Julegave og stor familie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2020

Meyer

Profilbillede for Meyer

Næ det synes jeg ikke.

Hos os er det kun børnene som giver og modtager gaver. Det vil sige at mine lillebror + kone giver mine piger og pigerne giver dem.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Hej vil hører om andre synes det er for meget det her. Har nemlige iår valgt at lave regler. Og min lille bror siger at jeg er nærigrøv... Hvis det stod til mig vil jeg slet ikke give gaver til de voksne. Synes jul er børnenes fest. Men min mand ønsker vi giver gaver til hinanden.

Jeg har 3 søskende. Den sidste er 18 år. 23. Og 28 år. Jeg selv er 30. (de har alle samme. Kærester) 

Min mand. Har også 3 søskende. Den. Sidste 18 år. 23 og 30 år. Han selv er 32. (de har alle sammen kærester) (en af hans søster venter barn) 

Så har vi selv en datter. På 5 år. 

Vi har begge mor og far.

Vi har valgt kun at give julegaver til dem vi holder jul med. Minus vores forældre og børnene under 18 år. Som vil ligge til 300 kr pr voksne og 400 kr til børn

Dem vi holder jul med er der en Max 300kr pr. Voksen. 

Vores egen datter fårr for 1000kr. 

Min mand synes vi skal give til hinanden for 800kr. Ca. 

Er vi for nærig? 

Synes ikke i er nærige. Hader generelt det der med at man skal ligge budget efter hvad man skal give. Giv det man har lyst og råd til. Så er det vel fuldstændig ligemeget om det koster 100 kr eller 300 kr hvis det er en ting personen har ønsket sig. 

synes derimod det er voldsomt grådigt at forlange gaver for et vis beløb. 

Jeg havde ingen penge sidste år op til jul og havde derfor ill råd til at købe gaver til familien. Kun til min søn. Jeg meldte ud til alle at de desværre ikk fik gave af mig i år da jeg simpelthen ikke havde råd. Det var der fuld forståelse for og alligevel lå der stadig en lille ting fra alle til mig under træet fordi de havde råd og lyst til at give mig noget selvom der ikke kom retur. 

Anmeld Citér

2. november 2020

LSS

Jeg har ikke et specifikt beløb jeg købt gaver for. Jeg køber det som mine børn ønsker sig. Min mor, min far og min bror får også gaver, både købte og hjemmelavede. De er alle super taknemlige. Jeg har også en veninde med tre børn og de får allesammen julegaver trods vi ikke fejre julen sammen. De køber også til mine børn. Jeg har fuldstændig frabedt mig gaver både til min fødselsdag og til jul. Vil hellere give 

Anmeld Citér

2. november 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Årh vil ønske det kunne gå an. Ved min mor. Og  ene bror. Det gør det desværre ikke. 

Det har taget mig 4 år at lærer at jeg kan ikke lave om på det. 

Dog blev min bror ham der er li under mig enig sidste år om en grænse. Da det var for meget. Vi (min mand og jeg) holdte juleaften og min mands familie var også med. Puha. Jeg selv blev mega ked af det og min mand kunne se det på mig og det kunne min lillebror (ham under mig og ham på 18 år) også. 

Endt med bare at gå ud af rummet. For hentet noget... 

Men de skal da ikke bestemme hvem du køber gaver til. Hvis du får stress og det dårligt af det, skal u ikke gøre det. 

Som sagt, der er Intet krav om at give gaver. Det er Dit valg, og hvis de bliver sure, så lad dem blive sure.. Hellere det end at have det dårligt eller få stress over det 

Anmeld Citér

2. november 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Vi giver gaver efter hvad vi har råd til. Nogle år har de fået for 100kr Max hver. Andre år 6-700 pr par. 
I kan ikke sætte jer i gæld for at give materielle gaver til søskende og deres påhæng. 
se hvor meget I har sparet op og meld ud hvad i kan give. Fx 300 til hvert par og fx 400 til jer selv(dig og din mand). 
flere år har vores datter fået de mindste gaver fra os, fordi hun fik rigeligt af de andre. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Janey

Profilbillede for Janey
asphodel skriver:

Jeg elsker julen, og jeg elsker at give julegaver og synes også det er spændende at se hvad andre giver mig. Jeg kan godt nogle gange blive lidt trist, når folk fortæller mig at jeg ikke har lov til at elske julen, som om andre synes at de har ret til at tage den glæde fra mig, fordi jeg allerede (for længst) er fyldt 18. Så hvis din familie elsker julen og glæden ved at give andre gaver lige så meget som jeg gør, så synes jeg det er egoistisk at du vil ødelægge deres glæde ved det.

Dog synes jeg at I har et vildt højt gavebudget. Det ene år fik vores datter et legehus, og det kostede da temmelig meget, men derudover får hun ikke gaver efter et budget. Hun får en (eller flere gaver) som vi gerne vil give hende. Og jeg vil aldrig nogensinde sætte et budget på 1000 kr til hende, det synes jeg er helt vildt.

