Anonym skriver:
Hej herinde
Jeg har en pige på 2 år og 8 måneder, som bliver hjemmepasset. Hun snakker HELE tiden og hvis hun ikke snakker, så synger hun. Hun tier aldrig stille. Ikke så meget som et sekund.
Min mand og jeg sørger for at snakke MED hende og giver hende en hel masse opmærksomhed, men det er som om hun mangler sin indre stemme.
Hvis vi sætter fjernsynet på for at få en kort pause fra hendes snakkeri, så stiller hun bare 10.000 spørgsmål til det hun ser. Dét uanset om jeg ser det med hende eller jeg sidder med min mobil. Hvis jeg prøver at "ignorere" hendes snakkeri fordi jeg vurderer at samtalen er slut eller at hun snakker med sig selv, så gentager hun bare sig selv indtil hun får svar eller bliver distraheret.
Jeg ELSKER at hun snakker, jeg ELSKER at bruge tid med hende, jeg ELSKER at vi kan have dialoger. Men jeg er så træt i mit hoved når dagen er slut, for hun knævrer fra hun vågner til hun falder i søvn.
SÅ: hvor meget snakker jeres børn på ca samme alder? Kan man på nogen måde begrænse hende uden at begrænse hende? For hun gør jo i princippet ikke noget forkert, men shit hvor er jeg udkørt i hovedet. 

Hun er helt sikkert en dejlig pige, der nok skal klare sig.
Dog synes jeg, at det er problematisk at hun tilsyneladende ikke er så opmærksom på det rum, hun har at fylde ud til hverdag. Lige nu er der meget få andre personer, som også skal have lov at være der, men senere i skole går hun fra en meget lille verden til klasser på 28, til skoler på måske 1000 mennesker. Der kan den opførsel, som hun finder glæde ved og er helt naturligt for hende, ikke fortsætte.
Jeg fornemmer ikke, at I er specielt ihærdige med at lære hende spilleregler for egen aldersgruppe, men måske hviler mere i, at I tror, at I gør det bedste for hende?
Så længe hun er glad og tilpas, tror jeg, at I skal have tiltro til, at pædagoger og lærere siger til, hvis hendes opførsel afviger, når hun bliver ældre, og så er der jo hjælp at hente, hvis det er tilfældet.