Jeg elsker julen, og jeg elsker at give julegaver og synes også det er spændende at se hvad andre giver mig. Jeg kan godt nogle gange blive lidt trist, når folk fortæller mig at jeg ikke har lov til at elske julen, som om andre synes at de har ret til at tage den glæde fra mig, fordi jeg allerede (for længst) er fyldt 18. Så hvis din familie elsker julen og glæden ved at give andre gaver lige så meget som jeg gør, så synes jeg det er egoistisk at du vil ødelægge deres glæde ved det.
Dog synes jeg at I har et vildt højt gavebudget. Det ene år fik vores datter et legehus, og det kostede da temmelig meget, men derudover får hun ikke gaver efter et budget. Hun får en (eller flere gaver) som vi gerne vil give hende. Og jeg vil aldrig nogensinde sætte et budget på 1000 kr til hende, det synes jeg er helt vildt.
Vi giver børnene i vores familie for cirka 200 kr og voksne får for cirka 100-150 kr, men der er intet budget og afhænger meget af hvad de ønsker sig, og andre familiemedlemmer - som tjener mere end os - giver for mere (andre for mindre). Vi plejer at lægge sammen. Min mand og jeg har intet budget for gaver til hinanden, vi giver også hvad vi har lyst til. Nogle år giver den ene den anden et hotelophold, og det koster jo også lidt, men det er så til gengæld også lidt en gave til os begge.
Julen handler for mig om at gøre andre glade. Og jeg bliver glad når jeg kan give nogen en gave, og jeg bliver glad når andre holder nok af mig til at ville give mig noget. Det handler ikke om prisen eller om størrelsen eller om antallet, det handler om tanken bag. Sidste år hæklede jeg et rensdyr som låg til et gammelt syltetøjsglas og fyldte det med chokolader og gav det til min ene onkel, som elsker chokolade og aldrig ønsker sig andet end strømper til jul. Og jeg er ganske sikker på at han blev meget glad, også selvom jeg ikke havde brugt 400 kr på det.
Anmeld
Citér