Er det smart at fortælle chefen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. oktober 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg synes ikke det er at true med en opsigelse, hvis du ærligt fortæller ham dine følelser som du beskriver dem her - at du elsker dit job, men at den her opgave går dig så meget på at du faktisk overvejer at søge andre steder hen.

Det vil måske også få din chef til at forstå alvoren.

Derudover så skal du helt sikkert opsøge din TR og tale om de andre ting med upassende kommentarer og giftigt arbejdsmiljø

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2020

Anonym trådstarter

kamikaze skriver:

Man kan kun forlade dit job en gang, så det er et ret ubrugelig forhandlingskort med mindre du står med et konkret jobtilbud som du er villig til at tage. Du risikerer at de mister al respekt for dig hvis du truer med at gå uden at rent faktisk gå.

Til gengæld er fagforeningen og TR det helt rigtige sted at henvende sig. De er den etablerede mekanisme for at håndtere sådan noget. Hvorfor føles det mere aggressivt end at true med opsigelse? Som leder ville jeg finde sidstnævnte langt mere aggressivt.

Tak for den vinkel. Jeg vil kontakte min tr så snart jeg finder tid. 

Anmeld Citér

7. oktober 2020

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Jeg synes ikke det er at true med en opsigelse, hvis du ærligt fortæller ham dine følelser som du beskriver dem her - at du elsker dit job, men at den her opgave går dig så meget på at du faktisk overvejer at søge andre steder hen.

Det vil måske også få din chef til at forstå alvoren.

Derudover så skal du helt sikkert opsøge din TR og tale om de andre ting med upassende kommentarer og giftigt arbejdsmiljø

Nej, præcist. Det har aldrig været min intention at true med det. Mere skubbe ham til at gøre en indsats.

Ja, tak. Det vil jeg bestemt gøre.

Anmeld Citér

8. oktober 2020

Anonym

Jeg har netop gjort det, du forespørger om du kan gøre.. ikke til en mus men på et andet møde. Fortalt jeg er max presset og bægret er fyldt. Jeg fik 14 dages ‘pause’ fra nogle opgaver. Min kommentarer til det det, var, at så måtte det jo være op til mig selv, hvad jeg så ville gøre når de 14 dage var fået. Heldigt for mig, kom jeg til samtale et nyt sted og blev det tilbudt. Sååå jeg stopper ved udgangen af måneden.... min chef var i chok over opsigelsen! 

Anmeld Citér

8. oktober 2020

Anonym trådstarter

Jeg har netop gjort det, du forespørger om du kan gøre.. ikke til en mus men på et andet møde. Fortalt jeg er max presset og bægret er fyldt. Jeg fik 14 dages ‘pause’ fra nogle opgaver. Min kommentarer til det det, var, at så måtte det jo være op til mig selv, hvad jeg så ville gøre når de 14 dage var fået. Heldigt for mig, kom jeg til samtale et nyt sted og blev det tilbudt. Sååå jeg stopper ved udgangen af måneden.... min chef var i chok over opsigelsen! 

Det var sgu da en underlig kommentar du fik... Og godt du fik et andet job. 

Men sagde du til chefen at du overvejede at søge noget andet?

PS. Tillykke med dit nye job. Godt gået 

Anmeld Citér

8. oktober 2020

kamikaze

Anonym skriver:

Nej, præcist. Det har aldrig været min intention at true med det. Mere skubbe ham til at gøre en indsats.

Ja, tak. Det vil jeg bestemt gøre.

Men hvis du vil skubbe chefen til.at gøre noget anderledes ved at fortælle at du overvejer at finde andet arbejde, så er det jo netop at true? Altså, du kan jo sagtens gøre det, men hvis chefen siger "ja, nogle gange kan et skift jo være meget sundt" så har du intet at forhandle med. Ved at sige at du overvejer at gå, signalerer du at du hellere vil løbe din vej end løse problemet.

Anmeld Citér

8. oktober 2020

Naha

Anonym skriver:

Hej med jer, 

Jeg er lidt splittet ift. Mit job og søger derfor råd.

Jeg arbejder inden for den kommunale verden. Jeg refererer til en chef (chef A), men for 2 år siden fik jeg en ekstra opgave fra en anden chef (chef B) som jeg derfor også refererer til. Min primære chef er dog stadig chef A. 

Den nye opgave fik jeg fordi kollegaen, som havde den før mig, rejste. Jeg blev fortalt af chef B at jeg skal varetage opgaven indtil de ansætter en ny, som så får opgaven. Jeg sagde ok fordi det var en midlertidig opgave. 

Opgaven viste sig at være stor og kræve meget af min tid. Men det er ikke det, der er problemet. Problemet er de mennesker som er involveret i denne opgave. De er utaknemmelige, uhøflige, en af dem kommer med upassende bemærkninger, osv. Osv. Når de ikke lykkes med en opgave, hvilket sker ofte, er det altid mig, der får skylden. 

Efter et par mdr med opgaven gik jeg til chef B og spurgte hvornår man regner med at ansætte en ny kollega til denne opgave. Jeg fik at vide at vi var havnet i økonomiske problemer og der kan derfor lige pt ikke ansættes en ny. Jeg har flere gange skrevet til chef B, uden at få svar. 

Efter et år med opgaven gik jeg ned med stress og blev sygemeldt. Jeg havde sygesamtaler med chef A og han fik fortalt at han desværre ikke kan gøre noget ift den nye opgave, da vi er en enhed og opgaven skal løses. Jeg blev fortalt at jeg skal lære at leve med den indtil der kommer en ny kollega.

