Farmor og farfar stjæler juleaften

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.135 visninger
23 svar
57 synes godt om
17. november 2020

Mormorz

Hej Alle

Jeg er mormor til en lille dreng - det er mit første barnebarn. Nu er det snart jul og den lille ny familie min datter, svigersøn og babydreng skal holde jul hos mig. Men min svigersøns forældre har planlagt alt lave en tradition ud af at holde lille juleaften med god mad og gaver. Men jeg synes jo de stjæler “min jul”. Nu er han ikke så gammel så det betyder ikke noget endnu, men næste gang de skal være hos mig er han to år og begynder jo at opfatte julen. Jeg synes så at de stjæler oplevelsen ved at holde jul lille juleaften. Jeg har ingen intentioner om at holde lille juleaften fordi der hygger jeg med at lave forberedelser og gider ikke holde jul to gange. Jeg synes at hvis jeg vil give julegaver de år jeg ikke har dem juleaften, så må jeg gøre det 1. Eller 2 juledag, så de har juleaften.
Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an... er jeg forkert på den?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2020

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Ja du er da helt galt i byen, det er da helt op til dem hvilken dag de vælger at holde jul med farmor og farfar og det kan da aldrig gå ud over dig? - Det kan jeg simpelthen ikke se, hvordan "stjæler" din juleaften ? - hvis du er utilfreds kan du jo også bare inviterer farmor og farfar med til juleaften hos dig, så får alle jul d. 24 (medmindre din datter og svigersøn selv vil holde for alle, det kunne jo også være en mulighed). Men hvis ellers kan du altså overhovedet ikke brokke dig eller tillade dig at være fornærmet over det

Jeg ville personligt ikke gide to dage i streg, men det er jo op til dem og helt deres egen beslutning

Anmeld Citér

17. november 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Mormorz skriver:

Hej Alle

Jeg er mormor til en lille dreng - det er mit første barnebarn. Nu er det snart jul og den lille ny familie min datter, svigersøn og babydreng skal holde jul hos mig. Men min svigersøns forældre har planlagt alt lave en tradition ud af at holde lille juleaften med god mad og gaver. Men jeg synes jo de stjæler “min jul”. Nu er han ikke så gammel så det betyder ikke noget endnu, men næste gang de skal være hos mig er han to år og begynder jo at opfatte julen. Jeg synes så at de stjæler oplevelsen ved at holde jul lille juleaften. Jeg har ingen intentioner om at holde lille juleaften fordi der hygger jeg med at lave forberedelser og gider ikke holde jul to gange. Jeg synes at hvis jeg vil give julegaver de år jeg ikke har dem juleaften, så må jeg gøre det 1. Eller 2 juledag, så de har juleaften.
Jeg ved bare ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an... er jeg forkert på den?

Der er mange der gør som de. For dem er det vel normalt og da ikke noget du kan blande dig i? Jeg synes ikke de “stjæler” noget fra dig. Men synes personligt, det er synd for de små med alle de arrangementer. Kender flere der holder op til 4 juleaftensagtige arrangementer.

evt. Kan du lægge dig fast på en julefrokost en af juledagene, hvis du gerne vil have en ekstra dag også?

Anmeld Citér

17. november 2020

MEF

Jeg synes din datter og svigersøn helt selv skal bestemme hvordan de vil fordele deres tid. 
Jeg ville selv synes det var vildt træls at skulle holde 2 x juleaften, så hvis min mor eller sviger havde besluttet at holde jul lille juleaften havde jeg nok pænt sagt nej tak. Men jeg ville aldrig lade andre dikterer hvordan mine helligdage skulle fordeles! 
Jeg kan godt forstå du synes det er træls, men vent og se om det overhovedet kommer til at have nogen betydning. Måske vælger de til den tid alligevel at holde jul hjemme ved dem selv (det er bare mere praktisk med børn), eller måske kommer det flere børnebørn til, som ændre dynamikken. 
Tillykkw med barnebarnet og så er det bare med at nyde alle de dage du får med ham og ikke være misundelig over de dage som går til nogle andre.

Anmeld Citér

17. november 2020

årgang84

Profilbillede for årgang84

Tjaaa. Vores kunne man indtil den ældste var 4 5 stykker bilede ind at det var jule aften hvilken som helst dag. 

Julen skal nydes.  De små kommer nok til at kunne nyde du er der mere de 364 dage andre dage om året end lige den 24. 

