Kontanthjælp, hvor meget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2020

Anonym

Unicorn1 skriver:

Boligsikring? Hvad har det med det at gøre..? Jeg har selv fået det undersøgt af folk på kommunen, da vi overvejede at købe hus.. Og her fik jeg af vide, at vi måtte have en friværdi på 700.000, netop fordi de var bundet i mursten.. Så jo det er skam rigtigt nok 

Så er du desværre blevet fejl informeret. 

Hvilket desværre ikke kommer bag på mig. 

Formue er formue uagtet om det er i kontanter - mursten - tæpper - smykker - bil osv. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det er ikke korrekt. 

På kontanthjælp er formuegrænsen 10.000 for enlige og 20.000 for ægtefolk uagtet hvad formuen er i. 

De ca 700.000 er boligsikring, som ikke er relevant i denne situation. 

Jeg kunne altså også få kontanthjælp da jeg havde en lejlighed til en værdi af 540.000 kr. 

Anmeld Citér

29. oktober 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Formue er formue uagtet om det er i kontanter - mursten - tæpper - smykker - bil osv. 

Må jeg spørge, om du arbejder på ydelsen, siden du er så sikker? 

Anmeld Citér

29. oktober 2020

Unicorn1

Altså ham der undersøgte det, han havde fat i MANGE, før han ville give mig et svar.. Så han fik det bekræftet flere gange, at jeg GERNE måtte have et hus under KH, så længe jeg ikke havde en friværdi, der var højere end 700.000

Anmeld Citér

29. oktober 2020

nille

Profilbillede for nille
Anonym skriver:

Ifølge vejledningen til lov om aktiv socialpolitik, kan der ses bort fra formue i ejerbolig, hvis ansøgeren bor i boligen. Dog kan kommunen, hvis der er en betydelig friværdi i boligen, henvise til at man skal optage lån i boligen.

jeg ville være mere bekymret for ægtefællens indtægt .

Anmeld Citér

29. oktober 2020

Anonym

nille skriver:

Ifølge vejledningen til lov om aktiv socialpolitik, kan der ses bort fra formue i ejerbolig, hvis ansøgeren bor i boligen. Dog kan kommunen, hvis der er en betydelig friværdi i boligen, henvise til at man skal optage lån i boligen.

jeg ville være mere bekymret for ægtefællens indtægt .

- og det giver jo bare ingen mening, når du ikke får lov at låne i boligen, når du er ledig.

Anmeld Citér

29. oktober 2020

nille

Profilbillede for nille
Anonym skriver:

- og det giver jo bare ingen mening, når du ikke får lov at låne i boligen, når du er ledig.

Men ikke destomindre er der hvad der står i vejledningen. Men kommunen skal jo lave en individuel konkret vurdering, og hvis man kan fremvise et afslag på lånemulighed, vil det indgå i vurderingen.

Anmeld Citér

30. oktober 2020

Anonym

Unicorn1 skriver:

Må jeg spørge, om du arbejder på ydelsen, siden du er så sikker? 

Det gør jeg ikke, men har selv været i systemet i 20 år, og fungeret som bisidder, så kender loven 100%.

Og med mindre man har en sød sagsbehandler, er de desværre meget firkantet med formue i mursten, uanset hvor tåbelig, man synes lovgivningen er. 

Det er jo desværre ikke mennesker, der nogensinde selv, har været i situationen, som laver lovgivning. 

Anmeld Citér

30. oktober 2020

Unicorn1

Anonym skriver:

Det gør jeg ikke, men har selv været i systemet i 20 år, og fungeret som bisidder, så kender loven 100%.

Og med mindre man har en sød sagsbehandler, er de desværre meget firkantet med formue i mursten, uanset hvor tåbelig, man synes lovgivningen er. 

Det er jo desværre ikke mennesker, der nogensinde selv, har været i situationen, som laver lovgivning. 

Ikke rigtigt.. Det er ikke sagsbehandleren, der laver reglerne.. Det er ydelsen.. Læs nu, hvad jeg og den anden skriver.. Jeg har fået det undersøgt af ydelsen og juristen derinde, og hende den anden har selv haft KH, mens hun havde en lejlighed til over 500.000.. Så det handler ikke om, at vores sagsbehandlere har lavet smuthuller for os eller noget.. Det er reglerne.. Så nej du kender dem ikke 100%.. Sorry to say

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.