Aftensmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.903 visninger
18 svar
24 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. november 2020

Anonym trådstarter

Hvad gør I, når jeres børn ikke vil spise den aftensmad, der er lavet? 
Må de få noget andet? Skal de smage? Går de sulten fra bordet? 
Min dreng er knap 6 år. Hvad ville I forvente i den alder?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2020

libramarie12

Profilbillede for libramarie12

Min datter på 5 skal smage og blev siddende. Til vi andre er færdig. 

Hun får dog et rugbrød med smør. Li inden vi skal sove. Hvis hun ikke har spist noget 

Anmeld Citér

2. november 2020

Soonmom

Her spiser man hvad der bliver serveret , men maden består altid af flere elementer , så der vil altid være noget de kan lide, fx brød, grønsager, kød, kartofler eller hvad vi nu får 

Mine børn er 1,3 og 4 år - godt i stand og stort set alt spisene, så det høre til sjældenhederne at de ikke spiser.

Anmeld Citér

2. november 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Vores datter på 6 skal smage på maden. 
Vi har flere gange haft den snak at det er en god ting at smage nyt, tænk hvis man fandt en ny ynglings spise. 
fx kartoffelsuppe ville hun slet ikke smage. Men efter første ske, var det bare lykken. Pointerede at hvis ikke hun havde smagt det, havde hun aldrig fundet ud af at hun elskede det då meget. 
Nogle gange lavet vi mad, vi ved er enten for stærkt for hende, eller hun bare ikke kan lide det. Så har vi ofte taget lidt fra til hende. Fx en wokret med kylling og stegte grøntsager i. Så får hun noget kylling og rå grøntsager. 

Anmeld Citér

2. november 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Min dreng er 5 år. Hvis jeg har lavet noget nyt han ikke har smagt før. Så skal han som minimum smage på det. Også kan jeg nemt læse ham om han kan lide det eller ej. Hvis han ikk kan lide det så må han godt få noget andet. Det er altid enten havregryn eller rugbrød. 
men hvis det er mad jeg ved han kan lide f.eks lasagne og han ikke gider spise det. Så kommer han sulten i seng. Det sker dog yderst sjældent. Oftest når han ikke gider spise det får han at vide at han ikke får andet også går der lidt også spiser han det alligevel 

Anmeld Citér

2. november 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Min søn har siden han var ca 3 altid skulle smage på maden inden han siger han ikke kan lide det. Det forstår han fint, han er næsten 5 idag og smager pænt uden vi beder ham om det. 
Der er altid noget han godt kan lide, og ja så spiser han nogle gange ris og ærter til aftensmad fordi han hverken kunne lide kødet eller sovsen, men så er det sådan. 

Har han virkelig ikke spist noget og gjort et godt forsøg ( fx ved sammenkogte retter hvor sovsen er over det hele agtigt ) så tilbydes han et stykke rugbrød med smør lige inden sengetid 

Anmeld Citér

2. november 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Vores på 5 må gerne få rugbrød som alternativ til det der bliver serveret. Der SKAL ikke smages men vi opfordrer til det og det sker næsten altid. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Lje

Anonym skriver:

Jeg synes, det er en balancegang mellem at 1) mit barn skal selvfølgelig have aftensmad 2) vi vil ikke forfalde til pasta-bolo 7 dage om ugen 3) aftensmad er ikke en café med frit valg på kortet 4) aftensmad hos os er ikke en krigszone om mad/tvang/spise op mv.

Vi serverer altid grønt i forskellige former, lidt kød eller bønner, drys (nødder og kerner) og kulhydrat. Så man kan vælge til og fra men der er noget for alle. Hos ord bruger vi ordet "madmodig" og har dyrket det nogle år. Så vores søn på 5 smager lystigt og spiser alt. Hvis det stikker af med smage eller konsistensen, så er der altid rugbrød med smør og ros for at smage. 

Ifht. din søn så tænker jeg, det er vigtigt at vide, om mad altid har været et problem eller lige opstået og hvis ikke, hvad I så tidligere har gjort. Altså noget nyt eller en vane, der skal knækkes.

Vh. 

Anmeld Citér

2. november 2020

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg har to sønner, hvoraf den mindste på knap 2 er altædende! Den store på 6 er mere selektiv. 
her er reglen at man skal smage, og kan man ikke lide det, så kan man få rugbrødsmadder. 

Anmeld Citér

2. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Mike børn må altid tage en rugbrød hvis maden ikke falder i deres smag.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.