Julegave og stor familie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.865 visninger
29 svar
47 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. november 2020

Anonym trådstarter

Hej vil hører om andre synes det er for meget det her. Har nemlige iår valgt at lave regler. Og min lille bror siger at jeg er nærigrøv... Hvis det stod til mig vil jeg slet ikke give gaver til de voksne. Synes jul er børnenes fest. Men min mand ønsker vi giver gaver til hinanden.

Jeg har 3 søskende. Den sidste er 18 år. 23. Og 28 år. Jeg selv er 30. (de har alle samme. Kærester) 

Min mand. Har også 3 søskende. Den. Sidste 18 år. 23 og 30 år. Han selv er 32. (de har alle sammen kærester) (en af hans søster venter barn) 

Så har vi selv en datter. På 5 år. 

Vi har begge mor og far.

Vi har valgt kun at give julegaver til dem vi holder jul med. Minus vores forældre og børnene under 18 år. Som vil ligge til 300 kr pr voksne og 400 kr til børn

Dem vi holder jul med er der en Max 300kr pr. Voksen. 

Vores egen datter fårr for 1000kr. 

Min mand synes vi skal give til hinanden for 800kr. Ca. 

Er vi for nærig? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2020

asphodel

Jeg elsker julen, og jeg elsker at give julegaver og synes også det er spændende at se hvad andre giver mig. Jeg kan godt nogle gange blive lidt trist, når folk fortæller mig at jeg ikke har lov til at elske julen, som om andre synes at de har ret til at tage den glæde fra mig, fordi jeg allerede (for længst) er fyldt 18. Så hvis din familie elsker julen og glæden ved at give andre gaver lige så meget som jeg gør, så synes jeg det er egoistisk at du vil ødelægge deres glæde ved det.

Dog synes jeg at I har et vildt højt gavebudget. Det ene år fik vores datter et legehus, og det kostede da temmelig meget, men derudover får hun ikke gaver efter et budget. Hun får en (eller flere gaver) som vi gerne vil give hende. Og jeg vil aldrig nogensinde sætte et budget på 1000 kr til hende, det synes jeg er helt vildt.

Vi giver børnene i vores familie for cirka 200 kr og voksne får for cirka 100-150 kr, men der er intet budget og afhænger meget af hvad de ønsker sig, og andre familiemedlemmer - som tjener mere end os - giver for mere (andre for mindre). Vi plejer at lægge sammen. Min mand og jeg har intet budget for gaver til hinanden, vi giver også hvad vi har lyst til. Nogle år giver den ene den anden et hotelophold, og det koster jo også lidt, men det er så til gengæld også lidt en gave til os begge.

Julen handler for mig om at gøre andre glade. Og jeg bliver glad når jeg kan give nogen en gave, og jeg bliver glad når andre holder nok af mig til at ville give mig noget. Det handler ikke om prisen eller om størrelsen eller om antallet, det handler om tanken bag. Sidste år hæklede jeg et rensdyr som låg til et gammelt syltetøjsglas og fyldte det med chokolader og gav det til min ene onkel, som elsker chokolade og aldrig ønsker sig andet end strømper til jul. Og jeg er ganske sikker på at han blev meget glad, også selvom jeg ikke havde brugt 400 kr på det.

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym trådstarter

Det er jeg helt med på. Og ønsker nemlige det skal handle om det. Så prøver ved at sætte en grænse lav grænse sådan det ikke går op i det. Min mor kan fx blev skuffet. Hvis hun ikke får noget der er dyrt. 

Min lille bror på 23 og min mor går desværre kun op i om tingene vi giver /de får har kostet mange penge... Min mors mand. Elsker gaver så meget at han får over 25 gaver kun fra sin mor og det kan være sokker der er pakket ind i 2 pakker.

Det med 1000 kr er fordi vi køber årskort til zoo også også noget legetøj til hende. 

Anmeld Citér

2. november 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hej vil hører om andre synes det er for meget det her. Har nemlige iår valgt at lave regler. Og min lille bror siger at jeg er nærigrøv... Hvis det stod til mig vil jeg slet ikke give gaver til de voksne. Synes jul er børnenes fest. Men min mand ønsker vi giver gaver til hinanden.

Jeg har 3 søskende. Den sidste er 18 år. 23. Og 28 år. Jeg selv er 30. (de har alle samme. Kærester) 

Min mand. Har også 3 søskende. Den. Sidste 18 år. 23 og 30 år. Han selv er 32. (de har alle sammen kærester) (en af hans søster venter barn) 

Så har vi selv en datter. På 5 år. 

Vi har begge mor og far.

Vi har valgt kun at give julegaver til dem vi holder jul med. Minus vores forældre og børnene under 18 år. Som vil ligge til 300 kr pr voksne og 400 kr til børn

Dem vi holder jul med er der en Max 300kr pr. Voksen. 

