Jeg synes det er fuldstændig legitimt IKKE at ville have børn. Bare fordi man er kvinde betyder det ikke at man SKAL have børn eller skal ville have lyst til at få dem. Omgangskredsen og samfundet og alle dem, som ikke kan se ud over deres egen næsetip og tror de har ret til at have en mening om hvor mange eller få børn andre skal have, kan tage deres usympatiske holdninger og begrave dem i et dybt hul. Hvordan DIT liv skal være har absolut INTET med dem at gøre, og jeg ville også være pisseirriteret på folk, som mener at de skal træffe sådan en kæmpestor livsændrende beslutning på mine vegne.
Jeg har ét barn. Før barnet og også under graviditeten tænkte vi at vi skulle have to. Men det skal vi ikke. Vi skal have ét. Jeg kan godt synes at andres babyer er søde, men der er absolut intet der giver mig lyst til at få en mere. Jeg har ikke fortrudt det barn jeg har, men der er intet i mig overhovedet, som giver mig nogen som helst tvivl om hvorvidt vi skal have en 2'er.
Vi har et forholdsvist nemt barn (hun er 4 år nu), når vi sammenligner med hvad vi hører fra andre og selv observerer. Det er ikke ensbetydende med at hun ikke skriger og skaber sig. Nogle dage trækker putningen ud, hun sætter sig på tværs, kan sove til kl. 8 på hverdage (hvis hun fik lov) og vågner konsekvent kl. 6.20 i weekender. Jeg ryder op hele tiden - hver gang jeg pakker noget væk, flytter hun det et andet sted hen. Jeg er træt hele tiden, for selv hvis hun sover længe, vågner jeg automatisk kl. 6. Mig-tid er begrænset til cirka 19.30 - 20.00 (når hun er faldet i søvn), og så kommer min mand ind i stuen og vi ser en serie sammen inden sengetid.
Det hele handler om hende. Stort set alt planlægges efter hendes behov og rutine. Hun kommer altid først. Hun kan godt sidde og lege selv, men ikke på sådan et niveau at jeg kan gå i gang med en eller anden hobby eller finde ro til noget. For jeg er hele tiden parat til det næste der sker. Jeg er MOR langt mere end jeg er mig. Jeg har ikke rigtig lavet noget af det som jeg plejede at gå rigtig meget op i siden vi fik barn.
Jeg fortryder ikke. Og hvert år bliver de ting, som vi synes er "svære", lidt nemmere. Men det er hårdt.
Hvis du bare VED at du ikke vil have børn, så meld det ud. Jeg tænker at du kan mærke det inde i dig selv. Drømmer du om at lære junior at cykle? Lægge puslespil? Lave mad sammen? Tag dit barn med ud at rejse og vise junior verden? Vil du gerne lære dit barn hvad der er vigtigt for dig? Vil du gerne have et berigende mor/barn-forhold, som du ikke selv fik? Men det er alt det her barsel og manglende fritid, som du frygter. For så kan du jo snakke med kæresten om hvordan det skal være. Snak jer frem til fordeling af husarbejde - hvem tager hvor meget barsel. Skal I aftale at du har én friaften hver uge? Fortæl ham hvad du har brug for, for at du kan gå i gang med Projekt Baby.
Men hvis du bare VED at du ikke vil have børn, så stå ved det. For der er intet galt med dig, bare fordi din drøm ikke er at have børn. Det er hårdt at være mor, og ja, du skal opgive rigtig meget af dig selv. Du aner intet om hvilket barn du får. Så mit råd er at mærke efter - enten stå ved hvem du er, hvis du simpelthen bare ikke er en kvinde som skal have børn, eller find ud hvordan du/I kan løse de problematikker, som du frygter vil opstå.