde

Der er kun 1 juleaften og det er den 24/12. Vi har også haft familie der har spurgt om vi skulle holde juleaften f.eks. weekenden før jul. Vi har konsekvens sagt nej. Julegaver er også til, at åbne juleaften og ikke weekenden før. Det er noget andet, hvis man mødes 2. juledag og noget familie heller vil give gaver den dag. 

Der er noget magisk ved juleaften og den skal være på selve dagen

Anmeld Citér

18. november 2020

Mullemee

Mormorz skriver:

Hej Alle

Jeg er mormor til en lille dreng - det er mit første barnebarn. Nu er det snart jul og den lille ny familie min datter, svigersøn og babydreng skal holde jul hos mig. Men min svigersøns forældre har planlagt alt lave en tradition ud af at holde lille juleaften med god mad og gaver. Men jeg synes jo de stjæler “min jul”. Nu er han ikke så gammel så det betyder ikke noget endnu, men næste gang de skal være hos mig er han to år og begynder jo at opfatte julen. Jeg synes så at de stjæler oplevelsen ved at holde jul lille juleaften. Jeg har ingen intentioner om at holde lille juleaften fordi der hygger jeg med at lave forberedelser og gider ikke holde jul to gange. Jeg synes at hvis jeg vil give julegaver de år jeg ikke har dem juleaften, så må jeg gøre det 1. Eller 2 juledag, så de har juleaften.
Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an... er jeg forkert på den?

Da jeg var barn holdt vi jul den 23. december med min far og jul den 24. med min mor. Det var SKØNT at få to juleaftener. Se det på den positive måde. Børn bliver aldrig træt af juleaftener - bare I har koordineret gaver, så det ikke er de samme gaver, der går igen. Det kan godt tage glæden lidt af. 

Anmeld Citér

18. november 2020

AnoMor

Mormorz skriver:

Hej Alle

Jeg er mormor til en lille dreng - det er mit første barnebarn. Nu er det snart jul og den lille ny familie min datter, svigersøn og babydreng skal holde jul hos mig. Men min svigersøns forældre har planlagt alt lave en tradition ud af at holde lille juleaften med god mad og gaver. Men jeg synes jo de stjæler “min jul”. Nu er han ikke så gammel så det betyder ikke noget endnu, men næste gang de skal være hos mig er han to år og begynder jo at opfatte julen. Jeg synes så at de stjæler oplevelsen ved at holde jul lille juleaften. Jeg har ingen intentioner om at holde lille juleaften fordi der hygger jeg med at lave forberedelser og gider ikke holde jul to gange. Jeg synes at hvis jeg vil give julegaver de år jeg ikke har dem juleaften, så må jeg gøre det 1. Eller 2 juledag, så de har juleaften.
Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an... er jeg forkert på den?

Ja jeg synes da godt nok du er meget forkert på den. Hvad vedkommer det dig hvornår de holder jul bare fordi du ikke gider holde jul flere gange ?

hvad er du bange for? At de holder en hyggeligere jul end dig? At barnet så ikke vil hygge sig hos dig bagefter eller hvad er det? 

Barnet vil da bare elske at der holdes ti juleaftener med dem der elsker ham. 

min søns far og jeg gik fra hinanden da han var 4 måneder. Jeg har ham Alle juedagene i år og hans far holder derfor jul med ham allerede d 19. Eller 20. Og jeg kunne da ikk være mere ligeglad. Jeg er da bare glad for min søn får en jul med hans far og hans familie også. 

synes ærlig talt det er en utrolig egoistisk tilgang til julen 

Anmeld Citér

18. november 2020

Emsatoft

Mormorz skriver:

Hej Alle

Jeg har selv været et barn med to/tre juleaftenner hvert år! Det er bare  IKKE for børnenes skyld... men det er dit barnebarns forældres valg hvad de gør. 

jeg synes ikke de stjæler din jul. Men man kan altid udtrykke sine tanker..?

Da mine børn blev skilsmisse børn, tog jeg og deres fædre at valg om at vores kun holder en jul. Og det trods hvordan vores familier så hver i ser er splittet! Det er svært at gøre alle glade i julen, men man må bare prøve så godt man kan.  

I skal nok få en dejlig jul alligevel. 

Anmeld Citér

18. november 2020

CBbaby

Emsatoft skriver:

Jeg har selv været et barn med to/tre juleaftenner hvert år! Det er bare  IKKE for børnenes skyld... men det er dit barnebarns forældres valg hvad de gør. 

