Her giver børn julegaver til hinanden, og min bor giver ungerne og de giver ham. Vi søskende har aftalt at vi ikke køber noget - det ender dog altid med der er en lille ting til under 100 kr. hvis vi finder noget.
Vores budget har vi sat til 250 til/fra ungerne.
Vi har nærmest alle altid haft en meget lille indkomst, og har besluttet det vigtigste er gaver til børnene.... nogle år får den ene måske mere end den anden fordi de ønsker sig noget helt særligt, og vi evt. finder det til en god pris og har lidt ekstra - så plejer de at få en lidt mindre julegave.
Vi går ikke så meget op i kroner og øre, men har sat budgettet på max 250 kr. Nogle år har mine søskende ikke økonomi til gaver, og så finder de blot en lille ting så der er noget for ungerne at pakke op....
Mine forældre er gået bort, inden var det et ræs med gaver. min mor mente jo større jo bedre og skulle helst overgå alle med sine gavekøb.
Mine svigerforældre giver hvert år os penge til at købe gaver for, vi får hvert år til jul lidt ar, og så må vi selv finde ud af hvad vi køber til os selv og børnene, samt hvilket beløb.
Vi/jeg har altid gjort klart at jeg har et max budget og at man ikke skal forvente at jeg giver for flere tudsind kroner selvom andre havde hjort det.
Tidligere har vi lagt på ca. 500 kr. i gaver til børnene fra os voksne, og min mand og jeg er meget forskelligt, nogle gange er det hjemmelavet andre gange er det f.eks. for 500 kr.
I år er jeg blevet færdig uddannet og har derfor en noget større økonomi, min mand er udsendt(kommer hjem til jul) og jeg skal da blankt erkende at mine unger får for mere end de plejer..... fordi jeg kan og fordi de har nogle ønsker som de normalt ville skulle spare op til selv for at få.... jeg køber det de ønsker sig og som jeg/vi synes det skal have- den ene får nok for mere end den anden... men igen, vi går ikke op i om det går op i kroner og øre....
Jeg vægter maden, hyggen og samværet med mine unger/familie højere end gaver, men for mig er gaver en del af julen - jeg behøver ikke selv få gaver, men glædes over at give andre noget som jeg har købt specielt til dem eller noget som de ønsker sig.
Brokker dem omkring mig, ift. de gaver de modtager eller beløbet - ja så undvære de da bare fremadrettet.....
Jeg vil gerne have en dejlig og rolig juleaften, uden gave ræs og dårlig stemning - derfor har vi også valgt ikke at holde jul med min svoger/svigerinde da det er prøvet - det var endte med mine børn havde en meget trist aften. Jeg holder heller ikke jul med mine 2 søskende da det er mega ustruktureret, folk kommer og går osv. det kan jeg af person gange enkelt ikke være i, og det har jeg meldt ud - det er de selvfølgelig ærgelig over men har accepteret dette.... jeg vægter ganske simpelt at mine børn, min mand og jeg får den bedste jul som vi kan få. Vi holder jul med svigermor/far hver andet år, og ellers så får mine søskende buddet om at komme her... min mindste bror på 18 år, der heller ikke kan rumme uro, mad kl. hvem ved hvornår osv. har som oftes valgt at holde jul hos mig( jeg er også den han er tættest på og vokset op med)
Meget kort sagt: jule aften der vil jeg F.... have fred og ro ;-) ( og det ved dem omkring mig) min mand er HELDIGVIS af samme skuffe som mig