Jeg vil også gerne vide hvad du ville have givet som "straf" for det sprog.. Og for at sparke sin mor...??
Hvad hvis han havde slået og sparket, skulle han så stadigvæk have lov til at tage i Tivoli??
hvad vis han lyver?
Jeg er med på at de NOGLE gange skal passe sammen, som kaster du med ting, bliver de taget væk. Men det kan man bare ikke altid.
Men at han snakker sådan der og sparker sin mor, så synes jeg da at det er fint at han så ikke kommer i tivoli. Hvis han fik af lov til at tage afsted, tror du så at han var holdt op med at snakke sådan der? nope..
Jamen jeg siger da også, at når han har fået at vide, at han ikke kan komme i Tivoli, så skal han ikke afsted...? Og at jeg ellers ville lade en konsekvens være, at jeg ikke vil være sammen med ham, når han bruger sådan et sprog.
Jeg er generelt ikke så interesseret i, hvordan vi ‘straffer’ vores børn på den mest effektive måde.
Jeg mener, og mener også at have faglig baggrund for at mene, at en straf, som er uden sammenhæng med ‘forbrydelsen’ og som oven i købet falder tilfældigt - altså, han vidste næppe på forhånd, at Tivoli-turen var på spil - enten forbliver meningsløs for barnet eller også skaber frygt for straffen. Så kan det da godt være, at drengen lærer ikke at kalde sin mor en kælling mv, men han lærer ikke, at det er fordi det gør ondt at blive kaldt den slags, og det er hensynsløs opførsel. Han lærer i stedet at mors hånd falder og der sker noget ubehageligt... Altså, effekten er den samme, kan man sige, hvis altså afstraffelsen virker. Så på den måde kan man godt fortsætte den vej.
Men jeg vil bare hellere have, at mine børn - derhjemme såvel som på mit arbejde - stopper med at kalde mig en kælling, fordi de forstår, at det sårer mig og er grænseoverskridende og ikke sådan man behandler andre mennesker, og ikke fordi de er bange for, på hvilken måde jeg udøver min magt over dem, når de ikke følger reglerne. Derfor mener jeg, at det er afgørende, at den konsekvens man sætter ind med, har sammenhæng med ‘forbrydelsen’. Hver eneste gang!
Og så er jeg for øvrigt fuldstændig enig i, at den her adfærd ikke virker som et udtryk for almindelig dårlig opførsel, men som et barn der har brug for en form for hjælp. Måske bare i øjeblikket, måske noget der stikker dybere, det ved jeg ikke.
Jeg kom sådan til at tænke på det der citat man kan se på køleskabsmagneter og sådan noget: ‘Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst, for da behøver jeg det mest’.
Og så vil jeg gerne sige til trådstarter, at jeg slet ikke er ude på at dømme din håndtering af sagen, selvom jeg ville have handlet anderledes. Jeg forstår sagtens, at man føler at man skal reagere på sådan en opførsel, og jeg synes det er fedt du spørger til andres perspektiver på sagen. Det er egentlig også bare det, jeg gerne vil give...