Vi giver børnene i vores familie for cirka 200 kr og voksne får for cirka 100-150 kr, men der er intet budget og afhænger meget af hvad de ønsker sig, og andre familiemedlemmer - som tjener mere end os - giver for mere (andre for mindre). Vi plejer at lægge sammen. Min mand og jeg har intet budget for gaver til hinanden, vi giver også hvad vi har lyst til. Nogle år giver den ene den anden et hotelophold, og det koster jo også lidt, men det er så til gengæld også lidt en gave til os begge.

Julen handler for mig om at gøre andre glade. Og jeg bliver glad når jeg kan give nogen en gave, og jeg bliver glad når andre holder nok af mig til at ville give mig noget. Det handler ikke om prisen eller om størrelsen eller om antallet, det handler om tanken bag. Sidste år hæklede jeg et rensdyr som låg til et gammelt syltetøjsglas og fyldte det med chokolader og gav det til min ene onkel, som elsker chokolade og aldrig ønsker sig andet end strømper til jul. Og jeg er ganske sikker på at han blev meget glad, også selvom jeg ikke havde brugt 400 kr på det.

Jeg håber da ikke, at der er nogen, der siger, at du ikke må elske julen bare fordi, du er over 18 år, men forhåbentlig er julens glæder da andet end de materielle gaver. Jeg kan ikke forstå, hvorfor modtagerens glæde over at modtage (og give) gaver er vigtigere end, at TS ingen glæde har ved det og tværtimod bliver stresset over at skulle købe så mange gaver. Man må da tage hensyn til hinanden og finde en måde, så alle kan få størst mulig glæde af julen, og har TS ikke lyst til at købe og modtage så mange gaver, må det da være lige så meget i orden som, at andre synes gaverne er mere vigtige.

Jeg er selv som dig og elsker at give og modtage gaver, men det er ikke alle i familien, der har det på samme måde, så her giver søskende ikke gaver til hinanden, og det har ikke gjort min juleglæde mindre, da der er meget andet at glædes over end gaverne.

Selv om jeg elsker gaver, har jeg så også nået et punkt, hvor jeg ikke orker at have flere ting i huset og ikke rigtig har nogle ønsker, så få gode gaver passer mig bedre end en overflad af gaver.

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym

Janey skriver:

Jeg håber da ikke, at der er nogen, der siger, at du ikke må elske julen bare fordi, du er over 18 år, men forhåbentlig er julens glæder da andet end de materielle gaver. Jeg kan ikke forstå, hvorfor modtagerens glæde over at modtage (og give) gaver er vigtigere end, at TS ingen glæde har ved det og tværtimod bliver stresset over at skulle købe så mange gaver. Man må da tage hensyn til hinanden og finde en måde, så alle kan få størst mulig glæde af julen, og har TS ikke lyst til at købe og modtage så mange gaver, må det da være lige så meget i orden som, at andre synes gaverne er mere vigtige.

Jeg er selv som dig og elsker at give og modtage gaver, men det er ikke alle i familien, der har det på samme måde, så her giver søskende ikke gaver til hinanden, og det har ikke gjort min juleglæde mindre, da der er meget andet at glædes over end gaverne.

Selv om jeg elsker gaver, har jeg så også nået et punkt, hvor jeg ikke orker at have flere ting i huset og ikke rigtig har nogle ønsker, så få gode gaver passer mig bedre end en overflad af gaver.

Jeg læser det som, at når man føler at gaver også er en del af julen og de så bliver fjernet, fordi der er nogle, der synes, at de ikke vil købe gaver, så er der på en måde også en del af julen  der bliver fjernet, og så kan man føle, at en del af juleglæden bliver taget fra en.

Jeg har en teori om, at mange ikke orker gaveræset bl.a. fordi der kan være høje forventninger til, hvad der er inden i pakkerne, særligt også ift. hvad de har kostet. Men kompromisset kan være at skrue ned for forventningerne og beløbet. Så er det lettere at overskue. Måske også lettere og mere hyggeligt at finde noget. Det behøver ikke at være enten eller.

Jeg selv synes, at gaver også er en del af julen. For mig ville det være underligt, hvis gaverne lige pludselig blev skåret fra. Det har jeg prøvet og jeg synes, det føles underligt. Det er ikke det samme. Jeg har også prøvet at opleve, at nogle giver for rigtig mange penge og man kan godt fornemme, hvis de synes, man skulle have givet for mere. Det synes jeg så også er ubehageligt. Det må ikke være de rigeste, som fastsætter beløbet, som der gives for. Mit ønske er bare, at gaverne helst ikke må forsvinde, men det skal være, hvor alle kan være med.

Anmeld Citér

3. november 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej vil hører om andre synes det er for meget det her. Har nemlige iår valgt at lave regler. Og min lille bror siger at jeg er nærigrøv... Hvis det stod til mig vil jeg slet ikke give gaver til de voksne. Synes jul er børnenes fest. Men min mand ønsker vi giver gaver til hinanden.

