Julegave og stor familie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. november 2020

serinasmor

Anonym skriver:

Bare et eksempel. Sidste år fik hun noget som hun manglende 100% fra mig 500kr. Li da hun havde pakket gaven ud. Sagde hun om den kunne byttes. Hun sagde ikke engang tak. Min lille bror på 29 blev sur på hende og bad hende sige tak. Han ved nemlige jeg havde brugt tid på at finde det rigtige. Til mig... Kan ikke overskue at stå i den der igen. 

jeg ville ærligt stoppe med at give hende noget som kostede mere end 100 kr ... 

hun bliver aldrig tilfreds med, hvad du finder - så hvorfor prøve

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2020

Miti's mama

Anonym skriver:

Hej vil hører om andre synes det er for meget det her. Har nemlige iår valgt at lave regler. Og min lille bror siger at jeg er nærigrøv... Hvis det stod til mig vil jeg slet ikke give gaver til de voksne. Synes jul er børnenes fest. Men min mand ønsker vi giver gaver til hinanden.

Jeg har 3 søskende. Den sidste er 18 år. 23. Og 28 år. Jeg selv er 30. (de har alle samme. Kærester) 

Min mand. Har også 3 søskende. Den. Sidste 18 år. 23 og 30 år. Han selv er 32. (de har alle sammen kærester) (en af hans søster venter barn) 

Så har vi selv en datter. På 5 år. 

Vi har begge mor og far.

Vi har valgt kun at give julegaver til dem vi holder jul med. Minus vores forældre og børnene under 18 år. Som vil ligge til 300 kr pr voksne og 400 kr til børn

Dem vi holder jul med er der en Max 300kr pr. Voksen. 

Vores egen datter fårr for 1000kr. 

Min mand synes vi skal give til hinanden for 800kr. Ca. 

Er vi for nærig? 

Man giver det man synes og det man har råd til. Og det skal andre ikke blande sig i. Man har ikke krav på at få gaver, men skal i stedet være glad for at der er nogen der vil give en gave til en. Det andet er en forkælet holdning.

Vi giver også kun gaver til dem vi holder juleaften med - så i år er det mine forældre, min søster og hendes mand, min lillebror og min storebror og hans 3 børn. Derudover min mand og vores 2 børn. Allerede her synes jeg det er rigtig meget. Og så kommer en gave til mormor også.

Men vi har ikke økonomi til at give for flere hundrede kroner til hver, så jeg har nogle år lavet gaver selv, ellers er det mindre ting eller slår mig sammen med nogle andre. Det er bla helt normalt at alle os søskende slår os sammen til en gave hver til vores forældre. 

Anmeld Citér

4. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

En klassiker 

min bror og svigerinde holder crazy jul med sygt mange gaver - min svigerinde er enebarn med skilte forældre og forældrenes budget til både min svigerinde, bror og børn ligger på flere tusinde kr. så vi har kun holdt jul sammen én gang siden min bror og hende fik børn. Mine børn sad med total lange næser og fik måske 6-8 gaver og min bros familie fik omkrin 40-50(!) gaver tilsammen. 
svineri og overfråds. 
det handler og hygge, slik, julekalender og hygge. 

Anmeld Citér

5. november 2020

MT_2011

Min familie valgte at når man blev 18 så var det slut med gaver. Vi giver børn i familien gaver, og så er vi på gaver med svigerfamilien og min mands bror og hans kæreste plus 3 børn. 

Anmeld Citér

5. november 2020

Møghe

CKJ skriver:

En klassiker 

min bror og svigerinde holder crazy jul med sygt mange gaver - min svigerinde er enebarn med skilte forældre og forældrenes budget til både min svigerinde, bror og børn ligger på flere tusinde kr. så vi har kun holdt jul sammen én gang siden min bror og hende fik børn. Mine børn sad med total lange næser og fik måske 6-8 gaver og min bros familie fik omkrin 40-50(!) gaver tilsammen. 
svineri og overfråds. 
det handler og hygge, slik, julekalender og hygge. 

Dit indlæg emmer langt væk af forargelse, væmmelse og måske også en smule misundelse. Hvis du gjorde tilsvarende den juleaften, gætter jeg på, at der er et gensidigt ønske om, at denne jul ikke skal gentages.