Da mine børn blev skilsmisse børn, tog jeg og deres fædre at valg om at vores kun holder en jul. Og det trods hvordan vores familier så hver i ser er splittet! Det er svært at gøre alle glade i julen, men man må bare prøve så godt man kan.  

Altså - nu har jeg holdt 3 juleaftener hele mit liv. 
1. med min farfar og kone (den 15-23/12) 

2. Skiftevis hos mine forældres anden del af familien 

3 hos den familie, vi ikke var ved den 24 

Det er faktisk stadig sådan her 35 år efter. Nu er den ene familie dog erstatter af min svigerfamilie og en ekstra juledag med deres familie. 

Jeg ELSKEDE det som barn. Jeg var vild med lysene og festen. 

Jeg fik gaver til arrangementerne. Men kun af dem, som jeg ikke fejrede den 24 med. 

For mig har den 23 sjovt nok aldrig været en juleaften i mit hovede. Den hed lillejuleaften. Heller ikke selv om der blev fyret af med and og juletræ og dans. For mig var/er det en juletradition på lige fod med julefrokoster. Juleaften følelsen har jeg faktisk kun den 24 og har altid haft. Måske fordi fjernsynet også gjorde opmærksom på det med deres Disneys juleshow (som jeg gik meget op i) 

Jeg ville ikke have byttet det for noget. 
Julen varer jo typisk ikke kun 1 dag. Den varer ko teknisk set 26 dage, med 1 og 2 juledag. 

Som voksen har jeg det dog lidt omvendt. Jeg vil gerne have en mere stille jul. Den må gerne være i nattøj og helt slow - men som barn - FEDT :-) 

Bare for at sige til TS at det slet ikke behøver være et problem. 

Anmeld Citér

18. november 2020

Tommelise

Jeg gætter på, at du frygter, at en del af magien ved juleaften hos dig forsvinder lidt, fordi barnet allerede aftenen før har oplevet "juleaften" hos farmor og farfar.

Måske kunne du prøve at tale med din datter om dine følelser. Ikke på en bebrejdende måde og ikke for at tale dem fra at holde jul den 23. sammen med svigerforældrene. Men lufte dine tanker om, hvordan det vil være at holde "juleaften nr. 2" hos dig. Måske kan I skabe en tradition, som barnet vil forbinde med jul hos mormor. Måske læse en bestemt julehistorie, som kun bliver læst denne ene gang om året, eller hvad I nu kan finde på.

Jeg håber, du får en rigtig dejlig jul trods dine bekymringer. 

Anmeld Citér

18. november 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Syntes du her helt gal på den, i forhold til at mene at de vil stjæle julen og alt hva der til høre!

At de holder lillejuleaften med hans familie, har ik noget med dig og din jul at gøre.

Er selv vokset op med 2 juleaftner. 1 med min storebror (som er 20 år ældre) og hans kone og børn, og det var bare så hyggeligt. Vi fik julemiddag, dansede om juletræet og hyggede for vildt.

D 24, holdte vi så jul med min mormor, morfar, moster, onkel og fætre. 

Mine fætre fik altid så vildt mange gaver juleaften, at det hele blev lidt "ligegyldigt" for dem. De kørte træt i at op, sige tak og videre til næste gave. Her var det dejligt at gaveræset, blev fordelt ud på 2 dage.

Nu holder vi stadig 2 juleaftner, da kærestens forældre er skilt. Så vi holder forjul med svigerfar og hans kone ca 1-2 uger før juleaften. Hans søster og nevøer kommer, og ungerne hygger sig, med deres gaver.

Juleaften køre så på skift, mellem min familie og hans mor og hendes mand. 

Igen elsker ungerne at hygge med deres gaver, fordi de heller aldrig står og ska åbne mange, over et par timer. 

Ingen af de 2 jule, er mere rigtig, hyggelig, og familie fokuseret, end den anden.

Der er ingen sure, skuffet miner, over hvordan og hvem vi holder jul sammen med, på de forskellige aftner. Vh Stine 

Anmeld Citér

19. november 2020

AnoMor

Emsatoft skriver:

Jeg er selv skilsmissebarn. Og jeg har siden 12 års alderen holdt 2 jul hvert år. Juleaften hos far og 1. Eller 2. Juledag hos mor. Eller omvendt. Jeg ELSKEDE det. Dobbelt hygge, dobbelt julegaver, dobbelt julemad osv. 

så bare fordi at du ikke kunne lide det. Betyder det ikke at andre ikke kunne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.