Nu er mine efterhånden så store, så bliver de sultende så finder de selv noget mad i køkkenet, så den med sulten i seng er jo ikke aktuel 
Men da de var mindre og egentlig også nu, så laves der aftensmad mere flere elementer, så der formodentlig er noget de kan lide.
Der er ikke et decideret krav om, ar de skal smage, men en stor opfordring. Tænker jeg selv ville være at skulle smage på tomater hver dag, når jeg nu ved, at jeg absolut ikke kan lide konsistensen og smagen.
Bliver de ikke mætte af det på bordet som de kan lide må de hjertens gerne få et rugbrød eller hvad vi nu kan diske op med fra køleskabet.
Min datter på 17 har besluttet hun ikke spiser gris eller okse/kalv, og hun må også gerne få noget andet, når det serveres (ja ofte laver jeg et alternativ fx beluga bolognese eller nogle kyllingebryster).
Og forresten, mine tre børn på 10, 13 og 17 er vildt forskellige. Den yngste smager på alt og spiser stort set alt på undtagelse af ris og tomater, tilgengæld elsker han gorgonzola, muslinger, røget laks og spidskål. Den mellemste kan åbenbart vokse og leve af rugbrød og indtalt nuddles og lidt pasta (og tro mig han vokser som ukrudt), jeg glæder mig til den dag han tør kaste sig ud i flere udgaver af mad. Hende på 17 har altid været underlig med mad, har spist ting så andre roste og sagde: ej hvor er I heldige, at hun spiser så godt. Hvad de bare ikke vidste var, at hun nægtede kartofler og det man forbinder med almindelig mad. Nu er hun helt og aldeles teenager og spiser hellere en plade chokolade end en skive rugbrød, men hun smager på stort set alt med mindre hun er teenagersur, hu har en idé om sig selv som sund og klimavenlig, men har mest lyst til chili Cheese fra køledisken i Føtex og nachos
tro mig det er en balancegang som mor...
Så alt i alt tre helt forskellige børn og heldigvis fik jeg også lov at opleve en, der bare spiser. Så.min konklusion er, at mennesker er forskellige og jeg vil ikke lade middagsmaden være en krigsarena. Så eneste krav: vi sidder til alle børn har spist, vi snakker og hygger....