Ved os får de voksne ikke julegaver, og min jul handler om fællesskab, hygge og nærvær. Men disse værdier ville ikke nødvendigvis være lig med få gaver.

Med ordene svineri og frås får du mig til at tænke på en fanatisk vegetar, der ikke kun selv vil afstå fra at spise juleanden, men også fortælle de andre omkring bordet, hvad de bør spise.

Jeg kan godt forstå, at helt små børn kan have svært ved at forstå forskellen i antal gaver, men allerede på et tidligt tidspunkt bør forældre lære sine børn at tackle forskelle. Ellers bliver livet for hårdt, og man vil som voksen sidde med en mavesur fornemmelse, når andre har andre vilkår end en selv. 

Anmeld Citér

5. november 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

I min familie som består af min mor, min søster og min svoger, har vi ik rigtig aftalt noget beløb. Men min søster og svoger har ik børn, og det har vi, så vi gir dem for omkring 600-700 kr, og de gir nok Ca os alle 4 gaver for omkring 12-1300 i alt. De plejer at gi mig og kæresten mindre gaver, også går de amok i gaver til ungerne.

Min mor får for Ca 500-700 kr afhængig af hva vi lige finder på til hende. Hendes standart svar er altid, at hun ik ønsker sig noget, så vi plejer at finde en hjælpeorganisation og gir en donation fra hende, plus hun så også får feks en ny bog, tøj eller mascara, som hun ellers normalt syntes er dyr.

Kærstens forældre er skidt og begge har nye partner og har været sammen med dem, de sidste 25 + år. Der er 2 sted søskende på morens side. 

I min kærestes familie, på morens side gir moster/faster/onkler gaver til ungerne blir 18. De plejer at slå sig sammen. Alle gir 150 kr pr barn. Har endelig fungeret rigtig fint, lige indtil de 2 første blev 18 år, og den ene faster meldte ud, at nu ville hun ik gi julegaver længer, når hendes børn ik fik. Dette blev dog ik særlig godt modtaget af 2 af de andre søskende, som jo troligt har givet gaver til hendes 2 børn i 18 år. Og den har så kørt de sidste 4-5 år. Min kæreste har valgt bare at trække på skulderne og sige at han ik gider bøvlet, selvom det er os der har de yngste børn, og vi jo self også har været med i hendes børns gaver i alle årene. De 2 andre ligger dog stadig pres på hende for at hun self stadig gir vores andres børns gaver til de blir 18 år. Så det gør hun under sure kommentar og protester.

De voksne får 250 kr.

På hans fars side er der ik rigtig noget aftalt beløb, da der ik er nogle andre børn, og de kun gir gave til 4 voksne og 4 børnebørn.

Jeg syntes virklig, at man ska gøre som man selv ønsker, og self endnu vigtigere indenfor hva ens økonomi ka holde til. Man ska jo ik sætte sig i gæld, for at gi andre gaver. Vh Stine 

Anmeld Citér

6. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Møghe skriver:

Dit indlæg emmer langt væk af forargelse, væmmelse og måske også en smule misundelse. Hvis du gjorde tilsvarende den juleaften, gætter jeg på, at der er et gensidigt ønske om, at denne jul ikke skal gentages.

Ved os får de voksne ikke julegaver, og min jul handler om fællesskab, hygge og nærvær. Men disse værdier ville ikke nødvendigvis være lig med få gaver.

Med ordene svineri og frås får du mig til at tænke på en fanatisk vegetar, der ikke kun selv vil afstå fra at spise juleanden, men også fortælle de andre omkring bordet, hvad de bør spise.

Jeg kan godt forstå, at helt små børn kan have svært ved at forstå forskellen i antal gaver, men allerede på et tidligt tidspunkt bør forældre lære sine børn at tackle forskelle. Ellers bliver livet for hårdt, og man vil som voksen sidde med en mavesur fornemmelse, når andre har andre vilkår end en selv. 