Lav et system sammen med din datter og svigersøn. Ogsp kryds fingere for de ikke tager ud og rejser i juleb6�� ej spøg til side men det kan jo sagtens ske. 

Anmeld Citér

17. november 2020

MEF

Forresten er der rigtig mange der synes det her med julen og hvordan man skal gøre når der kommer “nye familier”, er rigtig svært. Alle har deres egen traditioner som man er glade for og man vil helst ikke skuffe nogen. 
Jeg synes ikke du skal involvere dem i dine tanker om det her. Jeg er sikker på de gør hvad de kan for at fordele sol og vind lige og de skal ikke have kastet en spand dårlig samvittighed i hovedet, i mens de er ved at lære at være en familie og finde ud af hvordan de ønsker deres traditioner skal være

Anmeld Citér

17. november 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Mormorz skriver:

Hej Alle

Du kan da ikke forbyde dem at holde jul med deres nye barnebarn dagen før. Synes det er at gå i lidt små sko.

Hvem siger du skal holde to juleaftner næste år? Hold en, bare ikke den 24..

Synes ikke de stjæler noget. 

Anmeld Citér

17. november 2020

Mortilah

Vi har en patchworkfamilie og derfor holder vores børn holder jul den 24 dec. hos enten os eller den anden forældre. Så holder vi den 25 med de børn som ikke er hos os den 24.

INGEN af børnene klager eller viser den mindste smule utilfredshed. (Hvorfor også) Alle glæder sig bare til endnu en dag med lækker mad, slik og gaver. Den 23. Plejer vi også at se enten det ene hold bedsteforældre. Jeg tror man bør gå ind til det med et positivt sind, det er da dejligt at der hos jer er flere bedsteforældre, som har lyst til at være sammen med børnebørnene. Vores det ene hold bedsteforældre dukker aldrig op på trods af invitationer. Jeg ville ønske at farmor/farfar ville besøge os.. og det ville børnene også ønske. Der er kærlighed nok til alle og børnene (ihvertfald vores) elsker de dage. Jeg synes du skal se det positive i dit “problem”:-) 

Anmeld Citér

17. november 2020

Steinetz

Jeg er skilt fra min søns far og vi skiftes derfor til at have vores søn juleaften .. Jeg holder altid ved mine forældre når jeg har min søn og det samme gør min søns far (altså hos sine forældre) ;-) 

Begge bedsteforældre par “forsøgte” at ville holde en lille juleaften med gaver osv den 23 det år de ikke havde, fordi de jo så gerne ville holde jul med vores søn. Men både far og jeg var enige om at vores søn kun skulle have 1 jul om året med julegaver, så vi takkede pænt nej til deres tilbud.

jeg synes valget ligger helt og aldeles hos forældrene til barnet hvordan og hvorledes man vil gøre det og hvilke tilbud man siger ja til (for børnenes skyld - og ikke for at please jer bedsteforældre). 

Anmeld Citér

17. november 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

God mad og gaver... Hvad betyder det? And, steg, konfekt og risalamande? Eller noget andet? Hvem siger de vil holde jul 2 gange? 

Jeg er skilt fra mine børns far og vi skiftes derfor til at have ungerne juleaften+juledagene efterfølgende. Jeg  har lavet en lillejuleaften tradition fordi jeg gerne selv vil se mine ungers søde ansigter når de pakker op og jeg vil ligeså gerne kunne give dem et kram for de fine ting de giver mig. Så det gør vi den 23. Sammen med mine forældre. Det er ikke en juleaften! Overhovedet. Det kan være eftermiddagshygge med æbleskiver og varm kakao , eller risengrød. Og så ligger gaverne fra mig og min familie under træet i vores stue. Vi går ikke rundt om træet, men gaverne får vi. 

Alternativt skal alle gaver med deres far hjem, fragtes ud til hans forældre, og tilbage igen til ham. Og så hjem til mig. Og samtidig skal far så lige huske på hvilke gaver der var fra hvilken familie. Det er bare ren kaos og i øvrigt alt alt for mange gaver ift hvad ungerne kan overskue på én gang.. Og juledagene efter, har man som sagt hvis man har dem juleaften. For at det ikke bliver for meget skiften rundt. 

Jeg har endnu ikke oplevet at ungerne glædede sig mindre til juleaften , så jeg kan virkelig ikke se hvad du er så bange for at miste  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.