Kære du,
jeg tænker du skal passe på med at kalde ham introvert, en pædagog kaldte også engang min dreng det, men bare fordi man måske er genert eller har det lidt svært ved at være med socialt, så er man jo ikke nødvendigvis introvert. Introvert handler jo mere om hvad der giver/tager ens energi og det er derfor ikke som sådan sikkert at din søn er introvert. Min søn har langt hen af vejen været meget som du beskriver din søn, han vil gerne lege med de andre, men er bagud sprogligt og har derfor svært ved at være med i legene på lige fod med de andre. Han er "med", men ofte med på sidelinjen.
Jeg ved jo godt at der er "noget galt" med min søn, ifht at han ikke bare kan deltage på samme vilkår som de andre. Men jeg synes man skal tage de positive briller på og så tænke: Okay, hvordan kan vi gøre det her nemmere for ham. Din søn lyder som om han gerne vil lege med de andre, jamen så må pædagogerne altså lettet deres rumper og få ham igang. Planlæg aktiviteter i små grupper som han kan deltage i, så det ikke bliver overvældende med for mange børn og så han føler sig som en del af noget. Få pædagogerne til at lave en legegruppe så han fra morgenstunden er med i en social sammenhæng, det kan hjælpe meget at han ved hvem han skal lege med og omvendt. Og måske også hvad der skal leges. Bare det at pædagogerne ved at de skal have et øje på ham kan gøre meget, når han sidder der og kigger på en bænk, der skal de jo fange ham og sige "hey, sidder du og kigger fordi du gerne vil være med i legen?" - Hvis ja, så må de hjælpe ham igang. Jeg er selv pædagog og man kan sagtens lige sige til de andre "Hey, nu er X kommet, må han være med her hos jer, se nu finder vi lige en skovl til ham også...", så han ikke selv skal tage skridtet og spørge om lov til at være med.
Og ja, af og til tuller ungerne jo også bare rundt selv. Og det skal de også have lov til, men det skal jo være et aktivt valg og ikke fordi de ikke kan komme med i en leg. Hvis han vitterligt gerne vil tulle rundt, så må han jo gerne det.. men derfor kan legegrupper eller aktivitetsgrupper stadig være med til at skubbe lidt til ham, så han udvider horisonten lidt.
Anmeld
Citér