Tak for det svar  heldigvis har du misforstået min pointe - som er den samme som din. Hygge og nærvær. 
Kan du have dig en dejlig weekend 

Anmeld Citér

6. november 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
CKJ skriver:

Tak for det svar  heldigvis har du misforstået min pointe - som er den samme som din. Hygge og nærvær. 
Kan du have dig en dejlig weekend 

Sideinfo: mine børn var to og fem på dette tidspunkt - og jeg holder fast i det er frås og aaaaaaalt for Sindsygt med så mange gaver og stort julegave budget 

Anmeld Citér

6. november 2020

Anonym trådstarter

Mange tak for jeres svar. Vi holder fast i det vi har meldt ud. 

Vores økonomi kan holde til det. 

Der er en del der synes 1000 kr er meget til vores pige. Vi køber års kort (til zoo og Teater) og så får hun tøj. Og legetøj. Og det er ikke fordi vi skal bruge 1000kr.

Anmeld Citér

6. november 2020

Anonym

Her giver børn julegaver til hinanden, og min bor giver ungerne og de giver ham. Vi søskende har aftalt at vi ikke køber noget - det ender dog altid med der er en lille ting til under 100 kr. hvis vi finder noget.

Vores budget har vi sat til 250 til/fra ungerne.

Vi har nærmest alle altid haft en meget lille indkomst, og har besluttet det vigtigste er gaver til børnene.... nogle år får den ene måske mere end den anden fordi de ønsker sig noget helt særligt, og vi evt. finder det til en god pris og har lidt ekstra - så plejer de at få en lidt mindre julegave.

Vi går ikke så meget op i kroner og øre, men har sat budgettet på max 250 kr. Nogle år har mine søskende ikke økonomi til gaver, og så finder de blot en lille ting så der er noget for ungerne at pakke op.... 

Mine forældre er gået bort, inden var det et ræs med gaver. min mor mente jo større jo bedre og skulle helst overgå alle med sine gavekøb.

Mine svigerforældre giver hvert år os penge til at købe gaver for, vi får hvert år til jul lidt ar, og så må vi selv finde ud af hvad vi køber til os selv og børnene, samt hvilket beløb.

Vi/jeg har altid gjort klart at jeg har et max budget og at man ikke skal forvente at jeg giver for flere tudsind kroner selvom andre havde hjort det. 

Tidligere har vi lagt på ca. 500 kr. i gaver til børnene fra os voksne, og min mand og jeg er meget forskelligt, nogle gange er det hjemmelavet andre gange er det f.eks. for 500 kr.

I år er jeg blevet færdig uddannet og har derfor en noget større økonomi, min mand er udsendt(kommer hjem til jul) og jeg skal da blankt erkende at mine unger får for mere end de plejer..... fordi jeg kan og fordi de har nogle ønsker som de normalt ville skulle spare op til selv for at få.... jeg køber det de ønsker sig og som jeg/vi synes det skal have- den ene får nok for mere end den anden... men igen, vi går ikke op i om det går op i kroner og øre....

Jeg vægter maden, hyggen og samværet med mine unger/familie højere end gaver, men for mig er gaver en del af julen - jeg behøver ikke selv få gaver, men glædes over at give andre noget som jeg har købt specielt til dem eller noget som de ønsker sig.

Brokker dem omkring mig, ift. de gaver de modtager eller beløbet - ja så undvære de da bare fremadrettet..... 

Jeg vil gerne have en dejlig og rolig juleaften, uden gave ræs og dårlig stemning - derfor har vi også valgt ikke at holde jul med min svoger/svigerinde da det er prøvet - det var endte med mine børn havde en meget trist aften. Jeg holder heller ikke jul med mine 2 søskende da det er mega ustruktureret, folk kommer og går osv. det kan jeg af person gange enkelt ikke være i, og det har jeg meldt ud - det er de selvfølgelig ærgelig over men har accepteret dette.... jeg vægter ganske simpelt at mine børn, min mand og jeg får den bedste jul som vi kan få.  Vi holder jul med svigermor/far hver andet år, og ellers så får mine søskende buddet om at komme her... min mindste bror på 18 år, der heller ikke kan rumme uro, mad kl. hvem ved hvornår osv. har som oftes valgt at holde jul hos mig( jeg er også den han er tættest på og vokset op med)

Meget kort sagt: jule aften der vil jeg F.... have fred og ro ;-) ( og det ved dem omkring mig) min mand er HELDIGVIS af samme skuffe som mig 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.