Jeg har 3 søskende. Den sidste er 18 år. 23. Og 28 år. Jeg selv er 30. (de har alle samme. Kærester) 

Min mand. Har også 3 søskende. Den. Sidste 18 år. 23 og 30 år. Han selv er 32. (de har alle sammen kærester) (en af hans søster venter barn) 

Vi har begge mor og far.

Vi har valgt kun at give julegaver til dem vi holder jul med. Minus vores forældre og børnene under 18 år. Som vil ligge til 300 kr pr voksne og 400 kr til børn

Er vi for nærig? 

Jeg synes bestemt ikke I er nærige, tværtimod. Vi har også et ca-beløb, som vi giver for, og som min mand ofte sagde, så kunne vi lige så godt bare bytte 200-krones sedler. 
Jeg kan dog godt lide både at give og få gaver, så derfor køber vi stadig. Jeg er med alderen blevet lidt træt af den forbrugsfest, der finder sted i julen, og har derfor i flere år godt kunnet tænke mig at vi gav hinanden hjemmelavede gaver - i hvert fald de voksne. Den er familien ikke helt med på, da ikke alle kan se sig ud af det enten pga. tid eller evner  Men jeg elsker selv at (forsøge at) lave små ting, som andre forhåbentlig kan bruge. 
Både sidste år og i år får min søster en adventskalender med hjemmelavede ting - det er selvfølgelig ikke gratis, da der skal købes lidt materialer, men det er stadig billigt, og hun ved, at hver lille ting er nøje udvalgt til hende. Sidste år fik hun en kopkage (billig ikeakop med alle tørre ingredienser til kage i, samt opskrift skrevet på siden) og 4 chokoladepinde med skumfiduser til varm kakao, en opskriftsbog med hyggelige opskrifter som hun kunne lave med børnene samt 2 hæklede karklude, lille krukke med hjemmelavet saltscrub, to badebomber og et lys lavet af gamle lysstumper i en gammel kop fra genbrug og til sidst et “survival-kit” til juleferien med vilde børn (ansigtsmaske, lidt slik, ørepropper og vin (for sjov). Min søster elskede det. Ikke fordi de var dyre (tror jeg maks købte for 150 kr, resten havde jeg hjemme), men fordi hver enkelt ting var lavet og givet med omtanke for netop hende og hendes liv og det, der gør hende glad. Og dét burde det hele vel handle om - i stedet for om man nu giver nok/for et vist beløb/om det nu også står på ønskesedlen osv. 

Hold fast - og sig fra, når din mor og bror bliver for materialistiske!

Anmeld Citér

3. november 2020

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Vi har begge mor og far.

Er vi for nærig? 

I min familie har vi 3 løsninger. I min stedfars familie får kun børn gaver. I min mors familie giver man til dem man holder jul med. I hendes mands familie trækker de lod om hvem der skal give til hvem så alle voksne får 1 gave. 

Anmeld Citér

3. november 2020

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

Vi har begge mor og far.

Er vi for nærig? 

Åhh det er bare så svært, det der med at give eller ikke at give og for hvor meget....

Min mand og jeg har en meget børnebog familie. Hans 2 søskende har 8 børn til sammen og vi selv har 5 børn. Vores børn er dog de ældste(den yngste af vores er 13 år)

Jeg ELSKER julen!!Og jeg elsker gaver i flot papir under træet! Og jeg elsker mange gaver. 

Der er også lavet forskellige regler rundt om i min familie. Et par stykker giver kun til børn under 18, andre kun ved dem de holder jul med, og nogen for helt klare aftalte beløb. Min store pige på 25, valgte selv sidste år, kun at give til dem under 18.

Jeg respekterer alle valgene, og der er ingen sure miner fra min side. Jeg har fuld forståelse for de andres valg!!

Men så kræver jeg også, at der er forståelse for mine!! Jeg køber gaver til ALLE!! Uanset alder og uanset om de giver eller ej. Jeg vil ikke lade(også) julen gå op i regler og begrænsninger! Jeg køber for det beløb jeg har lyst til! Og jeg spørger IKKE om lov. Det er noget JEG har lyst til. Jeg nyder at hygge mig med at give gaver. Og jeg nyder at fråse i julen!! Både med penge og med mad. Jeg bager da også, og det deler jeg også ud af i små glas.

Hele vores hjem bliver pyntet op med alt fra Georg Jensen til børnenes udklip. Vores juletræ er pakket ind i pynt jeg ikke kunne undvære.

Nogen synes så det er for meget, men det får sgu ikke mig til at ændre min glæde ved julen.

Andre må gøre hvad de vil, og det vil jeg også have lov til!

Så jeg tænker da bare I skal gøre hvad I har lyst til. Hvis det skulle skabe splid, så er det jo faktisk ikke jeres problem, fordi I har taget et valg, som I kan stå ved!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.