Da jeg vendte tilbage efter sygemeldingen blev opgaven skåret ned, så jeg har nu minimalt at gøre med de her mennesker. Dog er jeg stadig ansvarlig for den.

Der er gået endnu et år, og de har fået ansat en ny kollega langt om længe. Forleden spurgte jeg chef B om den nye kollega får denne opgave og jeg fik et "nope". 

Nu sidder jeg tilbage med en følelse af at være blevet røvrendt, udnyttet og uretfærdigt behandlet. Jeg elsker mit job, men den her opgave og den behandling jeg har fået af chef B gør at jeg faktisk overvejer at skifte job...

Jeg skal snart til mus samtale med chef A og overvejer lidt om jeg skal være 100% ærlig og sige hvordan jeg har det og at jeg har gjort mig tanker om at komme videre (måske finde en bedre formulering). Er det helt henne i vejret eller kan man godt tillade sig det? 

Jeg har måske et håb om, at han gør sig lidt mere umage ift. at hjælpe mig med at komme af med den her opgave, hvis han mærker at jeg er på vej væk... 

Hvad siger I?

Jeg havde ikke truet med at finde noget andet. 

Jeg ville have sagt jeg aldrig ville have sagt ja til opgaven hvis jeg vidste hvordan det endte. 

Derudover ville jeg nok søge en ligende job et andet sted. Kan man ikke lige lugten i bageriet, finder man et nyt sted 

Anmeld Citér

8. oktober 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Det var sgu da en underlig kommentar du fik... Og godt du fik et andet job. 

Men sagde du til chefen at du overvejede at søge noget andet?

PS. Tillykke med dit nye job. Godt gået 

Det lå meget tydeligt i trykket på min sætning: ‘fint, jamen så må det jo være op til mig, hvad der skal ske efter de 14 dage’ .... 

tak! Jeg er mega spændt! 

Anmeld Citér

9. oktober 2020

Anonym

Måske skal du også spørge dig selv om du har lyst til at arbejde sammen med mennesker, der har udnyttet dig?

Min mand var igennem noget lignende. Dog var det en lovning om at blive kompenseret for det arbejde han lavede. Han fik nogle (i forhold til opgaverne) latterligt små bonusser to jul i streg. Og alle problemerne fortsatte. Han så sig om efter andet job uden at sige noget. Og fik et tilbud efter et halvt år ca. Da han indgav opsigelse var chefen i chok (min mand var virkelig by far den bedste medarbejder) og han nærmest tiggede min mand om at blive og spurgte hvad han skulle have. Han sagde så at det havde han sagt i flere år, så nu var det chefens tur til at bringe noget til bordet (min mand var blevet hvis han var blevet forfremmet til en stilling der svarede de funktioner han besad + fik tillæg for de ekstra opgaver han udførte) chefen kom med et forslag på en en lønstigning på 1000kr pr måned. Og der blev der virkelig klart at chefen havde lukreret på hans goodwill og ikke havde i sinde at honorere hans arbejde. Hans ældre kollegaer fortalte så at det var godt han havde sagt nej, for chefen havde gjort det ved nogle andre også, og det havde automatisk udelukket dem fra at få lønstigning eller bonus i det år (fordi de allerede havde fået) det var sgu frækt.

Så til mus kan du jo sige at det dræber din arbejdsglæde langsomt og at du føler dig udnyttet. Og så led bare efter et job nu. Det er ikke ny infor for dem at du ikke vil have denne opgave, så de lukrerer på din goodwill

Anmeld Citér

11. oktober 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Måske skal du også spørge dig selv om du har lyst til at arbejde sammen med mennesker, der har udnyttet dig?

Min mand var igennem noget lignende. Dog var det en lovning om at blive kompenseret for det arbejde han lavede. Han fik nogle (i forhold til opgaverne) latterligt små bonusser to jul i streg. Og alle problemerne fortsatte. Han så sig om efter andet job uden at sige noget. Og fik et tilbud efter et halvt år ca. Da han indgav opsigelse var chefen i chok (min mand var virkelig by far den bedste medarbejder) og han nærmest tiggede min mand om at blive og spurgte hvad han skulle have. Han sagde så at det havde han sagt i flere år, så nu var det chefens tur til at bringe noget til bordet (min mand var blevet hvis han var blevet forfremmet til en stilling der svarede de funktioner han besad + fik tillæg for de ekstra opgaver han udførte) chefen kom med et forslag på en en lønstigning på 1000kr pr måned. Og der blev der virkelig klart at chefen havde lukreret på hans goodwill og ikke havde i sinde at honorere hans arbejde. Hans ældre kollegaer fortalte så at det var godt han havde sagt nej, for chefen havde gjort det ved nogle andre også, og det havde automatisk udelukket dem fra at få lønstigning eller bonus i det år (fordi de allerede havde fået) det var sgu frækt.

Så til mus kan du jo sige at det dræber din arbejdsglæde langsomt og at du føler dig udnyttet. Og så led bare efter et job nu. Det er ikke ny infor for dem at du ikke vil have denne opgave, så de lukrerer på din goodwill

1000 tak for din historie. Den har fået mig til at reflektere over min egen situation. Netop derfor har jeg oprettet denne tråd, for at få andres øjne på situationen og høre andres historier og blive inspireret. Godt din mand kom videre fra en sådan dårlig chef 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.