Vores egen datter fårr for 1000kr. 

Min mand synes vi skal give til hinanden for 800kr. Ca. 

Er vi for nærig? 

vi giver kun til børnene.. Og til hinanden(min søster og jeg), HVIS vi finder noget, som vi bare synes den anden skal have, ellers ikke..

Der er ikke krav om at købe gaver, og jeg synes ikke det skal komme an på gaver. 

Jeg ville give til forældre og børn.. 

Jeg er ikke meget for det der: Man skal give indenfor et vis beløb, jeg synes man skal give hvad man har LYST til at give dem, ikke fordi man skal give for lige meget til hver.. om det er til børn, forældre eller partner.. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym trådstarter

Bare et eksempel. Sidste år fik hun noget som hun manglende 100% fra mig 500kr. Li da hun havde pakket gaven ud. Sagde hun om den kunne byttes. Hun sagde ikke engang tak. Min lille bror på 29 blev sur på hende og bad hende sige tak. Han ved nemlige jeg havde brugt tid på at finde det rigtige. Til mig... Kan ikke overskue at stå i den der igen. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg synes jeres gave budget er højt! Jeg ville sagtens kunne få de penge i har tænkt jer at bruge på gaver, til at række til alle så i min bog behøvede der slet ikke være et problem  

Vi giver for 150-200 uanset om det er børn eller voksne, og typisk for lidt mere til egne børn - men det kommer helt an på hvad de lige ønsker sig. Har dog aldrig nogensinde brugt 1000kr på gave til mine egne børn. Maks 500.

Anmeld Citér

2. november 2020

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg vil sige nej, men vi kører så også den hårde stil til jul, da vi totalt har afskaffet gaver til/fra voksne. 

Jeg har ønsket at gøre det i måske 20 år, men mine forældre var altid imod. Da vi så fik vores første barn og skulle holde den første jul for 8 år siden, så blev det meldt ud at VI ikke ville være med mere. Vi giver gaver til børnene, og så fx billeder, fotokalender osv til bedsteforældrene (fra børnene). Mine forældre og søskende giver stadig gaver indbyrdes.

Det har for os intet med penge at gøre, men mere at undgå julestress, samt unødigt frådseri. Når vi mangler noget, så køber vi det selv - så vi har sjældent nogen ønsker. Både min far og min mand har fødselsdag i december, så når der skulle købes gaver, endte jeg tit med at købe “bare for at købe” - og det synes jeg simpelthen er åndssvagt. Selvfølgelig spiller det også ind at jeg generelt ikke bryder mig om shopping, og da slet ikke til jul når der er totalt crowdet.

Julen bør efter min mening handle om hygge og samvær, det med gaveræs gider jeg ikke bruge min energi på.

Anmeld Citér

2. november 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Bare et eksempel. Sidste år fik hun noget som hun manglende 100% fra mig 500kr. Li da hun havde pakket gaven ud. Sagde hun om den kunne byttes. Hun sagde ikke engang tak. Min lille bror på 29 blev sur på hende og bad hende sige tak. Han ved nemlige jeg havde brugt tid på at finde det rigtige. Til mig... Kan ikke overskue at stå i den der igen. 

hvis folk kun tænker på prisen, ville jeg sige stop, for i mit hoved ødelægger det magien og glæden ved at give gaver. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Okay jeg fangede ikke i dit første indlæg at din familie er utaknemmelig og vil have dyre gaver. Så havde jeg sgu nok bare sat hælene i og sagt "vi giver ingen gaver og vi modtager heller ingen gaver". Det er simpelthen for dumt. Så kan man jo ligeså godt lade være og så spare de penge. Så kan de sgu selv gå ud og købe det de vil have i stedet for. 

Anmeld Citér

2. november 2020

Anonym trådstarter

BAE skriver:

vi giver kun til børnene.. Og til hinanden(min søster og jeg), HVIS vi finder noget, som vi bare synes den anden skal have, ellers ikke..

Der er ikke krav om at købe gaver, og jeg synes ikke det skal komme an på gaver. 

Jeg ville give til forældre og børn.. 

Jeg er ikke meget for det der: Man skal give indenfor et vis beløb, jeg synes man skal give hvad man har LYST til at give dem, ikke fordi man skal give for lige meget til hver.. om det er til børn, forældre eller partner.. 

Årh vil ønske det kunne gå an. Ved min mor. Og  ene bror. Det gør det desværre ikke. 

Det har taget mig 4 år at lærer at jeg kan ikke lave om på det. 

Dog blev min bror ham der er li under mig enig sidste år om en grænse. Da det var for meget. Vi (min mand og jeg) holdte juleaften og min mands familie var også med. Puha. Jeg selv blev mega ked af det og min mand kunne se det på mig og det kunne min lillebror (ham under mig og ham på 18 år) også. 

Endt med bare at gå ud af rummet. For hentet noget... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.